Muun muassa hampurilaisistaan tunnettu McDonald´s on käynyt suomalaisten tavarantoimittajien kanssa neuvotteluja, mutta päätynyt tuomaan naudanlihapihvinsä" /> Muun muassa hampurilaisistaan tunnettu McDonald´s on käynyt suomalaisten tavarantoimittajien kanssa neuvotteluja, mutta päätynyt tuomaan naudanlihapihvinsä" />

YLE


Kansainväliset pikaruokaketjut ovat tutkailleet mahdollisuuksia hankkia tuotteisiinsa lihaa myös Suomesta.

Vaikka pyrkimys lähellä tuotettuun ja jalostettuun ruokaan on kestävän kehityksen kannalta tärkeää, ketjuille tuotteita saatetaan tuoda hyvinkin kaukaa. Muun muassa vastikään Suomessa ensimmäisen ravintolansa avannut KFC eli Kentucky fried chicken on kertonut tuovansa käyttämänsä kananlihan Puolasta.

Ravintoloiden ja muiden suurkeittiöiden tarvitsemien lihatuotteiden jalostus on kuitenkin hyvinkin tuttua myös suomalaisille yrityksille.

Muun muassa Turussa toimiva Kaivon liha Kaunismaa on tehnyt hampurilaispihvejä ja muita naudanlihatuotteita yli 30 vuoden ajan. Yritys käyttää raaka-aineenaan sekä koti- että ulkomaista lihaa.

Naudan ruhoja teurastamolla.
Atria-konserniin kuuluvalle Kaivo liha Kaunismaalle liharaaka-aine tulee kokonaisina ruhoina. Kuva on Atrian nautateurastamolta Kauhajoelta.Mirva Korpela / Yle

- Se on kaiken toiminnan lähtökohta, että keskeytymättä totuttua laatua pystytään toimittamaan. Kyllä se on minusta ihan keskeinen vaatimus, kertoo toimitusjohtaja Juha Kaunismaa.

Liha tulee yritykseen kokonaisina ruhoina, minkä ansiosta myös jauhelihaan käytettävät palat voidaan valikoida tarkasti. Siipikarjatuotteet eivät kuulu nykyisin Atrian tytäryhtiönä toimivan Kaivon lihan valikoimiin.

Kaunismaa myös korostaa, että toimitussopimukset eivät yleensä synny hetkessä. Korkean laadun ja kilpailukykyisen hinnan lisäksi tarvitaan aktiivista myyntityötä. Lisäksi ennen toimitusten aloittamista tehdään usein koetuotantoeriä.

Riittävyys, luotettavuus ja hinta

Myös joukkoa yksityisiä pieniä ja keskisuuria liha-alan yrityksiä edustavassa Lihakeskusliitossa vakuutetaan, että usealla alan yrityksellä on täydet edellytykset toimia jopa kansainvälisen tason pikaruokaketjujen tavarantoimittajana.

- Mielestäni oikein hyvät mahdollisuudet. Silloin tietysti täytyy täyttyä kaksi kriteeriä: Riittävä ja luotettava saatavuus. Ja tietysti kun puhutaan pikaruoasta, ne ovat hyvin edullisessa tuotekategoriassa ja hinta tulee hyvin ratkaisevaksi ostokriteeriksi, sanoo Lihakeskusliiton toimitusjohtaja Mari Hannuksela.

Ovia kansainvälisille markkinoille avaavat muun muassa erilaiset määrämuotoiset ulkopuoliset arvioinnit eli sertifioinnit. Aivan pienien tilausten takia niiden hankkimien ei kuitenkaan aina ole taloudellisesti kannattavaa.

Kuvassa on Lihakeskusliiton toimitusjohtaja Mari Hannuksela.
Lihakeskusliiton toimitusjohtajan Mari Hannukselan mukaan suomalaisilla yrityksillä on hyvät edellytykset toimittaa tuotteita myös pikaruokaketjuille.Lihakeskusliitto

- Ne ovat erittäin kalliita. Suhteessa yrityksen liikevaihtoon ne ovat huomattavan isoja investointeja. Joskus voi tarvita miljoona tason investointeja tehdasrakennuksiin, koneisiin ja laitteisiin, jotta voi ylipäänsä päästä läpi auditoinnista.

Toisaalta, suurimmilla toimijoilla on usein omat, jopa yleisimpiä sertifiointeja tiukemmat vaatimuksensa. Esimerkiksi maailman tunnetuimmalla pikaruokaketjulla McDonald´silla on hankintoihin oma laatustandardinsa.

- Oikeastaan hinta ei ole meillä ensimmäinen kriteeri. Ensisijaisesti meillä on tuotteen laatu, sitten raaka-aineen turvallisuus ja tasaisuus ja sitten varma saatavuus, kertoo McDonald´sin Suomen johtoryhmän jäsen, viestintäjohtaja Heli Ryhänen.

Yhtiö kertoo - liha mukaan lukien - raaka-aineidensa lähtömaita muun muassa nettisivuillaan.

"Suomalaisten tavarantoimittajien kanssa on käyty neuvotteluja"

- Naudanliha tulee Italiasta, kanaraaka-aine tulee Pohjoismaiden alueelta, lähinnä Tanskasta. Sitten siellä on vielä yksi kanatuote, joka tulee EU-alueelta, Ryhänen tarkentaa.

Kun puhutaan maailmantason yrityksistä, tavarantoimituksissa on kyse huomattavista määristä. Aivan pienien erien varaan suuryhtiö ei voi toiminnassaan nojata.

- Tässä kohtaahan sitten usein pieni maa, jollaiseksi Suomikin voidaan laskea, niin tällaisen ison raaka-ainevirran yksittäisenä hankintamaana se ei silloin ehkä ole paras mahdollinen, hän sanoo.

McDonald´sin Suomen viestintäjohtaja Heli Ryhänen
Suomalaisten tavarantoimittajien kanssa on käyty neuvotteluja, sanoo McDonald´sin Suomen johtoryhmään kuuluva viestintäjohtaja Heli Ryhänen. McDonald´s

McDonald´s on silti ollut lihan suhteen aktiivinen myös Suomessa.

- Me ollaan käyty suomalaisten tavarantoimittajien kanssa neuvotteluja, mutta ei olla löydetty sieltä vielä yhteistä tietä. Meillä on haasteena se, että meillä ei ole pihvien muotoilutehdasta Suomessa. Toistaiseksi me jouduttaisiin laivaamaan se liharaaka-aine ulkomaille muotoiltavaksi, kertoo Ryhänen.

Mutta löytyykö sitten Suomesta McDonald´sin vaatimukset täyttävää lihantuotantoa ja -jalostusta?

- Varmasti löytyy. Suomessahan on erittäin laadukkaita raaka-aineita ja kyllä semmoinenkin on varmasti mahdollista, Ryhänen vahvistaa.

Myös KFC:n Suomen toiminnoista vastaava toimitusjohtaja Janne Einola vahvistaa Ylelle, että KFC on lihanhankinnassaan aktiivinen Suomessa.

- Käymme neuvotteluja suomalaisten tuottajien ja lihatalojen kanssa, Einola sanoo.

Lisää aiheesta:

Maaseudun Tulevaisuus; "Ihan höpö höpöä, ettei suomalainen siipikarjanliha kelpaa" - puolalaista kanaa käyttävä KFC neuvottelee isojen kotimaisten lihatalojen kanssa, kertoo ketjun suomalaispomo

dimanche 21 novembre 2021 09:30:00 Categories: YLE talous

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.