Ilta Sanoma

Mitä tapahtuu, kun esimerkiksi ison automarketin parkkihallissa on latauksessa yhtä aikaa kymmeniä sähköautoja?

Kuvassa lataushybridejä ja täyssähköautoja Espoon Olarin Prismassa viime maaliskuussa. Tällä hetkellä ABC Latauksella on kyseisellä sijainnilla jo 12 latauspaikkaa, joista kahdeksan on 50-80 kW:n teholatauspisteitä.

Kuvassa lataushybridejä ja täyssähköautoja Espoon Olarin Prismassa viime maaliskuussa. Tällä hetkellä ABC Latauksella on kyseisellä sijainnilla jo 12 latauspaikkaa, joista kahdeksan on 50-80 kW:n teholatauspisteitä. Kuva: Kaisa Rautaheimo

Sähköautojen yleistyessä yleistyvät myös tilanteet, joissa sähköautoja on esimerkiksi ison marketin parkkihallissa latauksessa yhtä aikaa toistakymmentä.

Isoista operaattoreista esimerkiksi ABC Latauksella on jo nyt kohteita, joissa tämä on täysin mahdollista.

Kaukana ei myöskään liene aika, jolloin latauspisteitä voi olla tietyissä kiinteistöissä hyvinkin jopa satoja.

Käytännössä julkiset latauslaitteet ryhtyvät näissä tapauksissa säätämään tehoa niin sanotusti älykkäästi, eli jakamaan sitä toisille autoille hieman enemmän, toisille taas vähemmän.

Lue lisää: Sähköauton ilmainen lataaminen ABC-pisteissä loppuu - tällaisia ovat juuri paljastuneet hinnat

Mutta miten?

ABC-ketjuohjauksen sähköisen liikenteen päällikkö Olli Tervonen kertoo Twitterissä, että kaikki autot saavat ensinnäkin aina lataustehoa saapuessaan.Tervonen kirjoittaa myös, että ensimmäisen auton saapumisen jälkeen latausaseman kokonaislatausteho jaetaan ABC-latureilla puoliksi kahden ensimmäisen auton välillä.

Seuraavan auton tullessa lataamaan samaan sähköliittymään liitetyistä latauslaitteista, siirretään sille lataustehoa autolta, joka saa sillä hetkellä kaikkein suurinta tehoa.

Lisäksi, jos latausteho on kahdella edellisellä autolla sama, niin suuremman latausprosentin (ns. SOC-arvo) omaava auto luovuttaa lataustehoa uudelle autolle.

Kun tehoa vapautuu eli auto joko lopettaa lataamisen tai pyytää esimerkiksi akun täyttymisen vuoksi latauslaitteelta vähemmän tehoa, siirretään lataustehoa vähiten tehoa saavalle autolle -?tai vaihtoehtoisesti autolle, jonka akun täyttöprosentti on pienin.

Lue lisää: Näin kaltoin kylmyys voi kohdella sähköauton akkua

Käytännössä tehonjako vaikuttaa ABC:lla vain siihen, kuinka paljon asiakkaan auton ajoakku täyttyy lataamiseen käytetyssä ajassa.

Hintaan tehonjaolla ei ole vaikutusta, sillä aika ei ABC:llä kuuluu laskutusperusteisiin.

-?ABC-latauksen hinnoittelu on käyttäjien toiveiden mukaisesti kilowattituntiperusteinen sekä perus-, teho- että suurteholatauksessa, Tervonen kertoo vielä Twitterin ulkopuolella.

Ilta Sanoma
jeudi 18 novembre 2021 12:27:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.