Ilta Sanoma

Omatoimisuus on hyvä asia. Tosin joskus se voi tulla kalliiksi.

Innokas kuluttaja porasi reikiä umpioiden rakenteisiin ja paikkasi niitä massalla.

Innokas kuluttaja porasi reikiä umpioiden rakenteisiin ja paikkasi niitä massalla. Kuva: Kuluttajariitalautakunnan asiakirja

Näin kävi Tee se itse -kuluttajalle, joka sai tarpeekseen Audi A6 Quattron umpioiden kosteudesta.

Kolme vuotta liikenteessä ollut Audi maksoi 36?900 euroa. Kuluttaja odotti, että oli saanut käsiinsä moitteettoman ajopelin.

Autolla oli ajettu lähes 60?000 kilometriä, kun kaupat tehtiin ja ajokilometrejä olisi vielä monin verroin edessäpäin.

Kuluttajan mielestä ajovaloumpioissa oli kuitenkin vikaa. Ongelma tuli esille talven myötä, kun umpiot kostuivat.

Kuluttaja vaati myyjältä korvauksia. Hänen mielestään oli selviö, että hänelle oli myyty virheellinen Audi.

Kolme vuotta liikenteessä ollut Audi maksoi 36?900 euroa

Kolme vuotta liikenteessä ollut Audi maksoi 36?900 euroa

Omistaja perusti vaatimuksensa huurtuvien ja halkeilevien umpioiden lasien korjauskuluihin.

Ongelmaa kuluttaja oli yrittänyt ratkaista poraamalla reiät konepellin alla olevaan valojen muovikoteloon ja peltiin. Reikien kautta tavoiteltiin ilman vaihtumista ja kosteuden poistumista.

Kuluttajan mielestä umpiossa oli mahdollisesti halkeamia jo kauppaa tehtäessä.

Vika tuli ensimmäisen kerran esille jouluaattona, kun auto oli ollut omistajallaan puoli vuotta. Pari viikkoa myöhemmin hän ilmoitti siitä myyjäliikkeelle.

Lue lisää: Vuosiluvut vilisivät kuluttajan silmissä, kun hänelle valkeni Ranskasta käytettynä maahantuodun BMW:n oikea vuosimalli

Vaurioiden korjaamisesta kuluttaja sai myyjäliikkeeltä arvion: uusien umpioiden hankinta ja asennus maksaisi lähes 9?400 euroa!

Omistaja haki korvauksia vakuutusyhtiöltä. Vakuutusyhtiö teki kielteisen päätöksen, koska vauriolle ei löytynyt ulkoista aiheuttajaa, eikä sitä todettu vahingonteoksikaan. Vakuutusyhtiön ratkaisussa mainitaan, että korjaamossa vika oli todettu Audin tyyppiviaksi.

Päätöksessä todetaan, että kosteutta oli yritetty poistaa poraamalla reikiä ja levittämällä reunoille tiivisteainetta.

Myyjäliikkeessä pyöriteltiin päätä ja kiistettiin kuluttajan vaatimus. Liikkeen mukaan kuluttajan väittämää tyyppivikaa umpioissa ei ollut.

Myyjäliike ilmoitti, ettei se voi ottaa kantaa kosteuteen ja mahdollisiin halkeamiin sen jälkeen, kun umpioihin oli porattu reiät. Liikkeen olisi pitänyt nähdä, mikä oli tilanne ennen poran käyttöä.

Reikiä oli myös nokkapellin alla umpioiden rakenteissa.

Reikiä oli myös nokkapellin alla umpioiden rakenteissa.

Kuluttajariitalautakunta otti kuluttajan ja myyjäliikkeen väliseen kiistaan kantaa syyskuussa. Yksimielinen lautakunta ei suosittanut korvauksen maksamista kuluttajalle.

Lautakunta tosin totesi, että ikään ja ajettuihin kilometreihin nähden Audi oli vikaantunut epätavallisen nopeasti. Ajovaloumpioiden tulee kestää huomattavasti enemmän.

Lue lisää: Sähköauto ei jaksanut talvella niin pitkälle kuin ostaja väitti myyjän luvanneen - vaati hinnanalennusta

Umpioiden viereisiin pelteihin poratut reiät vesittivät kuitenkin kuluttajan toiveet saada korvauksia. Lautakunta totesi, etteivät umpiot olleet enää alkuperäisessä kunnossa, eikä tyyppivikaa voitu asiakirjojen perusteella todentaa. Myöskään vakuutusyhtiön päätös ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin.

Autossa ei ollut kuluttajan väittämää virhettä, lautakunta totesi. Umpioremontti menee omatoimisen kuluttajan kukkarosta -?ja Audille tuli huomattavasti lisähintaa.

Umpioihin poratut reiät eivät ratkaisseet huurtumis- ja kosteusongelmaa.

Umpioihin poratut reiät eivät ratkaisseet huurtumis- ja kosteusongelmaa.

Ilta Sanoma
lundi 8 novembre 2021 08:45:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.