Koeajo: Kona N on oiva lisä Hyundain ratakelpoisten autojen listaan.
Onko markkinoilla hauskempaa crossover-mallia kuin Hyundai Kona N? Ford Puma ST ehkä? Kuva: Kari Ylänne / IS
Kona on tuttu, vuodesta 2017 valmistettu kompakti katumaasturi. Kun mallinimen perään liitetään merkin suorituskykyisimmistä malleista kielivä kirjan N, olemukseen kytkeytyy myös uskaliaan poikkeuksellista, jopa leikittelevää ilmettä.
Suuri kaksisiipinen kattospoileri ja kolmion muotoinen jarruvalo, musta maski, erilaiset punaiset detaljit, jokaisen pyörän jäähdytetyt levyjarrut, selvästi erottuvat pakoputken päät sekä perän lähes röyhkeä helma alleviivaavat auton sisällä piilevää suorituskykyä.
Sporttisuus ei nimittäin ole päälle liimattua. Ohjaamon yleisilme ei sitä vielä paljasta, mutta vihjausta löytyy enemmän tarkastelemalla etuistuimia ja rattia.
Kona N:n ulkokuorta on tehostettu kylliksi, jotta se erottuu muusta Kona-perheestä. Kuva: Kari Ylänne
Ohjauspyörässä on kaksi vaaleansinistä pikavalintapainiketta, joiden avulla 280-hevosvoimaisen auton käyttäytymistä voi säätää erilaisten asetusten mukaisiksi. Lähtöjärjestelmällä voi säätää kierrosrajoitinta. Ohjauspyörän NGS-nappia (N Grin Shift) painamalla auto saa lisäpotkua 20 sekunnin ajaksi. Maantiellä ohituksissa on hyvä muistaa, että järjestelmä pitää tehoiskun jälkeen aina 40 sekunnin hengähdystauon.
Rata-ajoa ja tehopiikkejä varten Kona N:n koria on vääntöjäykkyyden lisäämiseksi voimistettu. Elektronisesti ohjattu kitkalukko ja yhtä lailla sähköisesti ohjattu jousitus auttavat autossa käytettävien Pirelli P Zero -renkaiden pureutumista asvalttiin tiukimmissakin kaarteissa.
Fiilispuolta saattaa nostattaa mittaristo, jonka saa räiskymään erilaisilla väreillä ja väreilyillä. Eloisan näköistä ainakin. Paukettakin saa kuulumaan, kunhan jaksaa säädellä konehuonetta.
Istuimet tukevat hyvin arkiajossa. 10,25-tuumainen keskinäyttö sisältää valtavasti erilaista, hyödyllistä ja vähemmän hyödyllistä dataa. Kuva: Kari Ylänne
Taikanapit löytyvät ohjauspyörästä. Kuva: Kari Ylänne
Matkantekoa turvaavat järjestelmät ovat Kona N:ssäkin kattavat ja toimivat. Apple CarPlay - ja Android Auto -sovelluksia tukeva infotainment tosin kaipaisi softapäivitystä ainakin siltä osin, että Espoossa Kehä I:n varrella Laajalahden kohdalla muun liikenteen mukana ajettaessa mittaristoon pärähtää näkyvä ja kuuluva virheellinen varoitus väärästä ajosuunnasta.
Lue lisää: Lista julki! Nämä mallit kilpailevat Vuoden Auto Suomessa 2022 -tittelistä
Mittariston ulkoasua voi muutella mieleisekseen. Sporttiasetus tuo luonnollisesti punaista väriä. Kuva: Kari Ylänne
Ajamiseen liittyviä asetuksia voi säädellä myös keskikonsolin pyörylästä,. Kuva: Kari Ylänne
Kona N:n tapaisia autoja ei rakenneta taloudellisuusajokisoja varten. IS:n koeajon keskikulutukseksi mittaristo näytti kymmentä litraa. Koska aiemmin autolla oli ajettu joitakin kierroksia myös radalla, pitkän ajan kulutuslukema oli 11,2 litraa sadalla kilometrillä.
Takaistuimilla on kohtuullisesti tilaa joka suunnassa -?kahdelle. Kuva: Kari Ylänne
Kaupunkiajossa Kona N:n alustan tiukkuus tuntuu paikoin jopa rasittavalta, vaikka säädöt olisivat pehmeimmillään. Epäkäytännöllisyyttä arkiajossa lisää suurehko kääntöympyrä, 11,63 metriä. Silti Kona N on suorituskykyinen auto, joka sopii päivittäiseen käyttöön, mutta ajamisen todellinen nautinto syntyy vasta vauhdin mukana. Miellyttävää köröttelyä voi harrastaa jollakin muulla autolla.
Lue lisää: Koeajossa liivintaskusportti Hyundai i20 N: Merkin ralliosaaminen näkyy ja tuntuu
Tavaratilaan mahtuu kuljetettavaa 361 litran verran. Kuva: Kari Ylänne
Moottori R4, turbo, 1?998 cm³, 206 kW (280 hv)/5?500-6?000 r/min, 392 Nm/2?100-4?700 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h 5,5 s, huippunopeus 240 km/h
Kulutus 8,6 l/100 km 95E
CO2-päästöt 196 g/km
Voimansiirto A8, etuveto
Mitat p 4?215, l 1?800, k 1?565 mm, akseliväli 2?600 mm, omamassa 1?569 kg, tavaratila 361-1?143 l, tankki 50 l
Hinta 48?990 euroa
Vauhdikkaan ajamisen hauskuutta ja monipuolisia säätömahdollisuuksia
Polttoaineen kulutuslukemia
Tiukkaa alustaa arkiajossa
Lue lisää: Hyundai i20 N on todellinen "hot hatch" - ratatestissä myös entistä nopeampi i30 N
TetraSys Oy.