Ajoakkujen sijoittaminen auton pohjaan tekee lattiasta paksun patin. Mutta kuinka paljon patti suojauksineen vaikuttaa auton maavaraan?
Maavaraa voi joskus olla vähemmän kuin auton helmalinjaa tarkastellen arvaisikaan. Kuva: Harry Kuurio
Pieni maavara haittaa yleisesti tunnetusti etenemistä erityisesti talvisilla lumikeleillä sekä syrjäseutujen kuoppateillä.
Kohtuullista maavaraa kaipaa kuitenkin usein myös kaupungissa, jossa edessä voi olla esimerkiksi jyrkkä hidastetöyssy tai korkea betonikivetys.
Lue lisää: Järkevä nelivetoauto löytyy käytettynä kymppitonnilla - autokauppias antaa täsmävinkit
Uusien autojen maavarat ovat olleet kuitenkin pikemminkin pienenemässä kuin suurenemassa, pääasiassa ilmanvastuksen ja siihen liittyvien kulutusseikkojen vuoksi.
Aivan uusia maavarapaineita asettavat myös täyssähköautojen ajoakut, jotka sijoitetaan käytännössä poikkeuksetta auton pohjaan.
Lue lisää: Korotettu maavara maastokilkkeillä ja neliveto vakiona -?Mercedes-Benziltä tulee uusi farmari metsäpoluille
Esimerkiksi venäläisen standardin mukaan perustason autoissa pitäisi kuitenkin olla vähintään 150 millimetriä maavaraa, jotta eteneminen olisi siedettävää muuallakin kuin vain juuri asvaltoidulla pikitiellä.
Lue lisää: Koeajossa Volvo XC40 Recharge P8 AWD: Pätevästi pakattu, mutta toimintamatkaa joutuu liikaa arvailemaan
Vertailun vuoksi samaisen venäläisstandardin mukaan aidoissa maastoautoissa maavaraa on oltava vähintään 200 millimetriä -?eli sitä matalammat maavarat tekevät nelivedostakin automaattisesti enintään kaupunkimaasturin.
Seuraavassa vertailtaviksi joka tapauksessa kuuden täyssähköauton maavarat, joita voi peilata esimerkiksi perusvarusteisen Toyota Corolla Hybridin (135 mm) tai ns. huonon tien paketilla varustetun Skoda Octavian (164 mm) vastaaviin lukuihin:
Lue lisää: Bensa vai diesel? Koeajossa Volvo V60 Cross Country
Tesla Model 3 - 140 mm
Ford Mustang Mach e - 145 mm
Jaguar I-Pace - 146 mm
Kia EV6 - 160 mm
Tesla Model Y - 167 mm
Volkswagen I.D.4 - 210 mm
TetraSys Oy.