Intiassa hindujen diwali-juhlan alla useat yritykset ovat vetäneet pois mainoksia, joita muun muassa valtapuolue BJP:n kansanedustajat ovat kriti" /> Intiassa hindujen diwali-juhlan alla useat yritykset ovat vetäneet pois mainoksia, joita muun muassa valtapuolue BJP:n kansanedustajat ovat kriti" />

YLE


Intian suurimman juhlan, diwalin alla useat suuret yritykset ovat vetäneet pois mainoksiaan kasvaneen paineen alla.

Esimerkiksi vaatteiden ja huonekalujen jälleenmyyjä Fabindian kohdalla syynä on ollut urdunkielisen ilmaisun käyttö mainoksessa. Urdu on yksi Intian virallisista kielistä, mutta se mielletään maassa ennen kaikkea "muslimien kieleksi", kertoo uutistoimisto AFP.

Lisäksi yrityksen mainoksia on kritisoitu siitä, että mainoksessa esiintyvällä naisella ei ole otsassaan punaista bindi-merkkiä.

Sekä maata hallitsevan Intian kansanpuolueen BJP:n kansanedustajat että hinduoikeisto ovat kokeneet mainokset loukkaavina. The Guardianin mukaan ryhmät ovat perustelleet tuohtumustaan sillä, että urdun käyttö katsotaan "kulttuurisesti epäsopivana". Heidän mielestään urdunkielisiä ilmauksia ei tulisi käyttää hindujen juhlien yhteydessä.

Viime viikkoina mainosjupakka on kärjistynyt erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Esimerkiksi pääministeri Modin BJP-puolueen kansanedustaja Tejasvi Surya vaati Twitterissä ihmisiä boikotoimaan yritystä urdun kieltä käyttänyttä Fabindia-yritystä, kertoo The Guardian.

Intiassa asuu miltei 200 miljoonaa muslimia. Urdu on myös yksi Pakistanin virallisista kielistä. Maiden välejä on kiristänyt viime vuosina muun muassa kysymys Kashmirin alueesta.

Kriitikot: Tilanne kärjistynyt Modin kaudella

Hinduryhmät pitävät epäsopivina urdun kieltä käyttävien mainosten ohella myös muita hindujuhlien alla julkaistuja mainoksia.

Niihin kuuluu esimerkiksi mainos, jossa naispariskunta viettää hindujen Karwa Chauth -juhlaa. Juhlan aikaan naimisissa olevat hindunaiset rukoilevat ja paastoavat, jotta heidän aviomiehensä eläisivät pitkään.

Kriitikoiden mukaan uskonnollinen suvaitsemattomuus on kasvanut sen jälkeen, kun pääministeri Narendra Modi nousi Intian johtoon vuonna 2014. Modin BJP-puolue on nostanut maan uskonryhmää hinduja yhä tärkeämpään asemaan.

Käytännössä suvaitsemattomuus näkyy esimerkiksi hyökkäyksinä niin sosiaalisessa mediassa kuin fyysisesti vähemmistöjä kohtaan, kriitikot kertovat. Modin hallinto on puolestaan kiistänyt syytökset.

Lue myös:

Tutkimus: Ilmansaasteet leikkaavat jopa vajaat kymmenen vuotta satojen miljoonien intialaisten odotetusta eliniästä (1.9.)

Intia kiristää otettaan sosiaalisesta mediasta - maailman suurin demokratia varoittaa Twitteriä "tahattomista seurauksista" (11.6.)

Tiktok nosti Intiassa köyhiä kuuluisuuteen tavalla, jota keskiluokka kavahti - Sitten Intia pani kiinalaissovelluksen kiinni (20.9.20)

mardi 2 novembre 2021 14:13:53 Categories: Intia YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.