Gamereactor

Pelialan tutkimus paljasti suomalaisfirmojen hylkivän maailmalta tuttua ylityötapaa

Gamereactor - logo Gamereactor 14/07/2019 17:00:00 Markus Mesiä
Pelialan tutkimus paljasti suomalaisfirmojen hylkivän maailmalta tuttua ylityötapaa © GamereactorPelialan tutkimus paljasti suomalaisfirmojen hylkivän maailmalta tuttua ylityötapaa

Suomalaisia pelintekijöitä edustava Game Maker of Finland on ottanut julkisesti kantaa pelialalle tyypilliseen crunching-ilmiöön eli epäterveeseen ylitöiden tekemiseen. Termillä viitataan yleensä kehitysvaiheen lopun rutistukseen, jossa päivät venyvät kohtuuttoman pitkiksi.

Järjestön tutkimuksessa selvisi, että 53 prosenttia tekijöistä ei koe tehneensä uran vaihella epäterveellistä määrää ylitöitä. Lähes kolmannes kokee kuitenkin osallistuvansa crunchiin ainakin toisinaan.

Ylitöiden tekeminen ei ole Suomessa erityisen suuri ongelma, sillä peräti 44 prosenttia tutkimukseen osallistuneista kertoi, etteivät he tee ylitöitä koskaan. Vain seitsemän prosenttia tekijöistä kokee työmäärän olevan jatkuvasti kohtuuttoman suuri,

Game Maker of Finlandin perustaja Milla Pennanen kommentoi asiaa kriittiseen sävyyn, vaikka Suomen lainsäädäntö estääkin ongelman pahenemisen.

"Työaikalaki vaatii työnantajaa huolehtimaan työaikakirjanpidosta ja se käsittää myös ylitöiden kirjaamisen ja kompensoimisen. Epäterve ylityö on sitä, joka jää kirjaamatta ja josta työntekijä ei saa minkäänlaisia korvauksia."

14. heinäkuuta 2019 20:00:00 Categories: BFM Business Gamereactor

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS
Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.41819 - Firebird 3.0 WI-V6.3.4.32939

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.