Ilta Sanoma

Forza Motorsport näyttää kaikki herkut käytössä erittäin hyvältä. Kaikki arvion kuvat ovat pelin pc-versiosta.

Forza Motorsport näyttää kaikki herkut käytössä erittäin hyvältä. Kaikki arvion kuvat ovat pelin pc-versiosta.

Forza Motorsport on kunnianhimoinen ajopeli, joka sopii monenlaiselle kuskille.

Xboxille ja viime vuosina myös pc-pelaajien iloksi julkaistu Forza Motorsport -ajopelisarja polkaistaan uudelleen käyntiin: kahdeksas osa on nimetty yksinkertaiseksi Forza Motorsportiksi.

Sarjan edellisestä osasta on ehtinyt kulua kuusi vuotta. Ja hyvä niin, sillä näin pitkän tauon jälkeen paluu Forzan pariin tuntuu todella hyvältä. Ei vaan siksi, että vuosia on kulunut, vaan koska se on heittämällä vuoden paras ajopeli.

Pleikkaripelaajia edeltävä lause varmasti harmittaa, sillä Forza julkaistaan 10. lokakuuta ainoastaan pc:lle ja Xbox Seriesille.

Näyttää upealta

Reilusti pelattavaa ja kerättävää

Sopii kaikenlaisille kuskeille

Vauhdin tuntu

Tekoäly on yllättävän hyvä vastus

Ei törkeitä rahastustapoja

Ratojen määrä ja klassikkojen puuttuminen

Vaatii ajoittain liikaa grindaamista

Mitäänsanomaton soundtrack

Aiempien osien tavoin Forza on simulaattorimainen ajopeli. Se kuitenkin sopii kaikentasoisille kuskeille erilaisten aputoimintojen takia. On luistonestoa, automaattista jarrutusta, valmista ajolinjaa ja jopa avustettua ohjaamista. Helpotusta tuo myös takaisinkelaustoiminto, jota käyttämällä mokat saa peruttua.

Autovalinta vaikuttaa ajokokemukseen. Vaatimaton Subaru sopii aloittelijoille, joilla voi olla hankaluuksia tehokkaamman McLarenin kanssa. Takavetoisella autolla nappiin jarruttava kuski ampaisee salamannopeasti liikkeelle mutkista, kun kokemattomampi saattaa kokea etuvedolla aliohjaamista.

Uratilassa ajetaan aluksi

Uratilassa ajetaan aluksi "arkisemmilla" autoilla, kuten vuoden 2019 Subaru Sti S209:llä.

Ohjaamosta ajaminen tuo oman fiiliksensä kisaamiseen.

Ohjaamosta ajaminen tuo oman fiiliksensä kisaamiseen.

Ajotuntuma on autoista ja asetuksista riippumatta mukava, sillä auto toimii juuri kuten pelaaja nappeja painelee. Liian aggressiivisesta kaasujalasta on enemmän haittaa kuin iloa, jarrutusten kanssa pitää olla tarkkana, kuten myös ajolinjojen suhteen.

Ajolinjoilla on nyt iso merkitys, sillä uutena ominaisuutena pito paranee kisan edetessä, koska renkaista irtoaa muovia. Ohitusyrityksiä kannattaa siis säästellä entistä enemmän kisan loppuun, kun rata on parhaimmillaan ja auto kevyempi. Myös auton renkailla ja rengaspaineilla on vaikutusta ajotuntumaan.

Peli näyttää uskomattoman hyvältä sateella...

Peli näyttää uskomattoman hyvältä sateella...

... katso nyt!

... katso nyt!

Pelin pääosassa ovat luonnollisesti autot, joita hankitaan, tuunataan ja koristellaan. Autojen keräily kulkee käsi kädessä Builders Cup -uratilan kanssa, kun jokaiseen kisasarjaan pitää yleensä hommata uusi kärry.

Uratilassa ajetaan aluksi vaatimattomilla kotteroilla, mutta myöhemmin hypätään esimerkiksi muskeli- ja superautoihin. Erimaalaiset ja -tyyliset autot tulevat tutuiksi.

Uratila tarjoaa 25 sarjaa ja yli sata kilpailua. Kisoissa ja sarjoissa on sopivasti vaihtelua, joten kisaaminen tekoälyn kanssa ei käy tylsäksi. Uratilan pelaaminen kannattaa ihan pelkästään jo ratojen opettelun, rahankeruun ja autojen takia.

Uratilan kaikissa kisoissa ei ole aika-ajoja, sillä yleensä oman lähtöruudun saa valita täysin vapaasti. Mitä taaempana oma paikka on, sitä paremmin peli palkitsee menestyksekkään kuskin. Systeemi on toimiva, sillä näin saa helpotusta/haastetta ajettavan radan mukaan.

Uratila sisältää 25 sarjaa ja yli sata kilpailua, joiden aikana erilaiset autot ja autoluokat tulevat tutuksi.

Uratila sisältää 25 sarjaa ja yli sata kilpailua, joiden aikana erilaiset autot ja autoluokat tulevat tutuksi.

Lähtisikö eturivistä, keskeltä vai takaa? Testaajan kohdalla rata vaikutti useasti lähtöruudun valintaan.

Lähtisikö eturivistä, keskeltä vai takaa? Testaajan kohdalla rata vaikutti useasti lähtöruudun valintaan.

Jokaisella autolla on taso, jonka mukaan uusia osia avautuu käyttöön. Osien vaihtaminen maksaa myös pisteitä, joten valintoja joutuu miettimään.

Pisteitä saa ajamalla, ohittamalla, noudattamalla ajolinjoja sekä vauhdista. Peli antaa nyt myös arvosanan tietyiltä rataosuuksilta. Tämä on pieni lisäys, mutta kannustaa ajamaan "puhtaammin". Harjoituksista voi lunastaa lisäpisteitä ajamalla tietyn määrän kierroksia sekä alittamalla annetun tavoiteajan.

Autokohtainen taso on kiva ominaisuus, mutta uusien osien hankkimisen olisi voinut toteuttaa fiksummin. Haluat uuden takasiiven? Se voi olla nyt lukittuna tason 25 taakse, jonka saavuttaminen vaatii kymmenen kisaa. Olisin mielelläni nähnyt roolipeleistä tutun systeemin, jossa tasosta saa aina pisteen, jonka voi käyttää haluamaansa ominaisuuteen. Takasiipi olisi sitten vaikka kuuden pisteen arvoinen.

Autojen päivittely on tärkeää, mutta ei välttämätöntä.

Autojen päivittely on tärkeää, mutta ei välttämätöntä.

Harjoitusten ajamisesta palkitaan krediittien lisäksi kokemuspisteillä.

Harjoitusten ajamisesta palkitaan krediittien lisäksi kokemuspisteillä.

Tekoälykuskit ovat Forza-sarjan parhaimmasta päästä. Mutkissa tekoälykuskit jättävät yhä niukasti tilaa, joten tarkkana saa olla, jos haluaa päästä naarmuitta maaliin.

Tekoälykuskit myös tekevät virheitä. Ulosajot myöhästyneen jarrutuksen takia eivät ole poikkeuksellista, mutta niitä ei myöskään onneksi nähdä joka kisassa. Pahimmillaan kärkipaikalla ja reilussa johdossa oleva tekoälykuski saattaa vetää pihalle jopa viimeisessä mutkassa. Kivaa vaihtelua.

Rangaistuspolitiikka on uusittu ja hyvä. Mutkien oikominen, toisen auton tönäisy, ohittaminen radan ulkopuolella tai ratarajojen rikkominen toistuvasti voivat johtaa aikasakkoon, joka on muutamista sadasosista useisiin sekunteihin. Järjestelmän takana oleva tekoäly on yleisesti reilu, sillä oikeasti tahattomat kolhaisut annetaan anteeksi.

Verkkopelitilassa on kisoja ja haasteita laidasta laitaan. Tarjonta vaihtuu viikoittain, joten peli ei käy tylsäksi. Nettikisoihin ei saa tekoälyä mukaan kisaamaan, mikä on sääli, joten tyytyminen on pelkästään ihmisten väliseen sekoiluun. Arviointivaiheessa yhteydet pelasivat hyvin eikä verkkoviiveen kanssa ollut ongelmia.

Yöllä on oikeasti pimeää.

Yöllä on oikeasti pimeää.

Yökisat ovat parhaita ohjaamosta koettuna. Valaistus luo uskomattoman hyvän tunnelman.

Yökisat ovat parhaita ohjaamosta koettuna. Valaistus luo uskomattoman hyvän tunnelman.

Microsoft ja Turn 10 Studios ovat uusineet niin autot, radat, äänet kuin myös ajotuntuman. Työ on kannattanut, sillä peli näyttää, tuntuu ja kuulostaa upealta.

Pc:llä kaikki grafiikka-asetukset täysillä peli on kuvankaunis. Kunnon rankkasateella ajofiilis on lyömätön, varsinkin jos sattuu ajamaan ohjaamo-näkymällä. Tehoja vaativa säteenseuranta (raytracing) tuo oman lisämausteensa grafiikoihin, mutta valaistukset ja heijastukset eivät ole koskaan näyttäneet ajopelissä näin hyvältä.

Xbox-kuskin on tosin tehtävä valintoja. Tehokkaammalla Series X:lläkin on valittava joko raytracing tai 60 fps -ruudunpäivitys. Molempia ei voi saada.

Japaniin sijoittuva kuvitteellinen Hakone-rata on hauska ja näyttävä.

Japaniin sijoittuva kuvitteellinen Hakone-rata on hauska ja näyttävä.

Ratoja on 20, mikä on juuri ja juuri riittävästi alkuun. Spa ja Silverstone löytyvät onneksi pelistä, mutta esimerkiksi sellaiset klassikot kun Monza ja Nordschleife lisätään vasta myöhemmin. Tästä iso miinus, sillä nyt puhutaan oikeasti klassikoista. Lisäksi on hämmentävää, että kaikkia aikoinaan Forzaa varten kehitettyjä ratoja ei ole vieläkään mukana pelissä.

Autoja on yli 500, joista on 100 täysin uusia pelisarjalle. Tämä on varmasti riittävästi, mutta silti 200 vähemmän kuin sarjan edellisessä osassa. Erikoisempia autoja on karsittu urheilu- ja kilpa-autojen tieltä. Valikoimaan suhteen ei ole valitettavaa, sillä jokaiselle löytyy kyllä jotakin.

Urheilu- ja superautoilta ei voi välttyä.

Urheilu- ja superautoilta ei voi välttyä.

Premium-paketin ostajat saavat heti julkaisussa reilun määrän autoja käyttöönsä, mutta myöhäisinnokas voi ostaa autopaketteja kauppapaikasta. Tästä päästäänkin rahastukseen - tai pikemminkin sen puutteeseen.

Turn 10 Studios on vahvistanut, että pelissä ei ole mikromaksuja tai yllätyslaatikoita (lootboxeja). Rahaa pyydetään julkaisun jälkeen laajennuspaketeilla, jotka tarjoavat uusia ratoja ja autoja. Hintataso selviää vasta myöhemmin.

Poissaolollaan loistaa myös Forza Horizon -peleissä varsinkin raivostuttanut onnenpyörä, joka lupasi vaikka mitä, mutta yleensä antoi pelaajan hahmolle aurinkolasit siistin Alfa Romeon sijaan.

Valittavan on nais- tai mieskuski. Ajohaalareita on useita erilaisia.

Valittavan on nais- tai mieskuski. Ajohaalareita on useita erilaisia.

Forza Motorsport palaa vuosien tauolta tyylikkäästi ja onnistuneesti. Ajettavaa ja kerättävää riittää, peli näyttää ja kuulostaa upealta. Testijakson aikana vastaan ei tullut bugeja tai muitakaan ongelmia. Xbox-versio kaatui pariin otteeseen, mutta kyse on poistuvasta lastentaudista.

Peli ei ole kuitenkaan täydellinen, sillä siitä puuttuu ainakin toistaiseksi useita klassikkoratoja, jaetun ruudun tila, sekä spectator-katselutila. Tekoälyn puuttuminen nettikisoista ärsyttää myös, koska se toisi oman lisänsä kaveriporukan välisiin kisoihin.

Forza Motorsport on silti viime vuosien paras ajopeli. Se on helposti lähestyttävä, mutta tarjoaa haastetta, jos niin haluaa. Vanhoille faneille tuttu peli on uudistunut, mutta ei kuitenkaan liikaa. Ja mikä tärkeintä, sen pelaaminen on sekä kivaa että hiuksia repivän jännittävää. Se on hyvän pelin merkki.

Microsoft ja 10 Turn Studios ovat luvanneet pelin päivittyvän vuosien ajan. Se on mieluisa uutinen, kunhan uutta sisältöä tarjotaan säännöllisesti (ja joskus ilmaiseksi).

Forza Motorsport

Kehittäjä: Turn 10 Studios

Julkaisija: Xbox Game Studios

Saatavilla: Xbox Series X/S, pc

Ikäraja (PEGI): 3

Testattu sekä Xbox Series X:llä että pc:llä (Nvidia GeForce RTX 4090, AMD Ryzen 9 7900X3D, 32 gt keskusmuistia)

Ilta Sanoma
mercredi 4 octobre 2023 13:01:00 Categories: Esports Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.