Ilta Sanoma

On jännittävää odottaa, milloin kuuma lähde purkautuu.

On jännittävää odottaa, milloin kuuma lähde purkautuu. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Satu Rämön hitiksi noussut dekkarisarja Hildur on lisännyt suomalaisten innostusta Islantiin siinä määrin, että yksi ja toinen haaveilee matkasta saagojen maahan - mieluiten Länsivuonoille, kiitos.

Nyt lähdetään ajamaan Islannin ympäri kahdeksassa päivässä. On elokuun puoliväli ja täysi sesonki päällä.

Autonvuokrauspiste löytyy Keflavikin lentokentältä. Sieltä lähtee mukaan paitsi auto, myös virtuaalinen matkaopas Driver Guide, joka on ladattu valmiiksi tablettitietokoneelle. Oppaan avulla on tarkoitus löytää oikea suunta, kiinnostavat nähtävyydet sekä patikkapolkujen lähtöpaikat ja majoitukset.

Autopaketti varattiin Islantiin erikoistuneelta Saga Matkoilta, joka huolehti myös hotellien ja muiden majapaikkojen varaukset sekä maksut etukäteen. Keväällä, kun reissua alettiin suunnitella, Islanti oli jo melko täyteen buukattu, joten majoitusten löytäminen ja varaaminen omatoimisesti olisi luultavasti ollut työn takana.

Kun on vailla minkäänlaista aiempaa kokemusta Islannista, valmiiksi ohjelmoitu opas helpottaa ajojännitystä. Tosin englanninkielisen sovelluksen ajatuksenjuoksussa ei tunnu aluksi olevan tolkun häivää. Välillä se neuvoo kääntymään takaisin tai lähtemään kiertoliittymistä ihme suuntiin. Kunnes vika paikantuu käyttäjään.

Navigaattorina toimivaan sovellukseen on merkitty kaikki majoitukset sekä puolensataa kohdetta, joista voi valita kiinnostavimmat. Tabletin ilmaista WiFi-yhteyttä voi jakaa omiin puhelimiin.

Ykköstie on pääosin hyväkuntoista baanaa, mutta tarkkana saa olla, sillä tie on kapea.

Ykköstie on pääosin hyväkuntoista baanaa, mutta tarkkana saa olla, sillä tie on kapea. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Ykköstien varressa on monia luonnonkylpylöitä, tällä kertaa vuorossa Vök Baths.

Ykköstien varressa on monia luonnonkylpylöitä, tällä kertaa vuorossa Vök Baths. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Namafjallin geotermisellä alueella vierähti aikaa lähes kaksi tuntia, sillä vuoret ympärillä houkutivat patikoimaan.

Namafjallin geotermisellä alueella vierähti aikaa lähes kaksi tuntia, sillä vuoret ympärillä houkutivat patikoimaan. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Henkilöauton nokka käännetään illansuussa lentokentältä kohti länttä, eli kiertosuunta on myötäpäivään. Ensimmäiset, oppaan tarjoamat houkutukset jätetään väliin, sillä matkaväsymys painaa ja majoitukseen on lähes 200 kilometriä.

Kun Reykjavikin alue ja lukuisat kiertoliittymät jäävät taakse, ykköstie rauhoittuu ja ajamiseen alkaa tottua. Se on helppoa. Tarkkana silti täytyy olla, koska tie on kapea.

Matkan edetessä käy myös selväksi, ettei eteneminen ole kovin nopeaa. Nopeusrajoitukset vaihtelevat 50:n ja 90:n välillä. Sen kovempaa täällä ei onneksi tarvitse ajaa. Eikä edes huvittaisi, sillä maisemista tekee mieli nauttia koko rahan edestä.

Jos pysyttelee navigaattorin ehdottamilla reiteillä, ajokilometrejä kertyy kahdeksan päivän aikana vähän alle 2?000, mikä on noin 700 kilometriä enemmän kuin jos käyttäisi pelkästään saaren ympäri kulkevaa rengastietä, tietä numero 1.

Luonnon muovaamaa kalliota ihasteltiin Itävuonoilla.

Luonnon muovaamaa kalliota ihasteltiin Itävuonoilla. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Jökulsarlon-jäätikköjärvi on suosittu kuvauskohde.

Jökulsarlon-jäätikköjärvi on suosittu kuvauskohde. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Jäätikkö sulaa kovaa vauhtia.

Jäätikkö sulaa kovaa vauhtia. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Hildurin kotimaisemat Länsivuonoilla päätettiin unohtaa jo varausvaiheessa, sillä koukkaus Isafjörduriin vaatisi noin tuhat lisäkilometriä ja ainakin yhden lisäpäivän.

Hildur sekä Rosa, Björk, Jakob ja muut hahmot ovat kuitenkin läsnä kaikkialla: vuorten läpi kulkevissa tunneleissa sekä vuorilla, poluilla, villalankakaupassa ja meren tyrskyissä. Ja siinä lumivyöryaidalla yhden kylän takana. Olikohan se vähän tällainen se murhapaikka?

Koska joku muu on suunnitellut reitin sekä varannut majoitukset, on ihanan huoletonta istua aamuisin autoon sekä avata yöllä ladattu tabletti. Edessä on joka päivä monta upeaa näkymää, yllätystä ja jännittävää kokemusta. Kunhan muistaa huolehtia, että tankissa on bensaa ja takapenkillä banaaneja ja muuta ruokaa. Heti matkan alussa nimittäin selviää, että ruokakauppoja, ravintoloita ja huoltoasemia on vain harvakseltaan.

Jos mahdollista, kannattaa valita majoituksia, joissa on saatavilla aamupala. Aamupalat ovat runsaita ja monipuolisia ja niillä pärjää pitkälle iltapäivään.

Osa kartalle merkityistä nähtävyyksistä ihmetellään auton ikkunasta. Vähintään kerran päivässä puetaan vaelluskengät jalkaan ja mennään patikoimaan.

Polkuja riittää. Esimerkiksi Myvatn-järven alueella pohjoisessa on hienoja patikkapolkuja "laavapelloilla". Samalta seudulta löytyy myös Namafjallin geoterminen alue, jossa mutalähteet pulppuavat ja maan uumenista puskee pihisevää, rikinkatkuista höyryä.

800-luvun lopulle sijaitsevan Godland-elokuvan kuvauspaikkoja bongattiin Vestrahorn-vuoren kupeessa Stokksnesin niemimaalla.

800-luvun lopulle sijaitsevan Godland-elokuvan kuvauspaikkoja bongattiin Vestrahorn-vuoren kupeessa Stokksnesin niemimaalla. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Kävelyretki Myvatn-järven laavakentillä oli upea kokemus.

Kävelyretki Myvatn-järven laavakentillä oli upea kokemus. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Laavakenttien keskellä pulahdettiin geotermisen laguunin kuumaan veteen. Hopeasormus vaihtoi väriä.

Laavakenttien keskellä pulahdettiin geotermisen laguunin kuumaan veteen. Hopeasormus vaihtoi väriä. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Suosituimpien kohteiden liepeille on asvaltoitu valtavia maksullisia paikoitusalueita. Parkkimaksu on noin seitsemän euroa. Osa tunneleistakin on maksullisia. Luottokorttia tarvitaan päivittäin myös museokohteiden ja kylpylöiden pääsymaksuihin.

Vaikka kylpeminen maksaa alle 10 eurosta jopa 35 euroon, Islannin ihmeellisissä laguuneissa kannattaa ehdottomasti pulikoida. Mutta varoitus: niihin voi jäädä koukkuun! Itse nautimme lämpimistä, höyryävistä vesistä Hofsosissa, Myvatnin geotermisissä laguuneissa, Egilstadirin Vök Bathsissa ja Islannin vanhimmassa luonnonuimalassa Secret Lagoonissa.

Ajomatkat vaihtelevat päivittäin noin 140 kilometristä aina 400 kilometriin. Majapaikoissa on totuttu siihen, että turistit tulevat myöhään ja lähtevät aikaisin kohti uusia seikkailuja

Islanti-roadtripin parhaat palat

Petran kivikokoelma oli ihmeellinen pistäytymispaikka. Edesmennyt Rouva Petra Sveinsdottir oli kerännyt koko elämänsä ajan kiviä vuorilta ja tehnyt kokoelmastaan suositun nähtävyyden oman kotinsa tontille.

Petran kivikokoelma oli ihmeellinen pistäytymispaikka. Edesmennyt Rouva Petra Sveinsdottir oli kerännyt koko elämänsä ajan kiviä vuorilta ja tehnyt kokoelmastaan suositun nähtävyyden oman kotinsa tontille. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

? Patikkapolut Myvatn järven alueella, Asbyrgin laaksossa ja Vatnajökullin kansallispuiston liepeillä

? Kaikki mahdolliset matkan varrelle osuvat uimalat, laguunit ja luonnonkylpylät

? Sadepäivänä LAVA Centre, interaktiivinen näyttely, jossa sukelletaan tulivuorten ihmeelliseen maailmaan

? Kidka-villavaatteiden tehtaanmyymälä Hvammstangissa ja pienet putiikit, joissa myydään aitoja käsinkudottuja villapaitoja

? Kaikki vesiputoukset, erityisesti Dettifoss pohjoisessa

? Kivienkerääjä Petra Sveinsdottirin valtava kivikokoelma ja museoitu koti Stödvarfjördurin kylässä Itä-Islannissa

? Jökulsárlón jäätikköjärvi Vatnajökullin kansallispuiston eteläosassa.

Oranssi majakka 95-tien varressa Itävuonoilla kutsui luokseen.

Oranssi majakka 95-tien varressa Itävuonoilla kutsui luokseen. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Tämä Islannin kansallismuseon suojelema pieni, 1912 perustettu maatila löytyi Skaftafell-nimisestä paikasta patikkapolun päästä. Kahden jäätikköjoen välissä sijaitseva alue ja siellä asunut viljelijäperhe on ollut eristyksissä muusta maailmasta.

Tämä Islannin kansallismuseon suojelema pieni, 1912 perustettu maatila löytyi Skaftafell-nimisestä paikasta patikkapolun päästä. Kahden jäätikköjoen välissä sijaitseva alue ja siellä asunut viljelijäperhe on ollut eristyksissä muusta maailmasta. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Godafoss oli kolmannen päivän ensimmäinen nähtävyys.

Godafoss oli kolmannen päivän ensimmäinen nähtävyys. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Viimeisenä matkapäivänä reitti kulkee kuuluisan Kultaisen kierroksen (Golden Circle) jäljillä, jossa päästään ihmettelemään Haukalaudurin kuumia lähteitä ja Gullfossin vesiputousta.

Reykjavikiakaan ei voi jättää väliin, kun kerran Islannissa ollaan. Kaupungista kuitenkin ehditään nähdä vain pintaraapaisu ennen kotiinlähtöä.

Ei ole ihme, että melkein kaikki Islannissa käyneet tahtovat palata sinne uudestaan. Saari on kuin oma kiehtovan karu ja kaunis planeettansa.

Hofsosin uimalaan pääsi muutamalla eurolla.

Hofsosin uimalaan pääsi muutamalla eurolla. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Asbyrgin laaksossa tarvittiin välillä köysiä.

Asbyrgin laaksossa tarvittiin välillä köysiä. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Reykjavikissa käytiin tottakai villapaitaostoksilla.

Reykjavikissa käytiin tottakai villapaitaostoksilla. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

Vinkkejä roadtripiin

Virtuaalinen matkaopas näytti suunnan ja kertoi matkan varrelle merkityistä kohteista kiinnostavimmat pointit.

Virtuaalinen matkaopas näytti suunnan ja kertoi matkan varrelle merkityistä kohteista kiinnostavimmat pointit. Kuva: Pirjo Latva-Mantila

1. Vuokraa mieluiten nelivedolla varustettu auto, älä sitä kaikkein pienintä ja halvinta vuokra-autoa, ainakaan jos aiot ajella sorateillä.

2. Valitse mahdollisimman kattava vakuutuspaketti autolle. Esimerkiksi pysäköintialueilla tuuli voi paiskia autojen ovia muiden naapuriautojen kylkiin.

3. Sää ja tiestö voi tuottaa yllätyksiä. Suomessa tiet ovat auki 24/7, mutta Islannissa monet reitit suljetaan varsinkin talvella.

4. Rahaa kuluu paljon enemmän kuin ajattelisi, sillä Islanti on kallis maa. Kalleimmillaan se on kesäkuukausina.

5. Ravintoloita ja huoltoasemia on sen verran harvakseltaan, ettei tankkia kannata ajaa tyhjäksi, ja autoon on hyvä varata syömistä.

6. Jos majapaikka vaihtuu joka päivä, varaa mukaan pienempi kassi, johon pakkaat yöpymistarpeet ja seuraavan päivän varusteet. Matkalaukkuja voi säilyttää autossa.

7. Jos et yövy säiden armoilla esimerkiksi teltassa, majapaikat, on hyvä varata etukäteen mahdollisimman ajoissa.

8. Mieti ja suunnittele etukäteen, minne haluat mennä, sillä nähtävää on paljon. Tai jos mahdollista, tee kahden viikon roadtrip, jolloin ei tarvitse porhaltaa eteenpäin ja vaihtaa majoitusta joka päivä.

9. Varaudu kaikenlaisiin sääolosuhteisiin.

Ilta Sanoma
mercredi 6 septembre 2023 16:59:00 Categories: Ilta Sanoma Matkat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.