Lentomatkailun parissa työskennelleet ovat huomanneet, että yhä useampi matkustaja tuntuu unohtavan sen, että kaikki ei pyöri vain heidän ympärillään. Toisinaan lennoilla joudutaan todistamaan hyvinkin harmillista käytöstä.
Kuva: Katri Pulkkinen / IS
Tupakanhimo koitui joitakin vuosia sitten kalliiksi eräälle suomalaiselle lentomatkustajalle. Lentokoneen wc-tiloissa tupakointi tuli maksamaan hänelle päiväsakkoina 150 euroa.
Ilmailulaki on hyvin yksiselitteinen, matkustaja ei saa toiminnallaan vaarantaa lennon, sen miehistön ja matkustajien turvallisuutta ja hänen on noudatettava miehistön antamia määräyksiä koskien turvallisuutta ja järjestystä.
Tästä huolimatta kaikille ei tunnu olevan ollenkaan selvää se, miten lennolla tulisi toimia ja käyttäytyä.
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA julkaisi heinäkuun alussa tilaston, jonka mukaan erilaiset ongelmatilanteet ovat lisääntyneet lennoilla.
IATA:n tilastojen mukaan viime vuonna kirjattiin yksi välikohtaus joka 568. lennolla. Vuonna 2021 kirjattiin yksi välikohtaus 835:tä lentoa kohden.
Tyypillisesti ongelmatilanteita aiheuttivat juuri tupakointi tai sähkötupakan käyttö matkustamossa tai koneen wc-tiloissa, turvavöiden käyttämättä jättäminen, matkatavarasääntöjen rikkominen ja omien alkoholijuomien juominen.
Koneessa sauhuttelija saa aina tekosistaan sanktion.
Finnairin lennot ovat olleet täysin savuttomia jo yli kaksikymmentä vuotta, vuodesta 1997 lähtien.
- Tupakointiin liittyvät tapaukset ovat lisääntyneet viime vuosina, tupakointi koneessa on turvallisuusriski ja siitä tulee seuraamuksia, kertoo Finnairin matkustamon turvallisuudesta vastaava johtaja Minna Ilkka sähköpostitse.
Tupakan lisäksi myös toinen tuttu päihde, alkoholi, aiheuttaa harmia ja haastavia tilanteita lentomatkoilla.
Viisi vuotta matkustamotyötä tehnyt, cabin managerina SAS:lla työskentelvä Suti Niemelä on havainnut alkoholin kulutuksen lisääntyneen matkustajien keskuudessa parin viime vuoden aikana. Hän myös kokee sen aiheuttavan eniten häiriötilanteita lennoilla.
Säännöllisesti päänvaivaa tuottavat myös sellaiset lentomatkailijat, jotka yrittävät koneessa nauttia tax freestä ostamiaan "omia eväitä".
- Muistuttaisin kuitenkin kaikkia matkustajia siitä, että ilmailulaki kieltää kaikkien omien alkoholijuomien nauttimisen koneessa.
Suti Niemelä on havainnut alkoholin kulutuksen lisääntyneen matkustajien keskuudessa parin viime vuoden aikana.
Finnairin Ilkka kertoo, että jos matkustajalla huomataan mukanaan omia alkoholijuomia, joita hän yrittää lentokoneessa nauttia, otetaan ne takavarikkoon lennon ajaksi.
Ilkan mukaan piilopullot myös harvoin pysyvät piilopulloina:
- Myös muut matkustajat havaitsevat sen helposti, jos jollakulla on tällaisia mukana.
Lentopelkoisille purseri Niemelällä tärkeä ohje liittyen alkoholiin.
- Ei ole millään tavaa suositeltavaa ottaa rauhoittavia lääkkeitä ja alkoholia pelkoa helpottaakseen.
Hän on työssään törmännyt tilanteisiin, joissa matkustajan käytös on muuttunut ennalta-arvaamattomaksi ja uhkaavaksi, kun tämä on käyttänyt saman aikaisesti rauhoittavia lääkkeitä ja alkoholia.
- Pelosta kannattaa kertoa meille aina jo heti koneen noustessaan, koska meillä on monia keinoja siihen, miten voimme matkustajan pelkoa lievittää, Niemelä sanoo.
Aina alkoholinkäyttö ei kuitenkaan johda kuormittaviin tilanteisiin. Aikanaan seitsemän vuotta lentoemännän ja purserin työtä tehneelle ja nykyään Matka Floppaa -podcastia pitävälle Anne-Mari Plantingille on jäänyt hauskoja ja lämpimiä muistoja lomalennoilta:
- Bulgariaan Sunny Beachille suuntavat lomalennot saivat meidän henkilökunnan keskuudessa lempinimen "bilebussi", asiakkaiden leppoisa ja ajoittain riehakaskin tunnelma tarttui myös henkilökuntaan.
Planting kertoo itse tykänneensä aikanaan lomalentojen rennommasta tunnelmasta.
- Saatoimme tehdä osan kuulutuksista vähän kieliposkessa, toki turvallisuusasiat kuulutettiin ja kerrottiin säädösten mukaisesti, mutta muuten lennoilla sai toimia vähän vähemmän muodollisesti, Planting kertoo.
Matkustamohenkilökunnan eli lentoemäntien ja stuerttien tärkein tehtävä on huolehtia turvallisuudesta lennon aikana ja myös huolehtia siitä, että matkustajat noudattavat annettuja ohjeita.
- Boardingin aikana matkustajien tervehtimistä tärkeämpi asia on se, että tietyllä tapaa skannaamme matkustajat läpi, purseri Niemelä paljastaa.
Tällä tavoin henkilökunta pyrkii varautumaan erilaisiin lennolla mahdollisesti esiin tuleviin haastaviin tilanteisiin.
Matkustamotyöntekijät tarkkailevat muut muassa matkustajien humalatilaa, mahdollisia lentopelkoisia tai ylipäätään sitä, vaikuttaako jonkun olemus siltä, että hän ei ole lentokuntoinen.
Esimerkiksi huonoa oloaan ei missään nimessä kannattaisi peitellä ennen lentoa. Entinen purseri Planting kertoo tapauksesta, joka on jäänyt hänen mieleensä.
- Jo matkustajien tullessa koneeseen kiinnitin huomiota erään miehen olemukseen, hän vaikutti jotenkin sairaalta. Kysyin asiasta ja matkustaja kovasti vakuutteli, että on lentokunnossa. Samaa tekivät myös hänen seuralaisensa, Planting kertoo.
Kone ei onneksi ollut päässyt vielä ilmaan, kun matkustaja sai sairauskohtauksen. Ensihoitajat hakivat matkustajan ja hänet kuljetettiin jatkohoitoon.
- Voi vain miettiä, millainen tilanne olisi ollut, jos sairaskohtaus olisi tullut vasta ollessamme Atlantin yllä, lennon oli nimittäin tarkoitus suunnata Tukholmasta Kanariansaarille, muistelee Planting.
Hänen mukaansa turvallisuusohjeisiin saatetaan muutenkin suhtautua ylimalkaisesti. Esimerkiksi paljon reittilentoja lentävät saattavat Plantigin mukaan kuvitella, että tuntevat turvallisuusohjeet jo niin hyvin, ettei heidän tarvitse seurata niiden esittelyä. Lomalentolaiset saavatkin häneltä kiitosta siitä, että ihmiset seuraavat ohjeistuksia tarkkaavaisemmin.
- Olen joutunut useampaan kertaan keskustelemaan vanhempien kanssa siitä, että myös lasten pitää olla aina nousun ja laskun aikana turvavöissä. Yksikin äiti väitti moneen kertaan vastaan siitä, ettei saa lastaan pitämään turvavöitä, Planting kertoo.
Entinen lentoemäntä Planting kertoo, että osa matkustajista ei ymmärrä sitä, että siihen on syynsä, miksi vaikkapa turvavöitä tulee aina pitää nousun ja laskun aikana.
Turvallisuusohjeita vastaan kapinoinnissa näkyy se, että kaikkien juttuun haastateltujen matkustamotyötä tehneiden mukaan ihmisten tietynlainen omaan napaan tuijottelu on lisääntynyt. Ei ymmärretä, että koneessa saattaa olla 150 muutakin matkustajaa, eikä kaikki pyöri heidän ympärillään.
- Yhdelläkin lennolla muistan, että jo ennen koneen lähtöä minulla oli listaksi asti eri matkustajien toiveita siitä, mitä kaikkea he haluaisivat. Yksi toivoi vilttiä, toinen tiedotti pähkinäallergiastaan ynnä muuta, Planting muistelee naureskellen.
Tunteenpurkauksilta ei aina vältytä lentomatkoilla. Ahtaissa tiloissa, lähellä muita ihmisiä tilanteet saattavat eskaloitua helposti. Jo lentoemännän työt lopettanut, Heidi, muistelee tapausta eräältä lennolta muutamia vuosia sitten:
- Kahdelle matkustajalle tuli riitaa siitä, kun toinen halusi nukkua pitkän lennon aikana ja laski selkänojaa alaspäin. Takana istuva ärsyyntyi tästä ja alkoi heiluttaa istuinta, Heidi kertoo.
Tilanne äityi lopulta niin kovaksi kiistaksi, että myös lääkäriä konsultoitiin. Henkilökunta joutui erottamaan riitapukarit eroon toisistaan siirtämällä toisen matkustajan eri puolelle konetta istumaan.
Heidin oikea henkilöllisyys on toimituksen tiedossa, mutta jutun aiheen vuoksi hän haluaa pysytellä nimettömänä.
Myös kiire tekee ihmiset stressaantuneiksi ja ärtyneiksi. Purseri Niemelä painottaa sitä, että viivästykset ovat arkipäivää lentoliikenteessä ja ihmisten ei kannattaisi suunnitella ehdoin tahdoin liian tiukkoja aikatauluja.
- Ja tärkeintä olisi muistaa se, että koskaan se ei ole matkustamohenkilökunnan vika, jos lento viivästyy syystä tai toisesta.
Toisinaan lentokoneessa sikailu on johtanut siihen asti, että asikas joutuu epäillyksi rikoksesta. Lentoyhiö voi myös antaa porttikiellon lennoilleen.
Jos tilanne oikein äityy lennolla pahaksi, tarvitaan poliisin apua.
- Yleisesti ottaen lentomatkustamisessa erilaiset häiriökäyttäytymiset ovat aina vakavampia kuin muissa kulkuneuvoissa tapahtuvat, kertoo komisario Miika Laine Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta sähköpostitse.
Hänen mukaansa joskus jo siitä voi tulla ihmisille mielipahaa, kun heitä ei turvallisuuden vuoksi päästetä lennolle.
- Tästä saattaa joillekin asiakkaille tulla paha mieli, kun eivät pääsekään lennolle, näissä tapauksissa saatetaan myös joskus tarvita poliisin tai muiden viranomaisten apua.
Ota aina selvää jokaisen lentoyhtiö ohjeista, jotka liittyvät esimerkiksi sallittuihin käsimatkatavaroihin. Eri lentoyhtiöiden välillä on eroa esimerkiksi siinä, millaisen laukun voi ottaa maksutta lentokoneeseen sisälle.
Noudata henkilökunnan antamia ohjeita. Sujuva koneeseen nousu nopeuttaa kaikkia ja jokainen turhaan maan kamaralla vietetty minuutti on lentoyhtiöille kallista aikaa.
Varaudu aina siihen, että viivästyksiä voi tulla.
Ilta-Sanomat ja Matka Floppaa -podcastia julkaiseva Supla kuuluvat molemmat Sanoma-konserniin.
Kuvitukset: Katri Pulkkinen / IS
TetraSys Oy.