Ilta Sanoma

Emiliano Sala (kesk.) lähti kohtalokkaalle matkalle pienkoneella.

Emiliano Salan kuolemaan johtanut tapahtumasarja oli täynnä häikäilemättömyyttä ja pahoja virhearvioita.

Juttu on julkaistu IS:n nettisivuilla ensimmäistä kertaa 11. maaliskuuta 2023.

Nantesin kansainvälisellä lentokentällä oli kylmä talvinen ilta. Painostavat pilvet leijailivat hiljalleen pimenevällä taivaalla, kun kuusipaikkainen, viereisillä kiitoradoilla odottavien matkustajakoneiden rinnalla heiveröiseltä näyttävä pienkone rullasi lentokentän kiitoradalle numero kolme.

Kello oli muutamia minuutteja yli seitsemän tammikuun 21. päivänä vuonna 2019.

Koneen kyydissä istuvaa Emiliano Salaa pelotti. Tuttu ja turvallinen kotikaupunki Nantes, jossa Sala oli viettänyt neljä uransa parasta vuotta oli jäämässä taakse. Edessä odotti uusi seura Cardiff City ja Wales - vieras maa, jonka kieltä Sala ei osannut ja josta hän ei tuntenut juuri ketään.

Iso elämänmuutos ei ollut ainoa asia, joka hirvitti 28-vuotiasta jalkapalloilijaa. Hän istui koneessa, jonka parhaat päivät olivat ilmiselvästi takana päin. Menomatkalla Cardiffista Nantesiin kiikkerä pikkukone oli paukkunut tavalla, joka huoletti kovasti argentiinalaista.

Sala kaivoi taskustaan kännykkänsä ja alkoi puhella ystävilleen ääniviestiä. Myöhemmin julkisuuteen tullut viesti on hermostunutta höpöttelyä. Sellaista, jota lentoa ja uutta elämänvaihetta epävarmoina odottavat ihmiset tapaavat suoltaa keventääkseen tunnelmaa.

- Hei veljet, kuinka voitte? Voi pojat kuinka väsynyt olen. Olin täällä Nantesissa hoitamassa asioita, asioita, asioita. tuntui, että niitä oli loputtomasti. No, joka tapauksessa, olen tämän koneen kyydissä ja tuntuu, että se hajoaa palasiksi. Ja olen matkalla Cardiffiin - hullua! Aloitamme huomenna iltapäivällä treenit uuden seurani kanssa. Saa nähdä mitä tapahtuu.

- Niin, mitäs teille kaikille kuuluu, ovatko asiat hyvin? Jos ette kuule minusta puolessatoista tunnissa. en tiedä lähettävätkö he jonkun etsimään minua, koska ei minua löydetä, mutta te ainakin tiedätte. Voi pojat, minua pelottaa!

Kun Piper PA-46 Malibu -mallin kone nousi läntisen Ranskan synkälle taivaalle ja aloitti matkansa pohjoiseen kohti Englannin kanaalia, Sala ei peloistaan huolimatta tiennyt kunnolla, minkälaiseen kuolemanloukkoon oli astunut.

Hän ei tiennyt, että koneen lentäjällä David Ibbotsonilla ei ollut normaalisti tapana pukea pelastusliivejä päälleen lähtiessään lentämään. Hän ei tiennyt, että viime tipassa pilotiksi hälytetyllä Ibbotsonilla ei ollut lupaa ottaa kyytiinsä maksavia asiakkaita eikä että tämän lentolupakirja ei kattanut yöaikaan lentämistä. Hän ei tiennyt, että koneen automaattiohjausjärjestelmässä oli ollut sitkeä vika jo yli kahden vuoden ajan.

Hän ei tiennyt elämänsä päättyvän reilun tunnin kuluttua.

Vielä katsellessaan Nantesin lentokentän asfalttipinnan katoamista pilvien alle, Sala kuvitteli olevansa matkalla kohti jalkapallouransa seuraavaa suurta etappia.

Nantesin ja Nimesin joukkueet muistivat Emiliano Salaa 10. helmikuuta 2019.

Nantesin ja Nimesin joukkueet muistivat Emiliano Salaa 10. helmikuuta 2019. Kuva: Stephane Mahe / Reuters

Emiliano Sala syntyi perheensä kolmantena lapsena Cululun kylässä pohjoisessa Argentiinassa 31. lokakuuta vuonna 1990. Tuleva jalkapalloilija ilmestyi maailmaan kuukauden etuajassa, ja lääkärit varoittelivat hänen vanhemmilleen Horacio Salalle ja Mercedes Taffarelille, että hän ei ehkä koskaan pystyisi juoksemaan johtuen varhaisen syntymän vaikutuksista hänen hengityselimistöönsä.

Salalla oli kuitenkin toisenlaiset suunnitelmat. Hänestä kasvoi terve ja energinen, jalkapalloa elävä ja hengittävä lapsi, joka fanitti noin 550 kilometrin päässä Cululusta sijaitsevan pääkaupungin Buenos Airesin seurajoukkuetta Independienteä ja Argentiinan hyökkääjätähteä Gabriel Batistutaa.

Argentiinassa Independienten ja Uniónin välisen ottelun 9. minuutilla pidettiin hiljainen hetki Emiliano Salan muistoksi 9. helmikuuta 2019.

Argentiinassa Independienten ja Uniónin välisen ottelun 9. minuutilla pidettiin hiljainen hetki Emiliano Salan muistoksi 9. helmikuuta 2019. Kuva: Alamy / MVPhotos

Salan perhe muutti pian Progresoon, muutaman tuhannen asukkaan pikkukylään, jossa Sala liittyi paikallisen seuran juniorijoukkueeseen. Vuosien varrella hänen taitonsa kehittyivät, ja 15-vuotiaana Sala lähti 200 kilometrin päähän kodistaan, Cordoban provinssissa sijaitsevaan jalkapallopainotteiseen oppilaitokseen.

Isokokoisen ja teräväliikkeisen hyökkääjän tie vei nopeasti Eurooppaan, mutta läpimurrossa kesti turhauttavan kauan. Sala poukkoili seitsemän vuoden ajan lähinnä alasarjajoukkueesta ja lainasopimuksesta toiseen, ensin Espanjassa, sitten Portugalissa ja lopulta Ranskassa.

Kesällä 2015 Sala löysi viimein oman paikkansa. Hän siirtyi Ranskan pääsarjassa pelaavaan Nantesiin, jossa hän iski jo toisella kaudellaan 12 liigamaalia, enemmän kuin kukaan muu seurassa 15 vuoteen. Seuraavana vuonna hän ylsi samaan saavutukseen.

Nantesissa Salasta tuli fanien rakastama hahmo ja arvostettu osa joukkuetta - yhtä paljon hänen kentän ulkopuolisen elämäntapansa vuoksi kuin vakuuttavan maalitahtinsa ansiosta. Nousu huippusarjan avainpelaajaksi ei ollut muuttanut argentiinalaisen välitöntä luonnetta.

- Hän todella oli miellyttävin ihminen, jonka voi kuvitella. Hän oli yksi harvoista pelaajista, joka kysyi kuulumisia tullessaan lehdistön eteen. "Hei tyypit, miten menee?" Tuollaisia pieniä juttuja, jotka tietyllä tasolla pelaavat tuppaavat unohtamaan, Salan uraa läheltä seurannut ranskalaistoimittaja Frederic Happe kuvaili.

Nantesin joukkue ja huolestuneet kannattajat kohtasivat seuran harjoituksissa kolme päivää sen jälkeen, kun Salaa kuljettaneen lentokoneen ilmoitettiin kadonneen.

Nantesin joukkue ja huolestuneet kannattajat kohtasivat seuran harjoituksissa kolme päivää sen jälkeen, kun Salaa kuljettaneen lentokoneen ilmoitettiin kadonneen. Kuva: SEBASTIEN SALOM GOMIS / Sipa Press / MVPhotos

Sala asettui asumaan Carquefoun pikkukaupunkiin 40 minuutin ajomatkan päähän Nantesin keskustasta. Siellä hän oli paikallisille tuttu näky shoppailemassa supermarketissa, istumassa lounaalla lempiravintolassaan, rukoilemassa paikallisessa kirkossa, kävelyttämässä löytökoiraansa Nalaa. Elämässä tavalla, joka kuulostaa olevan kaukana modernin huippujalkapalloilijan stereotyyppisestä jetset-elämäntyylistä.

Kaikki hyvä kuitenkin loppuu aikanaan, ja Salan hurja maalitahti herätti vääjäämättä muidenkin kiinnostuksen.

Walesilainen Cardiff oli syksyllä 2018 aloittanut historiansa toisen kauden Englannin Valioliigassa tehottomasti, ja joukkue kaipasi kipeästi uutta hyökkääjää.

Sala oli juuri sellainen, ja Willie Mckay näki tilaisuutensa koittaneen. Entinen jalkapalloagentti oli ajautunut konkurssiin vuonna 2015 eikä voinut sen takia enää itse olla virallisesti kirjoilla agenttina. Hänen poikansa Mark Mckay kuitenkin oli, ja Willie näki nyt tilaisuuden käyttää kontaktejaan ja auttaa poikaansa.

Vanhempi Mckay rahtasi Cardiffin valmentajan Neil Warnockin kahteen otteeseen tarkastelemaan Salan otteita Nantesissa ja soitteli walesilaisseuraan väsymättömästi markkinoiden argentiinalaista, jonka myyntiin Mark Mckay oli saanut Nantesilta mandaatin.

Pitkällisen väsytystaistelun jälkeen Cardiff uskaltautui pulittamaan argentiinalaisesta 15 miljoonaa puntaa - seurahistoriansa ennätyssumman.

Salaa siirtyminen Englantiin kuitenkin epäilytti.

- Hänen äitinsä halusi, että hän lähtisi, mutta hän oli huolestunut, koska oli tottunut elämäänsä Nantesissa. Hänellä oli omat rutiininsa, ja nyt hän menisi toiseen maahan, jossa ei osaisi edes kieltä. Se huolestutti häntä hieman, Salan ystävä Marie-Jeanne Munos Castelleanos kuvaili myöhemmin nuorukaisen mielenmaisemaa.

Kieltäytyminen ei kuitenkaan kelvannut Willie Mckaylle, joka lähetti Salalle pitkällisen sähköpostin, jossa perusteli miksi tämän pitäisi suostua siirtoon.

Äidin kannustus ja Mckayn liehittely tekivät tehtävänsä. Sala suostui lähtemään Cardiffiin.

Emiliano Salaa muistettiin Lontoossa Arsenalin ja Cardiffin välisen ottelun alussa.

Emiliano Salaa muistettiin Lontoossa Arsenalin ja Cardiffin välisen ottelun alussa. Kuva: Craig Mercer / CSM via ZUMA / MVPhotos

Kuten nykyjalkapallossa on tapana, asiat etenivät sen jälkeen nopeasti. 16. päivä tammikuuta Sala pelasi viimeisen ottelunsa Nantesin paidassa. Heti sen jälkeen hän matkasi Cardiffiin terveystarkastuksiin, jotka saatiin valmiiksi 19. päivä tammikuuta. Hänen oli tarkoitus palata kaupunkiin maanantaina 21. tammikuuta ja harjoitella uuden joukkueensa kanssa ensimmäistä kertaa heti seuraavana päivänä.

Kun tiistai valkeni Walesissa, Salasta ei kuitenkaan ollut kuulunut. Samaan aikaan uutismedioissa alkoi levitä tieto Nantesta Cardiffiin matkanneesta pienestä yksityiskoneesta, joka oli kadonnut myöhään maanantai-iltana.

Alkoi valtava mediasirkus. Nantesissa ja Cardiffissa Salan entiset ja uudet pelikaverit harjoittelivat järkyttyneissä tunnelmissa ja seurasivat uutisia kanaalin yllä pörräävistä pelastajista, joiden toiveet löytää merestä eloonjääneitä hupenivat tunti tunnilta.

Synkkä totuus valkeni vääjäämättömästi, asteittain. Tiistaina merestä löydettiin kelluvia hajaesineitä. Keskiviikkona pelastusoperaation järjestäjät kertoivat, ettei toiveita henkiin jääneiden löytämisestä enää ole. Torstaina etsinnät lopetettiin tuloksettomina.

9. helmikuuta pelatun Southamptonin ja Cardiffin välisen ottelun aluksi hiljennyttiin Emiliano Salan muistolle.

9. helmikuuta pelatun Southamptonin ja Cardiffin välisen ottelun aluksi hiljennyttiin Emiliano Salan muistolle. Kuva: Mark Kerton / PA Images / MVPhotos

Cardiff ja Nantes alkoivat lähes välittömästi kiistan Salan siirtosumman maksamisesta. Urheilun kansainväliseen välitystuomioistuimeen asti viedyssä tapauksessa ei ole päästy vielä tähänkään päivään mennessä lopulliseen sopuun.

Salan perheen ja laajan ystäväpiirin mieliin jäi pyörimään syvä suru ja valtava kasa avoimia kysymyksiä. Miten Sala oli päätynyt kiikkerän yksityiskoneen kyytiin? Miksi sitä oli lentänyt mies, jolla ei ollut kaupalliseen lentämiseen vaadittavia lisenssejä? Mikä oli mennyt vikaan Englannin kanaalin yllä? Missä Salan ruumis nyt oli?

Selkeä kuva kohtalokkaasta tapahtumaketjusta oli kunnolla selvillä vasta vuosia myöhemmin. Oikeusprosessin löydöksistä ja Britannian lento-onnettomuuksien tutkinnoista vastaavan AAIB:n raporteista paljastui häikäilemättömien päätösten sarja, jossa kärsijäksi joutui nuori mies, joka halusi vain jättää rauhassa hyvästit kotikaupungilleen.

Lauantain terveystarkastuksen jälkeen Cardiffin valmentaja Warnock ehdotti, että Sala jäisi suoraan Cardiffiin, mutta hyökkääjä ei ollut siihen valmis. Hän halusi takaisin Nantesiin hakemaan henkilökohtaisia tavaroitaan ja näkemään vielä kerran ystäviään.

Cardiff tarjosi Salalle reittilentoa, johon kuului pysähdys Pariisissa. Sala kuitenkin halusi viettää kaiken mahdollisen ajan Nantesissa, eikä kömpelö suunnitelma tuntunut houkuttelevalta. Siirron takapiruna häärinyt Willie Mckay lupasi järjestää hyökkääjätähdelle nopeamman lennon Ranskaan ja maksaa sen itse.

Mckay otti yhteyttä lentäjään ja liikemieheen David Hendersoniin, jonka kautta oli kertomansa mukaan järjestänyt vuosien varrella lukuisia yksityislentoja suojateilleen. Henderson huolehti Piper Malibu -pienkoneesta sen omistajan puolesta.

Hendersonille yksityislentojen järjestäminen oli tuottanut vuosien varrella sievoisen summan, ja raha kelpasi tälläkin kertaa. Ongelma oli, että hän itse oli lomailemassa vaimonsa kanssa Pariisissa. Niinpä Henderson otti yhteyttä yhteen varamiehistään, David Ibbotsoniin.

59-vuotias kaasuasentaja oli innokas lentoharrastaja, mutta lentäjänä kuitenkin vain osa-aikainen harrastelija. Hänellä ei ollut lisenssiä kaupallisen lennon pilottina toimimiseen tai pimeällä lentämiseen. Lisäksi hänen lupansa yksimoottorisen Piper Malibu -tyyppisen koneen lentämiseen oli vanhentunut paria kuukautta aiemmin.

Hendersonia nämä asiat eivät kuitenkaan kummemmin huolettaneet, ja niin pilottinsa vajavaisesta pätevyydestä tietämätön Sala marssi Ibbotsonin kyytiin lauantaina 19. tammikuuta matkatakseen vielä kerran takaisin Nantesiin.

Emiliano Salaa ja Gordon Banksia muistettiin Tottenhamin ja Dortmundin välisessä Mestarien liigan ottelussa.

Emiliano Salaa ja Gordon Banksia muistettiin Tottenhamin ja Dortmundin välisessä Mestarien liigan ottelussa. Kuva: Craig Mercer / CSM via ZUMA / MVPhotos

Jo menomatkalla kävi selväksi, että koneessa kaikki ei ollut niin kuin piti. Koneen ohjaamossa leijui jossain vaiheessa lentoa epämääräistä sumua, sakkausvaroitusjärjestelmä hälytti yllättäen ja laskeutumisen yhteydessä koneen vasen jarrupoljin ei toiminut oikein.

BBC sai myöhemmin käsiinsä nauhan Ibbotsonin ja tämän ystävän välisestä puhelinkeskustelusta, jossa Ibbotsonin kuvaus pienkoneen vioista on jälkiviisailla korvilla kylmäävää kuultavaa.

-?Olin kanaalin puolivälissä ja kuulin kovan pamauksen. Lensin matalalla, ja pam! Mietin, että mitähän on vialla. Tarkastin kaikki parametrit, ja ne näyttivät olevan kunnossa. Kone lensi normaalisti, mutta kyllä tuo kiinnitti huomion, Ibbotson kertoo sunnuntaina 20. tammikuuta käydyssä puhelussa.

- Tämän lentokoneen on aika päätyä takaisin hangaariin. Huomenna saattaa olla viimeinen mahdollisuutesi rupatella kanssani, Ibbotson sanoo nauhalla kujeilevaan äänensävyyn. Hänen ystävänsä nauraa.

Nantesissa Sala jätti ystävilleen viipyilevät jäähyväiset ja otti kaiken irti viimeisistä hetkistään kaupungissa.

Eräs Nantesin kannattaja kertoi myöhemmin todistaneensa liikuttavaa näkyä Qarcuefoun pikkukylän kaduilla.

- Hän kulki pitkin katua ja pysähtyi astumaan sisään jokaiseen pikkukauppaan, jonka tiesi. Hän halusi jättää kaikille henkilökohtaiset jäähyväiset, Louis Chene kertoi.

Alun perin paluulennon oli tarkoitus lähteä kohti Cardiffia jo päiväsaikaan, mutta haikea Sala viivytteli lähtöään viimeiseen saakka. Lentoa päätettiin siirtää myöhäisemmäksi - aikaan, jossa lentämiseen Ibbotsonilla ei ollut pätevyyttä, ja olosuhteisiin, jotka olisivat vaikeat kenelle tahansa.

Lopulta Salan Nantesin joukkuekaveri ja hyvä ystävä Nicolas Pallois heitti argentiinalaisen lentokentälle vasta kuuden maissa illalla. Ilta oli pilvinen ja lentoreitin varrella liikkui sadealueita.

- Moni ei lähtisi lentämään yksimoottorisella pienkoneella tuota reittiä päivällä - saati sitten yöllä. En tiedä ketään, joka olisi valinnut lähteä tuolle reitille yöaikaan, British Airwaysilla pitkän uran lentäjänä tehnyt Cat Burton arvioi myöhemmin.

Mutta Ibbotsonilla oli kuljetettavana arvokas kyytiläinen, eikä hän kehdannut kieltäytyä sovitusta ja maksetusta matkasta. Lentää piti hinnalla millä hyvänsä.

Myös Sportingin ja Villarrealin välisen ottelun aluksi kunnioitettiin Emiliano Salaa.

Myös Sportingin ja Villarrealin välisen ottelun aluksi kunnioitettiin Emiliano Salaa. Kuva: Pedro Fiuza / NurPhoto via ZUMA / MVPhotos

Ja niin Ibbotson ja Sala suuntasivat viimeiselle matkalleen kiitorata numero kolmelta. Kukaan ei jäänyt kertomaan, mitä seuraavan reilun tunnin aikana tapahtui, mutta perusteellinen onnettomuustutkinta antaa tapahtuneesta kohtuullisen tarkan kuvan.

Lento sujui suunnitelman mukaan, kunnes pilvinen keli alkoi kiusata ilman navigointiapua Englannin kanaalin yllä lentänyttä Ibbotsonia. Hän pyysi lupaa laskeutua alemmalle lentokorkeudelle säilyttääkseen näkyvyyden. Kymmentä minuuttia myöhemmin Ibbotson pyysi uutta lupaa korkeuden pudottamiseen. Se jäi hänen viimeiseksi viestikseen.

Seuranneiden minuuttien osalta mikään ei ole varmaa, mutta tutkimusraportin loppuarvion mukaan Ibbotson menetti lentokoneen hallinnan yrittäessään väistää näkyvyyttään haitannutta pilvimassaa. Lentodatasta paljastuu, että kone teki yhtäkkiä tiukan käännöksen oikealle ja alaspäin - sellaisen, jota pientä konetta ei ollut rakennettu kestämään. Nyt koneen oikea siipi osoitti suoraan taivasta kohden ja vasen suoraan kohti alla vellovaa merta.

Raportin mukaan on todennäköistä, että Ibbotsonin viimeinen epätoivoinen yritys saada kone suoristettua syöksystään johti siihen, että sen pyrstö ja siipien ulkoreunat irtosivat ennen kuin se iskeytyi mereen ylösalaisin ja hurjalla vauhdilla, noin 434 kilometriä tunnissa.

Kello oli kuusitoista yli kahdeksan maanantai-iltana.

Olympiakos ja Kiovan Dynamo hiljentyivät argentiinalaisen muistolle.

Olympiakos ja Kiovan Dynamo hiljentyivät argentiinalaisen muistolle. Kuva: Dimitris Lampropoulos / NurPhoto via ZUMA / MVPhotos

Emiliano Salan karu kohtalo kosketti monia ympäri maailmaa. Kun Argentiinassa kuultiin hylyn etsintöjen lopettamisesta, monet futislegendat nousivat barrikadeille. Etsintöjen jatkamista vaativat julkisesti jopa Lionel Messi ja Diego Maradona.

Salan perhe pisti pystyyn keräyksen, ja helmikuun lopussa ihmisten lahjoitusten rahoittama etsijäryhmä löysi pienkoneen hylyn meren pohjasta. Salan ruumis saatiin nostettua pintaan helmikuun 7. päivänä.

Kuolinsyytutkinnassa paljastui yllätys, joka hämmensi lentoasiantuntijoitakin.

Salan verestä löydettiin merkittäviä määriä hiilimonoksidia eli häkää. Myrkyllinen aine oli oletettavasti päätynyt lentokoneen matkustamoon ilmanvaihdon kautta.

Salan ruumiista löydetyt häkämäärät ovat itsessäänkin hengenvaarallisia. Lento-onnettomuusraportin mukaan on todennäköistä, että häkä on vaikuttanut jossain määrin myös lentäjä Ibbotsoniin, mutta hänen ja lentohallinnon välisten viestien perusteella Ibbotson vaikutti kuitenkin päällisin puolin selväpäiseltä viimeisen viestinsä hetkelläkin. Häkämyrkytys tapahtui siis luultavasti aivan koneen viimeisten dramaattisten minuuttien aikana.

Kuolinsyyraportin mukaan on lähes varmaa, että Sala on ollut onnettomuushetkellä jo tajuton.

On epäselvää kuinka paljon häkä ehti todellisuudessa vaikuttaa Ibbotsonin toimiin, mutta löydöksen myötä tutkinnassa alettiin keskittyä yhä tarkemmin koneen kuntoon ja siitä vastanneen David Hendersonin toimintaan.

Liikemies pidätettiin kesäkuussa 2019 kuolemantuottamuksesta epäiltynä.

Henderson oli osannut pelätä seurauksia heti kuultuaan onnettomuudesta. Myöhemmin oikeudessa paljastettiin, että hän oli lähettänyt heti ensiuutisten jälkeen tukun tekstiviestejä lennosta tienneille ihmisille ja pyytänyt näitä vaikenemaan, koska puhuminen olisi "voinut avata matopurkin".

Oikeudessa matopurkki avautui.

Hollannissa Ajax ja Real Madrid muistivat Emiliano Salaa.

Hollannissa Ajax ja Real Madrid muistivat Emiliano Salaa. Kuva: Joep Leenen / Pro Shots via ZUMA / MVPhotos

Oikeudessa kävi selväksi, että Henderson oli järjestänyt Salan kuljetuksen laittomasti ja huonokuntoisella koneella, jossa oli havaittu vikoja jo vuosia ennen onnettomuutta. Esimerkiksi koneen automaattiohjauksella oli ikävä tapa mennä pois päältä yllättäen kesken lentojen. Lisäksi konetta ei ollut rekisteröity kaupalliseen käyttöön, eikä sen lentäjällä ei ollut kaupalliseen lentoon vaadittavia lisenssejä. Ibbotson oli lentänyt Hendersonin tilaamana useita muitakin vastaavia lentoja.

Syksyllä 2021 Henderson tuomittiin 18 kuukaudeksi vankilaan lentokoneen turvallisuuden vaarantamisesta.

Jutun tuomarin mukaan Hendersonin suhtautuminen turvallisuussääntöihin oli huolimatonta, ja hänen päällimmäinen motivaationsa oli rahallisen voiton saavuttaminen.

Oikeusprosessi on nyt ohi, mutta Salan perheen suru ei ole päättynyt. Horacio-isä kuoli sydänkohtaukseen vain kuukausia poikansa poismenon jälkeen. Mercedes-äiti ja Salan sisarukset yrittävät jatkaa elämäänsä, vaikka jossittelua on vaikea välttää.

- Surullisinta on, että tapahtumaketjun aikana oli varmaankin noin seitsemän tilaisuutta, milloin tämä olisi voitu välttää, kaupallisten lentojen turvallisuudesta vastaavan Air Charter Associationin johtaja Dave Edwards kuvaili.

Turvallisuusasiantuntija Terry Tozer tiivisti tapahtuneen seuraavasti:

- Lähdetään pilotista ja hänen pätevyytensä puutteista. Sitten lisätään olosuhteet, jotka viivästyttävät koneen lähtöä ilta-aikaan. Mahdollisesti paineistetuksi itsensä kokenut lentäjä lähtee lentoon, vaikka hänen ei kannattaisi, ja törmää sääoloihin joissa hänellä on vaikeuksia. Viimeinen pisara on se, että hänen kykynsä ovat mahdollisesti heikentyneet pakoputkivuodon takia, ja hän menettää koneen hallinnan.

Emiliano Sala haudattiin lapsuusvuotiensa kotikylään Progresoon, jossa kadut täyttyivät ihmisistä, kun kylän traaginen sankari saatettiin viimeiseen lepopaikkaansa. Paikalla olivat myös muun muassa Nantesin kapteeni Pallois ja Cardiffin päävalmentaja Warnock.

Paikallinen stadion on nykyään nimetty Salan mukaan, ja sen ulkopuolella komeilee Salan muistoksi tehty muraali.

Samanlainen löytyy myös toisesta pikkukaupungista Atlantin toiselta puolen.

Carquefoussakin vaatimattoman, nauravaisen ja kaikille ystävällisen jalkapalloilijan muisto elää ihmisten sydämissä kirkkaana.

-?Olen saanut niin paljon tavaraa Ranskasta, Englannista ja muualta Argentiinasta. Äitinä kaiken tämän rakkauden ja kaikkien näiden viestien näkeminen on koskettavaa. Mutta mitä voin sanoa? Haluaisin vain saada hänet luokseni, Mercedes-äiti tiivisti vuosi poikansa kuoleman jälkeen ikävän, joka ei koskaan helpota.

Emiliano Salan valokuva oli esillä katedraalissa Cardiffissa.

Emiliano Salan valokuva oli esillä katedraalissa Cardiffissa. Kuva: PA Images / Alamy / MVPhotos

Lähteet: Olé, BBC, BBC Sounds podcast series: The Transfer, Sky Sports, The Guardian, AAIB:n tutkimusraportti.

Ilta Sanoma
dimanche 25 juin 2023 18:38:00 Categories: Ilta Sanoma Urheilulehden parhaat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.