Uusi Suomi

Nyt leviää perussuomalaisen raju avoin kirje puolueen kansanedustajille - "Uskoin puolueeni lupauksiin"

Uusi Suomi - logo Uusi Suomi 21.06.2023 13:24:20 Teppo Ovaskainen
Hallitukseen. Perussuomalaisten tuoreita ministereitä ja eduskunnan puhemieheksi nouseva Jussi Halla-aho puolue-elinten kokouksessa viikonloppuna.

Kouvolan Sanomissa julkaistu paikallispoliitikon kirjoitus saa suurta huomiota. Sitä ovat jakaneet muun muassa ay-johtajat Riku Aalto ja Jarkko Eloranta.

Perussuomalaisten kouvolalaisen kaupunginvaltuutetun Janne Pahkalan mielipidekirjoitus puolueen osallistumisesta Orpon hallitukseen saa suurta huomiota.

Pahkalan mielipidekirjoitus on julkaistu Kouvolan Sanomissa keskiviikkona. Hän kohdistaa kirjoituksensa puolueen kansanedustajille.

Pahkala kirjoittaa, että Kouvolan kaupunginvaltuutettuna hän kuvitteli olevansa selvillä perussuomalaisten suhtautumisesta suomalaisiin työntekijöihin ja työntekijöiden oikeuksiin.

"Uskoin myös puolueeni ennen vaaleja antamiin lupauksiin siitä, että maata ja taloutta ei laiteta kuntoon työntekijöiden kustannuksella", Pahkala kirjoittaa.

"Enempää en olisi voinut väärässä olla. Omalla työpaikallani pitkän työtaistelun kokeneena luulen ymmärtäväni lakko-oikeuden merkityksen työntekijöiden etujen puolustamisessa. Työurallani olen myös ehtinyt näkemään aivan riittävästi ketjutettuja määräaikaisuuksia."

Sairausajan karenssipäivät ja työttömyysturvan ja asumistuen heikennysesitykset tuntuvat Pahkalan mukaan "erityisen irvokkailta tilanteessa, jossa meiltä Kymenlaaksosta on taas sammumassa tehdas, ja muutama sata työntekijää odottaa epävarmuudessa, missä muodossa hallituksen nyt suunnittelemat leikkaukset ovat osumassa juuri heihin".

"Missä on nyt se perussuomalaisten kuuluttama 'suomalainen tulee aina ensin!' -arvopohja? Nyt olette valmiita asettamaan suomalaisen palkkatyöläisen entistäkin kurjempaan ja haavoittuvampaan asemaan. Ja tällä tavalla toimiessanne olette valmiita tuhoamaan suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ja pettämään suuren osan teitä äänestäneistä kansalaisista."

Pahkala katsoo, että työntekijöiden oikeuksien heikennyksiä ei pidä hyväksyä.

"Vetoan vielä kerran kaikkiin perussuomalaisiin, jotka olivat tätä hallitusohjelmaa neuvottelemassa. Miettikää vielä kerran, miten epätasapainoinen tämä yrityksille neuvoteltu ohjelma on ja tehkää oikein, nyt kun se vielä - ainakin toivottavasti - on mahdollista."

Kirjoitusta ovat keskiviikkoaamuna jakaneet muun muassa keskusjärjestö SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sekä entinen työministeri, perussuomalaisiakin hallituksessa edustanut Jari Lindström.

"Perussuomalaisten työelämälinja oli epäselvä ennen vaaleja. Hallitusohjelma on työntekijöille todella ankara. Se näyttää tulleen yllätyksenä myös persuaktiiveille ja -äänestäjille. Toivottavasti duunaripuolueeksi itseään tituleeraava joukko tekee duunaripolitiikkaa ja torppaa hallituksen onnettomat uudistusaikeet alkuunsa, vaikka oli ne Säätytalolla kuittaamassa", Eloranta kirjoittaa.

Katso upotus täältä

Lindström viittaa saatteessaan perussuomalaisten aikaan Sipilän hallituksessa, joka myös pyrki työmarkkinoiden uudistuksiin ja leikkasi työntekijöiden eduista.

"Siitä se alkaa. Deja vu", Lindström toteaa.

"Selvennän hieman. Kirjoitin tästä asiasta jo kirjaani ja ennustin, että jos PS on hallituksessa ja työelämän toimet todennäköisesti joillekin ikäviä, se yllättää taas kerran peruskannattajan ja -äänestäjän. Ja jäsenen. Aivan kuten kävi Sipilän hallituksessa. Siihen viittaan."

Katso upotus täältä

Kevään eduskuntavaalien aikaan perussuomalaiset raivostutti ay-liikkeen pyörtäessään yllättäen kantansa niin sanottujen kiky-maksujen palauttamisesta työnantajien maksettavaksi. Ammattiyhdistysliike syytti perussuomalaisia vaalipetoksesta, koska puolueen todellinen linja selvisi vasta ennakkoäänestyksen jo päätyttyä. LUE TARKEMMIN:

LUE MYÖS:

mercredi 21 juin 2023 16:24:20 Categories: Uusi Suomi