Täysin uusi täyshybridimalli on Lexuksen kompaktein koskaan esitelty malli, mutta sen merkitys on suuri. Lexus LBX tulee Lexuksen tiedotteen mukaan muuttamaan Lexuksen aseman Euroopassa merkittävällä tavalla.
LBX-mallinimi tulee englanninkielisistä sanoista "Lexus Breakthrough Crossover", joka kertoo jo itsessään mallin merkityksestä Lexuksen brändille ja sen kunnianhimoisista tavoitteista.
Lexuksen ydinajatus on nyt tiivistetty aiempaa kompaktiin pakettiin muokaten niitä odotuksia, mitä asiakkailta voi kompaktin premium-crossover-mallin suhteen olla.
Lexus LBX murtaa myös perinteisen varustetasoajattelun rajoja. Yksittäisten varustetasojen sijaan Lexus LBX -malli tulee saataville neljän toisistaan poikkeavan ympäristön tai tunnelman voimin.
Näin toteutetaan Lexuksen perusajatusta siitä, miten luksuksesta voidaan tehdä henkilökohtaista.
Niinpä varustetasojen sijaan LBX voi tarjota hienostuneen rauhallisen, dynaamisen tai jopa urheilullisen tunnelman.
Nämä tunnelmat tai atmosfäärit toteutetaan erilaisilla yksityiskohdilla, väreillä, muodoilla ja viimeistelyillä. Uusi Lexus Bespoke Build -rakennusohjelma tarjoaa vielä enemmän valinnanvaraa henkilökohtaisiin valintoihin.
LBX edustaa monessa suhteessa uutta Lexukselle. Se on nimittäin ensimmäinen Lexuksen malli, jonka suunnittelu on ollut Lexuksen Euroopan toimintojen vastuulla. Siksi malli osuu varmasti eurooppalaiseen makuun ja vaatimuksiin. Tämän myötä uskomme LBX:n nousevan yhdeksi Lexuksen suosituimmista malleista Suomessa.
Lexuksen crossover-mallien seuraan liittyy siis uusi tekijä, joka houkuttelee varmasti asiakkaita useista eri kategorioista - myös sellaisia, jotka eivät ole aiemmin harkinneet Lexusta autovalintojensa yhteydessä.
Lexus LBX-mallin tuotanto alkaa loppuvuodesta 2023. Ensimmäiset autot saapuvat Eurooppaan vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Uusi Lexus-identiteetti
Uuden ulkodesignin kenties eniten huomiota keräävä piirre on keulan "Resolute Look" -muotoilu, jossa Lexuksen perinteinen etusäleikkömuoto on toteutettu toisin.
Lexuksen Next Chapter -designperiaatteita noudattaen auton identiteetti ja mittasuhteet syntyvät sen ajettavuudesta. A-pilareita on tuotu taaksepäin, jotta matkustamo vaikuttaa kompaktilta ja konepelti urheilullisen pitkältä.
Autossa on 18 tuuman vanne- ja rengaskoko.
Rekisterikilven paikka on tuotu alas, jotta Lexuksen nimi on voitu sijoittaa puhtaaseen ja meluttomaan tilaan takaluukussa. Samoin koko ajoneuvon levyinen takavalonauha Lexukselle tyypillisten L-muotoiltujen valokuvioiden kera kantaa Lexuksen muotoiluperinteitä.
LBX on 4 190 mm pitkä, 1 825 mm leveä ja 1 545 mm korkea. Auton akseliväli on 2 580 mm.
Lexuksen uusi alustarakenne
LBX on ensimmäinen Lexuksen malli, joka toteutetaan GA-B -kokoluokan alustarakenteelle.
Sitä on kehitetty isolla kädellä, jotta Lexuksen vaatimukset matalasta painopisteestä, suuresta raideleveydestä, pienistä etu- ja takaylityksistä sekä luonnollisesti erittäin jäykästä korista.
Useiden erilaisten liitostekniikoiden ja vahvikkeiden ansiosta kori on erittäin vääntöjäykkä, mutta kiitos harkittujen materiaalivalintojen myös kevyt.
Mm. alumiininen konepelti, prässättyjen muoviosien käyttö osassa koripaneeleita sekä esim. kuumaprässättyjen vahvikkeiden käyttö keskipilareiden ja puskurien rakenteissa pitävät auton painon kurissa.
LBX-mallin jousitus: Edessä käytetään MacPherson-pyöräntuentaa ja takana yhdystukiakselistoa. Nelivetoisissa AWD-malleissa takapään jousitusratkaisuna käytetään monivarsituentaa.
Elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä sisältää uuden toiminnon, joka rajoittaa keulan niiaamista tai nousemista erilaisissa ajotilanteissa.
Lexuksen uuden sukupolven hybridi
Lexus LBX -mallin voimalinjana toimii täysin uusi, 1,5-litraiseen kolmisylinteriin perustuva itselataava hybridijärjestelmä.
Kompaktin ja kevyen polttomoottorin jatkeena oleva tehonsiirtoyksikkö on aiempaa tehokkaampi. Itselataaville hybrideillemme ominaiseen tyyliin maltillisen kokoinen korkeajänniteakku on toteutettu bipolaarisena nikkelimetallihydridiakkuna.
Tämä takaa mahdollisuuden sekä ottaa hetkellisesti suurempaa tehoa akusta ulos kuin toisaalta ladata sitä regeneratiivisen jarrutuksen aikana lisäten sähköajon suhdetta merkittävästi.
Järjestelmän suurin ulostuloteho on 136 hv / 100 kW ja suurin vääntö on 185 Nm. Polttomoottorin terminen hyötysuhde on maailmanhuippuluokkaa, kiitos konsernin jo aiemmin käyttämien ominaisuuksien kuten erittäin tarkkaan hallitun palotapahtuman sekä imukanavien muotoilun ansiosta.
Polttomoottorin jatkeena olevan tehonsiirtoyksikön tehokkaammat sisuskalut sekä sen päälle sijoitetun tehonhallintayksikön entistä kompaktimpi toteutus auttavat voimakkaasti laskevan keulan muodon toteuttamisessa parantaen kuljettajan näkyvyyttä.
Kiitos uuden hybridijärjestelmän on Lexus LBX -mallin sähköajon osuus niin matkasta kuin ajasta aiempia järjestelmiä suurempi parantaen näin polttoainetaloudellisuutta kaikissa tilanteissa.
Saatavilla on myös nelivetoinen AWD-malli, jossa takapyörien voimansiirto on toteutettu taka-akselille sijoitetulla erillisellä sähkömoottorilla.
Polttomoottoriin on lisätty tasapainotusakselit ja toisaalta ovien eristemateriaaleissa on keskitytty häiritsevien korkeiden äänitaajuuksien eristämiseen, kun taas matalataajuiset äänet, jotka tuottavat miellyttävän, etäisen äänimaailman päästetään läpi.
Sisusta yksinkertainen ja hienostunut
Sisätiloja suunniteltaessa tavoitteena oli luoda yksinkertainen mutta silti tunnusomainen hienostunut tila, joka antaa mielikuvan kokoluokkaa tai jopa kahta suuremmasta autosta.
Tähän tavoitteeseen on päästy kolmella ydintekijällä: hyvällä näkyvyydellä, yksinkertaisella kojelaudalla sekä matalalle sijoitetulla keskikonsolilla.
Autossa on tarjolla useat eri verhoiluvaihtoehdot, kuten semi-aniliininahka tai täysin eläinperäisistä materiaaleista vapaat vaihtoehdot.
Lexuksen NX-mallissa ensimmäistä kertaa nähty Tazuna-periaatteen mukainen kuljettajan ympäristö on vahvasti läsnä myös LBX-mallissa.
Kaikki kuljettajan tarvitsema informaatio ja tarvittavat ohjaimet ovat lyhyesti sanottuna juuri siellä, missä niiden pitääkin olla eikä katsetta sen paremmin kuin käsiä tarvitse liikuttaa yhtään sen enempää kuin pitäisikään.
Näkyvyyttä auttaa myös yksinkertainen kojelauta, jonka muoto jatkuu etuoviin tarjoten syliinsä sulkevan tilan olematta lainkaan päällekäyvä.
Se, että kuljettaja näkee vaivatta ympärilleen, on osa Lexus Driving Signaturea.
Multimedia ja infotainment
Lexus LBX -mallissa käytetään uusinta Lexus Link Connect -järjestelmää, ja sen käyttöliittymänä toimii erittäin selkeä 9.8-tuumainen kosketusnäyttö.
Järjestelmän ominaisuuksiin kuuluu mm. pilvipohjainen navigointi, ajantasaiset liikennetiedot sekä ääniohjattu älyassistentti.
Älypuhelinintegraatio toimii sekä Apple Carplayn että Android Auton kautta, Applen tapauksessa myös langattomasti.
Saatavilla on myös digitaalinen avain, joka mahdollistaa ajoneuvon lukituksen ohjauksen sekä auton käynnistämisen pelkän älypuhelimen avulla.
Multimediajärjestelmä on luonnollisesti päivitettävissä OTA-päivityksillä, mikä lisää auton käyttökokemusta entisestää. Huippuluokan äänentoistoa haluaville on tarjolla Lexuksen ekslusiivisen audiopartnerin, Mark Levinsonin 13-kaiuttiminen audiojärjestelmä.
Neljä erilaista maailmaa
Mallisto koostuu perinteisen varustetasoajattelun sijaan neljästä erilaisesta ympäristöstä, tai tunnelmasta.
Perusmallin lisäksi on tarjolla neljä erilaista tunnelmaa: Elegant ja Relax tarjoavat hienostuneisuutta, kun taas Emotion sekä Cool keskittyvät urheilullisempaan ja dynaamisempaan suuntaan. Jokainen ympäristö tarjoaa tosiaan erilaisen tunnelman asiakkaan mieltymyksen mukaan.
Emotion- ja Cool-mallit erottuvat muista kaksivärisellä ulkovärillään sekä koneistetuilla ulkopinnoilla toteutetuilla 18-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Elegant- ja Relax-malleissa on yksivärinen ulkoväritoteutus ja kiiltopintaiset 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Sisätilojen suhteen erot näissä tunnelmissa ovat merkittäviä. Emotion-mallien istuinverhoilu on rei'itettyä nahkaa punaisin yksityiskohdin ja tehostetikkauksien niin istuimissa, keskikonsolissa kuin oviverhoiluissa.
Cool-malleissa on Ultrasuede-/nahkaverhoilu kaksivärisenä ja kuparinvärisillä yksityiskohdilla sekä tikkauksilla. Värit eri tunnelmissa vaihtelevat syvän ruskeista sävyistä hyvin vaaleisiin ja avariin väreihin.
Neljän erilaisen tunnelman lisäksi tarjolla on nk. perusmalli, joka hinnat alkaen -statuksestaan huolimatta tulee tarjoamaan erittäin runsaan vakiovarustelun.
Lexuksen tyyliin esimerkiksi kattava turvavarustelu Lexus Safety System + -järjestelmän muodossa kuuluu perusmallinkin varusteisiin, sillä turvallisuus ei näkemyksemme mukaan saa olla lisävaruste.
Perusversion, samoin kuin Emotion- ja Elegant-mallien sisätilat ovat saatavilla täysin ilman eläinperäisiä materiaaleja. Varustelumahdollisuuksia löytyy lisäksi suuremman, 12,3-tuumaisen Tazuna-täysdigitaalimittariston, tuulilasinäytön, Panasonic nanoe-X -ilmanpuhdistusjärjestemän, Mark Levinson Premium -audiojärjestelmän sekä sähkötoimisen takaluukun muodossa.
Lexus Bespoke Build
Lexus esittelee valikoiduille markkinoille täysin uuden Lexus Bespoke Build -palvelun. Se mahdollistaa aivan omannäköisen, uniikin LBX-mallin luomisen yksilöllisten, räätälöityjen ominaisuuksien avulla.
Palvelu mahdollistaa esimerkiksi turvavöiden värin sekä istuimien ja ovipaneelien tehostetikkauksien värin ja tyylin valinnan lukuisista eri vaihtoehdoista.
Materiaalivalinnat kattavat myös L-aniliini-nahkaverhoilun, todellisen luksustuotteen, joka on tulevan LBX-mallin lisäksi saatavilla ainoastaan Lexus LS -edustusautossa.
Palvelu esitellään LBX-mallin myynnin aloituksen yhteydessä vuonna 2024.
Turvallisuus- ja avustinjärjestelmät
Lexus LBX -malliin on pakattu kaikki viimeisimmän sukupolven turvallisuus- ja avustintoiminnot Lexus Safety System + -nimeä kantavan paketin alle. Järjestelmä sisältää lukuisia eri ominaisuuksia, joiden tehtävä on havaita erilaisia riskejä, varoittaa kuljettajaa niistä ja tarvittaessa avustaa välttämään onnettomuus vaikuttamalla niin ohjaukseen, kiihdytyksen hallintaan kuin myös jarruttamiseen.
Ydinjärjestelmiä ovat Pre-Collision-, Dynamic Radar Cruise Control -adaptiivinen vakionopeussäädin-, Lane Tracing Assist/Lane Keep Assist -kaista-avustin- sekä Road Sign Assist -liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.
Avustinjärjestelmiin kuuluu mm. sähköiseen Lexus' e-latch -ovien avausjärjestelmään linkitetty Safe Exit Assist -järjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, älykäs pysäköintiavustin sekä kuolleen kulman tunnistinjärjestelmä.
Lisävarusteina on vielä saatavilla avustinjärjestelmiä, kuten edestä risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä 360-kamerajärjestelmä.
Saataville tulee myös pysäköinnin kauko-ohjaus, joka mahdollistaa ajoneuvon siirtämisen ahtaissa tiloissa kuljettajan ohjatessa autoa auton ulkopuolelta mobiilisovelluksen avulla.
LBX -mallin tärkeimmät tekniset tiedot
Myös Lexus Relax -palvelu voimassa aikaisempaa pitempään
Iso nippu uudistuksia Lexus UX 300e -malliin
Lexus-verkostoon neljä uutta toimipistettä - uusi Lexus RX on nyt hinnoiteltu!
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //