Tilanteet, joissa junalipun hinta nousee voimakkaasti herättävät närää paljon junalla liikkuvien keskuudessa. VR:n kaukoliikenteen johtaja kuitenkin uskoo, että dynaaminen hinnoittelu kannattaa.
"Matkan voi saada entistä edullisemmin", houkutteli VR lanseerattuaan uuden hinnoittelumallin matkalipuilleen. Dynaamisesti hinnoitteleva VR laajensi junalippujen hintahaitaria ja on saanut osakseen runsaasti arvostelua.
Dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa sitä, että yhdellä matkalla ei ole vain yhtä hintaa, vaan matkalipun hinta määrittyy matkan pituuden, varausajankohdan ja kysynnän perusteella.
Dynaamista hinnoittelua VR on harrastanut jo vuodesta 2016, mutta laveampi hintahaarukka tekee halutuista vuoroista kalliimpia. Toisaalta, vähemmän halutut vuorot ovat vastaavasti aiempaa halvempia.
Kun vielä tämän vuoden alkupuolella dynaamisen hinnoittelun portaita oli kahdeksan, nyt niitä on 25.
VR:n kaukoliikenteen johtajan Piia Tyynilän mukaan uudistus ei ole vaikuttanut matkustajamääriin negatiivisesti. Päinvastoin, alkuvuonna kehitys on ollut hyvää ja asiakkaita on ollut edellisvuotta enemmän.
VR ei paljasta lippujen keskihintoja tai niiden muutoksia, mutta reittien hintahaarukat ovat julkisia.
Tyynilä kertoo, että matka Helsinki-Oulu-matkan lippu aikuiselle Eko-luokassa istumapaikalla maksaa 17,90-96,90 euroa, pois lukien kampanjahinnat.
Helsinki-Tampere-matka on edullisimmillaan 5,90-33,90 euroa.
Helsingistä Turun Kupittaalle matkattaessa lipun hinta asettuu välille 5,90-32,90 euroa. Vielä alkuvuodesta saman reitin halvin hinta oli 7,90 euroa. Kun huomioidaan alkuvuodesta voimassa ollut sähkön arvonlisäverovelvollisuuden poistaminen, oli halvin hinta 7,20 euroa.
Satasen junalippu kuulostaa kalliilta. Tyynilä muistuttaa, että kaikista korkeimman hintapisteen lippuja myydään lähinnä ruuhkalähtöihin, kuten juhannuksen ja joulun menoliikenteeseen. Tyynilän mielestä junalla matkustaminen on vielä edullista ja vastuullista.
"En kiistä, ettei piikkihetkinä, kuten juhannuksen alla junalipun hinta voisi asettua lähelle lentolipun hintaa. Veikkaisin kuitenkin, että lentoliput ovat suosituimmilla hetkillä myös kalliita", Tyynilä pohtii.
Samaan hengenvetoon Tyynilä teroittaa, että lähtöajasta joustamalla edullisia lähtöjä löytyy kyllä, ja että suuret hintaerot ovat hyvä asia.
"Koen, että tasahinnoittelu ei lisäisi junamatkustamisen suosiota. Koska meillä on eri hintaisia lippuja tarjolla eri aikoihin ja eri päiviin, voimme mahdollistaa matkustamisen mahdollisimman monelle", Tyynilä kertoo.
Sosiaalisessa mediassa on viime päivinä kiertänyt kuvankaappauksia, joissa ihmetellään Tyynilän esittämiä lukuja huomattavasti korkeampia hintoja.
Eräässä kuvankaappauksessa näkyy, että junalippu Tampereelta Helsinkiin arkiaamuna maksaa peräti 86,70 euroa. Helsinki-Tampere-matkan hintahaarukan yläpään piti olla 33,90 euroa. Miten sama matka voi maksaa melkein kolminkertaisen summan?
Ero johtuu Tyynilän mukaan siitä, että paikat ovat lisämaksullisia. Työskentelyhytissä matkustava saa omaa rauhaa työntekoon, mutta joutuu maksamaan lipustaan korkeamman hinnan.
Tyynilän mukaan sosiaalisen median tapauksessa kyseessä oli lippu, jossa matkustaja saa neljän hengen työskentelyhytin omaan käyttöönsä, mikä nostaa hinnan lähemmäksi satasta.
Ongelmana vaikuttaa olevan se, että edullisia Eko-luokan paikkoja ei ole riittävästi, minkä vuoksi jäljelle jäävät paikat ovat monesti lisämaksullisia.
Vaikka VR:ää moititaan kalliista lipuista, Tyynilä kertoo, että kesän ajaksi halvimpien lähtöjen määrää on kasvatettu.
"Meillä on paljon edullisia lippuja kesälle, koska haluamme tukea kotimaanmatkailua ja tiedämme, että silloin on paljon ihmisiä liikkeellä. Tarjoamme mielellään enemmän halvimpia hintapisteitä", Tyynilä sanoo.
LUE SEURAAVAKSI: