Kivisalmen lossiturma oli kohahduttava uutinen kesällä 1956. Kivisalmen rannalle kerääntyi paljon ihmisiä seuraamaan pelastus- ja naaraustoimia. Kuva: IS:n arkisto
Jarruvikainen bussi syöksyi heinäkuussa 1956 lossilta järveen Konneveden Kivisalmessa. 15 matkustajaa hukkui. 16-vuotias Matti Korhonen onnistui pelastautumaan surmanloukusta kattoluukun kautta.
Tihkusade kasteli Jyväskylää lauantaiaamuna 28. heinäkuuta 1956. Konneveteläisen linja-autoyhtiön Koivuranta Oy:n Vanaja lähti Veli Immosen ohjaamana vakiovuorolle kohti Kuopiota. Bussi ajoi pitkin kantatie 69:ää, joka oli siihen aikaan pääväylä.
Joku matkustajista luki sanomalehteä, jossa kerrottiin Egyptin pääministerin Nasserin päätöksestä kansallistaa Suezin kanava. Ratkaisu johti myöhemmin syksyllä lyhyeen sotaan.
Italialaisen loistoristeilijän Andrea Dorian tuhoisa uppoaminen haverissa USA:n rannikolla oli päivän toinen kohujuttu. Filmitähti Gary Grantin vaimo, näyttelijä Betsy Drake, oli pelastettu haaksirikosta yöpuvussa.
Linja-autossa ei aavistettu, että omatkin kohtalonhetket olivat lähellä.
Bussi oli lähes täynnä, kun se saapui 67 kilometrin ajon jälkeen Konneveden kirkonkylään. 16-vuotias konneveteläinen Matti Korhonen nousi autoon noin seitsemän vuotta vanhemman siskonsa Anna-Liisa Korhosen ja naapurissa asuneen Aino Hintikan, 23, kanssa.
Perheessä oli surua, sillä Matin isoveli Vilho oli menehtynyt kuorma-autoturmassa juhannuksen aikoihin. Anna-Liisa oli ollut auttamassa kotonaan hautajaisissa ja palaamassa Sulkavalle, jossa hän työskenteli kodinhoitajana.
Rippipukuun ja valkoiseen paitaan sonnustautunut Matti lähti Ainon kanssa saattamaan sisartaan Suonenjoelle, josta tämä pääsi junaan.
-?Istuin bussissa paikalla, joka oli hieman puolivälistä taaksepäin. Vieressäni ei ollut ketään. Anna-Liisa ja Aino istuivat edessäni, nyt 83-vuotias Matti Korhonen kertoo.
Konneveden kirkolta on Kivisalmeen 14 kilometriä. Konneveden ja Rautalammin raja ja samalla Keski-Suomen ja Pohjois-Savon maakuntaraja kulkee Kivisalmessa.
Bussi saapui Kivisalmeen kello 10.25. Kuljettaja Immonen jätti naismatkustajan kyydistä muutamaa sataa metriä ennen lossia. Hän myös kokeili bussin jarrujen toimivuutta noin 50 metriä ennen lossin puomia kuten sääntö oli. Jarrut pelasivat normaalisti.
-?Parikymmentä metriä ennen puomia, jonka eteen aioin pysähtyä ja tyhjentää auton, totesin kauhukseni, etteivät jarrut enää pitäneetkään. Samassa hetkessä auto syöksyi jo läpi puomin, ja ennen kuin ehdin tajuta tilanteita, tunsin veden syöksyvän autoon, Immonen kertoi HS:ssa.
Lossin suojaketjutkaan eivät pysäyttäneet linja-autoa, sillä ketjujen kiinnitystolpat murtuivat. Lossinkuljettaja Heikki Sirkka ehti nipin napin hypätä syrjään bussin tieltä. Hän oli ollut valmiina nostamaan puomin linja-auton edestä.
Matti Korhonen havahtui kauheaan tilanteeseen siinä vaiheessa, kun bussi suistui lossilta järveen.
Matti Korhonen joutui bussista pelastauduttuaan seuraamaan sisarensa kamppailua elämästä ja kuolemasta. Jo elottomalta vaikuttanut sisko saatiin lopulta virkoamaan kunnansairaalassa. Kuva: Timo Sihvo
-?Se kävi niin nopeasti. Bussi meni vielä reilun auton mitan veden päällä, sitten putosi pohjaan. Säikähdin hirveästi mutta lähdin yrittämään ylös sieltä.
Korhosen mukaan linja-auton etuosassa olleen kattoluukun kautta ei pystynyt pelastautumaan, koska luukun päälle oli sidottu narulla bussin vararenkaita.
-?Kukaan ei päässyt sieltä.
Linja-auton takaosan kattoluukulla oli tungosta. Korhonen näki, kuinka pyylevä nainen ei mahtunut luukusta, vaan hänet vedettiin alas. Sitten tuli nuorukaisen vuoro.
-?Minä pääsin heti katolle, joka alkoi olla jo pinnan alapuolella. Olin siihen aikaan vielä aika ketterässä kunnossa. Otin paksusta lossivaijerista kiinni ja aloin vetää itseäni rantaan.
Korhonen ehti pelätä joutuvansa hitaasti lähestyvän lossin isojen tappien väliin.
-?Onnistuin kuitenkin pyöräyttämään itseni pois.
Vedellä täyttyvässä linja-autossa vallitsi Veli Immosen mukaan täydellinen paniikki. Hän yritti tuloksetta rauhoitella matkustajia.
-?Puomiin särkyneen etuikkunan kautta sain työnnetyksi veden pinnalle lähinnä minua istuneen miehen, jonka jälkeen ilman alkaessa loppua työnnyin itsekin ikkunasta, Immonen selosti.
Matkustajia pääsi ulos myös rikottujen ikkunoiden kautta. Kattoluukusta pelastuneiden joukossa oli bussin nuori rahastaja Kosti Ahonen.
Rannalle saapuneet miehet toivat tajuttomia uhreja veneillä rantaan. Vainajia he vetivät hakojen avulla maihin.
Korhonen näki järkytyksekseen, kuinka hänen elottomalta näyttänyt siskonsa nostettiin rantaan.
-?Kun siskoni tuotiin rantaan, hänellä oli silmät auki kuin kuolleella. Ajattelin, että hän on jo kuollut. Sitten ne rupesivat pumppaamaan ja minäkin vähän aikaa. Neuvoivat, miten pitää antaa tekohengitystä. Hänetkin saatiin virkoamaan, Korhonen tilittää.
Onnettomuuspaikka nyt. 230 metriä leveän Kivisalmen yli rakennettiin taustalla näkyvä silta seitsemän vuotta onnettomuuden jälkeen, vuonna 1963. Kuva: Timo Sihvo
Sisko osoitti elonmerkkejä, sitten näytti taas synkemmältä. Siskoa lähdettiin kiidättämään siviiliautolla Konneveden kunnansairaalaan. Matti pääsi samaan kyytiin.
Kriittisessä tilassa ollut Anna-Liisa Korhonen virkosi myöhemmin sairaalassa. Hän elää edelleen. Aino Hintikka sen sijaan ei päässyt ulos bussista.
-?Hän oli linja-auton takapyörän kohdalla pohjassa. Nostivat sieltä, Matti Korhonen huokaa.
Hän muistaa, miten kaksi pientä poikaansa turmassa menettänyttä äitiä jouduttiin pitämään kiinni miesvoimin. Nainen halusi väkisin seurata lapsiaan järveen.
-?Siellä oli paljon bussista pelastuneita, joiden sydämet vielä löivät, mutta ei ollut ketään, kuka olisi antanut tekohengitystä. Aikaa meni liian paljon. Laitteet olivat aika heikot, Korhonen huokaa.
Paikalle saapui kunnanlääkäreitä ja terveyssisaria. Auttavia käsiä puuttui kuitenkin, vaikka rannalle kertyi paljon yleisöä. Elvyttäminen ei ollut siihen aikaan yleinen kansalaistaito.
Matti Korhonen palasi kotiin Pyhälahden kylään rippipuku vaijeritervan tärvelemänä mutta ilman fyysisiä vammoja. Kun siskokin jäi henkiin, perhe välttyi toiselta tragedialta reilun kuukauden sisään.
Pelastustöihin osallistui monia paikallisia veneineen. Kuva: IS:n arkisto
Takavuosien ansioituneimpiin yleisurheiluvalmentajiin lukeutunut ja muun muassa huippujuoksijoita Riitta Salinia ja Mona-Lisa Pursiaista luotsannut kouluneuvos Pertti Helin oli lossiturman tapahtuessa 15-vuotias suolahtelainen koulupoika. Ylikonstaapelina työskennellyt isä Onni Helin pyysi häntä mukaan onnettomuuspaikalle.
Mieli oli raskas, sillä Pertti Helinin isovanhempien Maiju ja Eero Hartikaisen tiedettiin olleen bussin kyydissä. He olivat olleet katsomassa Helinin perheen vastasyntynyttä kuopusta Juhaa.
-?Saavuttuamme Kivisalmeen havaitsimme, että mummoni ja muut kuolleet olivat lähellä olevassa ladossa. Näky järkytti minut. Rakas mummoni makasi siellä, Helin, 81, kertoo.
Mummo oli hänelle kaikista tärkein ihminen.
-?Meillä oli kotona seitsemän lasta ja minä vanhin, siksi jouduin usein matkustamaan taloudellisista syistä mummoni ja ukkini kotiin Kuopion Itkonniemeen. Talvella istuin joskus nahkavällyjen alla häkäpönttökuorma-auton lavalla, nykyisin Turussa asuva Helin kuvailee.
Hänen enonsa tuli hakemaan omalla autollaan mummon ruumiin Kivisalmesta. Tehtävä ei ollut niitä helpoimpia.
Hevostenkesyttäjänä tunnettu ukki selvisi hengissä Kivisalmen onnettomuudesta. Hän kiipesi kattoluukun kautta ulos linja-autosta. Ukki menehtyi hieman myöhemmin.
Pertti Helinin pikkusisko, suolahtelainen Erja Helin, 71, muistaa mummon jäähyväiset. Mummo oli lähdössä ukin kanssa kohtalokkaalle bussimatkalle kohti Kuopiota.
-?Vilkutin mummolle portilla. Asuimme omakotitalossa Suolahdessa. Se oli viimeinen kerta, kun näin mummon.
Erja Helin muistaa myös mummon hautajaiset Kuopiossa. Tilaisuuden vakava luonne ei oikein kirkastunut viisivuotiaalle tytölle.
Suolahtelainen Erja Helin menetti rakkaan mummonsa Maijun Kivisalmen bussionnettomuudessa. Hän kävi viime kesänä katsomassa paikkaa. Kuva: Timo Sihvo
-?En osannut surra. Juoksentelimme siellä muiden lasten kanssa.
Hänellekin jäi lämmin muisto isoäidistä.
-?Siihen aikaan oli täitä. Minulla oli pitkä, vaalea, kihara tukka. Oli ihanaa, kun mummo rapsutti päätä täikammalla. Mummolta sai sellaista hellyyttä. Ukki oli vieressä ja napsautti kynnellä täin, Erja Helin kertoo.
Bussi saatiin ylös järvestä myöhään lauantai-iltana. Autosta löytyi vielä neljä vainajaa.
Turun laivastoasemalta saapuneet kolme sammakkomiestä - kuten sukeltajia 50-luvulla kutsuttiin - tutkivat tarkasti Kivisalmen. Lisää uhreja ei enää löytynyt.
Sen sijaan sukeltajat löysivät kolme käsilaukkua, joissa oli rahaa yhteensä 19?000 markkaa (nykyrahassa 605 euroa). Lisäksi löytyi salkku, joka kuului jyväskyläläiselle miehelle, joka oli neljä vuotta aikaisemmin suistunut henkilöautolla Kivisalmeen.
Kivisalmen bussiturma vaati kaikkiaan 15 ihmisen hengen. Onnettomuus oli pahin tieliikenneonnettomuus siihen mennessä Suomessa.
Uhreista kuusi oli Konnevedeltä ja neljä Kuopion maalaiskunnasta. Heistä kolme oli samaa perhettä. Maaninkalaisia kuoli kolme ja jyväskyläläisiä, kuopiolaisia ja laukaalaisia yksi. Vanhin uhreista oli 61-vuotias ja nuorin kolmevuotias.
18 ihmistä pelastui. Ainoa, joka ehti hyppäämään bussista ennen järveen suistumista, oli rautalampilainen peltiseppä Urho Hänninen. Häneltä murtui hypyssä polvilumpio.
Hännisen lapsenlapsi, rautalampilainen silmälääkäri Iiris Sorri, 69, kertoo, että tarina isoisän pelastumisesta kulkee suvussa.
-?Isoisä oli antanut paikkansa bussissa eräälle rouvalle ja siirtynyt auton sisällä olleen moottorin kopan päälle jututtamaan kuljettajaa.
Kohtelias ele saattoi pelastaa Hännisen hengen, sillä hän ehti viime tingassa loikkaamaan ulos bussin etuovesta. Hänninen kuoli 1960-luvulla.
Sorrin täti Sirkka Hänninenkin (nykyisin Waris) oli noussut samaan bussiin Jyväskylässä mutta oli onnekseen jäänyt kyydistä Konnevedellä, koska oli menossa Hankasalmelle.
-?Onnettomuus oli iso uutinen. Lähdimme seuraavana päivänä ajamaan poikien kanssa polkupyörällä paikalle. Matkaa oli noin 15 kilometriä. Jonkun verran oli väkeä ainakin Kivisalmen vastarannalla, rautalampilainen Eero Lindsberg, 80, muistelee lossiturmaa.
Linja-auton takapyörän jarrusylinterin tiivistekumin rikkoutuminen aiheutti onnettomuuden. Jarruneste oli valunut ulos. Bussin jarruja oli korjattu vasta edellisellä viikolla.
Kivisalmi nousi kolkolla tavalla otsikoihin jälleen kuusi vuotta myöhemmin. Henkilöauto ajoi jarrujen mentyä lukkoon jouluaatonaattona 1962 lossin puomin läpi veteen Kivisalmessa. Kuljettaja onnistui pelastautumaan tarttumalla lossivaijereihin, mutta kolme matkustajaa hukkui. Nyt ei ollut kysymys enää Konneveden Kivisalmesta vaan Rääkkylän Kivisalmesta.
Konneveden Kivisalmeen saatiin kaivattu silta 1963.
TetraSys Oy.