Moottoritiellä vauhdin hidastaminen onnistuu turvallisesti ilman muun liikenteen haittaamista.
Polttoaineiden hinnanousu on saanut monet autoilijat miettimään keinoja liikkumiskustannusten alentamiseksi. Yksi niistä on alhaisempi nopeus.
Autoliiton äänenkannattajana tunnetun Moottori-lehden tekemän testin mukaan ajonopeuden alentaminen 120 km/h -nopeudesta 100 km/h nopeuteen vähentää polttoaineenkulutusta yli 15 prosentilla.
Testi tehtiin suomalaisella maantieasvaltilla, ajamalla kahdella eri autolla 286 kilometrin matka moottoritiellä Espoosta Turkuun ja takaisin.
Lenkki tehtiin kummallakin autolla kahteen kertaan: ensin 120 km/h ja sitten 100 km/h -nopeudella.
Lue lisää: Autotekniikan professorin seitsemän polttoaineensäästövinkkiä - ajonopeuden laskeminen kompensoisi kallistuneita hintoja
Autoina käytettiin uudehkoa, 1,2-litraisella bensiinimoottorilla varustettua Peugeot 308 SW -farmaria sekä niin ikään hiljattain kaupasta haettua kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettua isoa Volvo XC90 -katumaasturia.
Peugeot kulutti 120 km/h nopeudella bensiiniä 5,8 l/100 km, kun taas satasen vauhdilla polttoainetta kului 4,9 l/100 km. Volvon kulutus puolestaan aleni 7,8 litrasta 6,6 litraan sadalla kilometrillä.
Molempien nykyautojen kulutus laski siis noin 15,5 prosenttia.
Kesäkuun huippuhinnoilla edestakaisen Turun reissun taittoi alemmalla nopeudella Peugeotilla 6,6 ja Volvolla 8,4 euroa edullisemmin (bensiini 2,57 ?/l, diesel 2,44 ?/l). Syyskuun hinnoilla säästöä kertyi puolestaan 5,2 ja 7,2 euroa (bensiini 2,03 ?/l, diesel 2,11 ?/l).
Lue lisää: Bensa ja diesel ovat nyt kalliita, mutta myös muut tekijät vaikuttavat autoilun hintaan - katso millä osa-alueilla voit ehkä vielä säästää
-?Säästämisen vastapuolena on tietenkin matka-ajan pidentyminen. Testilenkkimme vei hitaammalla nopeudella noin 20 minuuttia pidempään. Kokonaisliikennemäärillä kerrottuna aikatappio on todella merkittävä, mutta yksittäisen ihmisen vapaaehtoisena säästötoimena nopeuden alentaminen erityisesti moottoritienopeuksissa toimii. Kaikkien ihmisten pakottaminen hitaampaan nopeuteen nopeusrajoituksia alentamalla ei olisi kansantaloudellisesti järkevää, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
Moottorin artikkeliin haastateltu Finntrafficin liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki vahvistaa, että ajonopeudet ovat pudonneet selvästi moottoritieosuuksilla sen jälkeen, kun kesäkuussa polttoaineiden hinnat nousivat kaikkein korkeimmalle tasolle.
Tarkin mukaan autoilijat ovat pudottaneet nopeuksia yksinomaan moottoriteillä.
Lue lisää: Näin kiinalaisen sähköauton maahantuoja ohjeistaa sähköautoilemaan Suomen pakkasissa - "pysäköi autosi siis lämpimään"
- Ihmiset ovat fiksuja: autoilijat tietävät, että moottoritienopeuksissa kulutus kasvaa merkittävästi enemmän kuin alhaisemmissa nopeuksissa, Tarkki sanoo lehdessä.
Moottoritiellä omaehtoinen nopeuden laskeminen aiheuttaa myös vähemmän haittaa muulle liikenteelle, koska ohittaminen on helppoa.
Maantiellä hitaasti ajavan perään taas muodostuu helposti jonoja, jossa ajaminen ja ohituspaikan etsiminen ei ole kovin taloudellista.
Muita avaimia taloudelliseen ajamiseen ovat muun muassa ennakointi ja riittävät turvavälit, jolloin polttoaineen kulutusta nostavia jarrutuksia ja kiihdytyksiä tulee vähemmän.
TetraSys Oy.