Ilta Sanoma

Polttoainepumput vaativat toimiakseen sähköä niin Suomessa kuin Ukrainassakin.

Sekä bensiiniä että dieseliä kyllä saa, kunhan polttoainepumppuihin löytyy virtaa - tavalla tai toisella.

Sekä bensiiniä että dieseliä kyllä saa, kunhan polttoainepumppuihin löytyy virtaa - tavalla tai toisella. Kuva: Martti Kainulainen

Mikäli laajat kiertävät sähkökatkokset rajoittavat sähkönsaantia myös huoltoasemilla, saako pumpuista yhä polttoainetta?

Kyllä, jos tähän on etukäteen varauduttu, kertoo Ukrainan energia-alaa seuraava Enkorr UA -uutispalvelu.

Lue lisää: Täältä saa maailman halvinta bensaa - hintaero Suomeen on hurja

Enkorr on teettänyt maan polttoaineketjuille hiljattain myös kyselyn, jonka tulosten mukaan ukrainalaiset ketjut käyttävät asemiensa varavirran tuottamiseen tätä nykyä lähes poikkeuksetta dieselaggregaatteja.

Osa polttoaineasemista on varustettu myös aurinkopaneeleilla ja akuilla, joiden avulla kassajärjestelmät ja pumput toimivat päiväsaikaan myös ilman aggregaattia.

Lue lisää: Poltto­moottori­autojen suur­myyjän mukaan dieselin kuolemaan on vielä pitkä matka

Esimerkiksi ukrainalaisella OKKO-asemaverkostolla dieselaggregaatteja on asennettu jo 261 asemalle ja 65 aseman katolla on myös aurinkopaneeleja. Kokonaan ilman varavoimaa on yhä 43 sähköverkosta riippuvaista OKKO-asemaa.

Kyselyn mukaan useimmat Ukrainan huoltoasemat ovat pitäneet sähkökatkoista huolimatta auki myös asemien myymälät ja kahviot.

Lue lisää: MT-kysely: Autoilu vähenisi suurimmalta osalta viimeistään silloin, kun polttoaine maksaisi yli kolme euroa litralta

Asemakiinteistöjen lämmitystä taas on kompensoitu uudenlaisilla lisäeristyksillä kuten esimerkiksi tuulikaappeihin asennetuilla lämpöverhoilla.

Ilta Sanoma
lundi 31 octobre 2022 09:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 Initial LI-T6.3.0.40

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.