Useat suomalaiset verkkokaupat jättävät asiakkaan henkilöllisyyden kunnolla varmistamatta.
Suomi ja Ruotsi olivat tasavahvoja asiakkaan tunnistuksessa. Kuva: Colourbox
Suomalaisten verkkokauppaa harjoittavien yritysten tietosuojassa on parantamisen varaa. Tunnistamispalvelujen toimittaja Identisuren vertailun mukaan Suomessa vain joka toinen yritys suojasi asiakkaidensa tiedot asianmukaisesti.
Identisure tutki, miten asiakkaan henkilöllisyys varmistetaan sähköpostitse, asiakaschatissa tai puhelimitse tapahtuvassa yhteydenotossa. Usein keinot asiakkaan henkilöllisyyden todentamiseen luotettavasti verkossa puuttuivat kokonaan.
- Merkittävä muutos saavutetaan luultavasti vasta sitten, kun huolimattomasti toimivat yritykset saavat sakkoja tietosuojavastuusta luistamisesta, Identisuren myyntijohtaja Otto Harinen sanoo tiedotteessa.
Ruotsalaiset yritykset eivät pärjänneet suomalaisia paremmin, Tanskassa vain neljä yritystä kymmenestä edellytti asiakkaalta tunnistautumista luotettavalla tavalla ennen asiakastietoihin pääsyä. Norjassa tilanne oli paras. Siellä vain noin joka viides yritys antoi pääsyn asiakastietoihin ilman luotettavaa tunnistusta.
Suomessa luotettaviksi keinoiksi todentaa asiakkaan henkilöllisyys katsottiin esimerkiksi pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Julkisesti saatavilla olevia tietoja, kuten postiosoitetta, ei laskettu luotettavaksi keinoksi.
Jos yritys ei varmista asiakas- tai jäsentiliä käyttävän asiakkaan henkilöllisyyttä luotettavasti, se jättää oven auki petosten tekijöille. Joku voi esimerkiksi käyttää sosiaalisessa mediassa tai muualla internetissä julkaistuja tietoja väittääkseen olevansa joku toinen.
Tämä ei ole kuitenkaan ainoa suomalaisia verkkokauppoja vaivaava ongelma. Kuluttaja-asiamies antoi aiemmin lokakuussa huomautuksen verkkokaupoille kuluttajansuojan säännöistä. Syynä on viime vuosina yleistynyt käytäntö, jossa myyjät peruvat sopimuksia lainvastaisesti vedoten tuotteen loppumiseen tai virheelliseen varastosaldoon.
Lue lisää: Kuluttaja-asiamies: Suomalaisten verkkokauppojen yleinen käytäntö on laiton
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoi viime vuonna saavansa kuluttajaneuvontaansa yhä enemmän ilmoituksia siitä, että verkkokaupat yrittävät vetäytyä sopimuksia koskevista vastuistaan.
Lue lisää: Kuluttaja-asiamies: Suomalaisissa verkkokaupoissa huolestuttava ilmiö
TetraSys Oy.