Mikäli lumi sataa yhdessä yössä, tukkiutuvat rengasliikkeiden vaihtotyökalenterit alta aikayksikön.
Talvirenkaita löytyy sekä nasta-, että kitkatyyppisinä. Kuva: Emilia Anundi
Euroopan suurimmassa rengasliikeketjussa eli Euromasterissa renkaiden vaihtosesonkiin on valmistauduttu tälläkin kertoo jo reilusti yli puolen vuoden ajan, kertoo Euromasterin operatiivinen johtaja Juha-Pekka Mäkinen.
Mäkinen tietää hyvin kiireaikojen haasteet ja korostaa rengassesonkiin valmistautumisen tärkeyttä. Se koskee niin sesonkiajan työvoiman kartoittamista, ajanvarausjärjestelmien ja asiakaspalvelun hiomista kuin rengasvarastojen kattavuuttakin.
Lue lisää: Nastat vai kitkat? Tältä näyttävät leasingfirman vahinkotilastot
-?Tärkeintä on valmistautua sesonkiin hyvissä ajoin. Esimerkiksi talvirengassesonkiin valmistautuminen alkaa rengastilausten osalta jo keväällä. Etenkin syyssesonki on äärimmäisen kiireinen, koska lumi voi sataa yhdessä yössä, ja sen myötä kaikki haluavat talvirenkaat alle heti.
Sesongeissa tarvitaan lisätyövoimaa ja siitä on melkein aina myös pulaa.
Mäkinen kertoo, että yksinomaan Euromasterille palkataan jokaisena sesonkina jopa 180 rengasasentajaa.
-?Monet nykyisistä vakituisista asentajistamme ovat tulleet aluksi kausitöihin, ovat viihtyneet ja jääneet.
Lue lisää: Kuluneet kesärenkaat ovat selkeä riski syksyn sateissa - tiesitkö, että liikkeet mittaavat urasyvyydet veloituksetta?
Kun sesonki lähestyy, rengasvarastot täydennetään optimoimalla varastoa oletetun kysynnän mukaan. Näin mahdollisimman moni uudet renkaat ostava asiakas saa ne saman tien auton alle.
-?Rengasvaihtoehtoja on niin paljon, että aivan kaikkiin tarpeisiin ei renkaita löydy saman tien suoraan varastosta, mutta suhteellisen lyhyellä toimitusajalla kyllä.
Erikoisempia renkaita tarvitsevan kannattaa siis hankkia uudet renkaat hyvissä ajoin ja varata aika vaihtoon vasta myöhemmälle ajankohdalle.
-?Nastarenkaista saattaa tulla joidenkin kokojen osalta tulevana talvena pulaa, mutta varastotilanteemme on tällä hetkellä hyvä, vakuuttaa Mäkinen.
Laki on siirtänyt talvirenkaiden vaihtoaikaa enemmän autoilijoiden vastuulle, eli talvirenkaita on käytettävä marras- ja maaliskuun välisenä aikana, kun keli sitä edellyttää.
Lue lisää: Yksi yksityiskohta varusteissa saattaa mietityttää Volvon sähköautojen ostajia
Talvirenkaiden lain vaatima minimiurasyvyys pääurasta mitattuna on tutusti kolme millimetriä.
-?Sesongin ruuhkat voi välttää toimimalla ajoissa. Esimerkiksi kitkarenkailla ajavat voivat vaihtaa talvirenkaat alle jo vähän aiemmin. Näin voi ensilumiaamuna juoda rauhassa aamukahvit ilman rengaspaniikkia.
TetraSys Oy.