Nastarenkaissa on syytä tarkastaa myös mahdollinen nastapoikkeama.
Nastarenkailla ajavan on hyvä muistaa myös 25 prosentin nastapoikkeamasääntö. Kuva: Markku Piilemä
Talvirenkaissa auton vetorenkaat saattavat kulua jopa neljä kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät renkaat, selviää Nokian Renkaiden tekemistä kenttätesteistä.
Tämän vuoksi renkaiden paikkaa kannattaa vaihtaa jopa kesken ajokauden.
Lue lisää: Milloin talvirenkaat kannattaa vaihtaa? Tässä on vakuutusyhtiön kanta
-?Etu- ja takarenkaiden välille käytössä syntyvän suuren kulumiseron takia renkaita tulee kierrättää auton alla. Jos renkaiden pitotasoissa on huomattava ero auton etu- ja takapään välillä, ajoturvallisuus heikkenee. Renkaiden paikkaa vaihtamalla voi myös säästää rahaa, kun samalla rengassarjalla voi ajaakin pidempään, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Vaihdon yhteydessä on myös hyvä tutkia, paljonko pääurissa on jäljellä kulutuspintaa ja nastarenkaissa nastoja.
Lain mukaan talvirenkaiden kulutuspintaa on oltava jäljellä vähintään kolme millimetriä, mutta käytännössä renkaiden turvallisuusominaisuudet heikentyvät merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä noin neljä millimetriä.
Riittävä urasyvyys on talvella tarpeen varsinkin sohjokelillä, ettei auto lähde loskaliirtoon.
Nastojen määrä vähänastaisimmassa renkaassa ei taas saa poiketa yli 25 prosenttia eniten nastoja omaavan renkaan nastamäärästä.
Lue lisää: Näin talvirengaskelit ovat viime vuosina ajoittuneet
Lisäksi renkaasta on syytä tarkistaa sen kylkeen merkitty valmistusajankohta.
Neljän numeron sarja kertoo renkaan iän siten, että kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon ja kaksi viimeistä numeroa valmistusvuoden.
Käytössä yhtä rengassarjaa tulisi pitää enintään kuusi talvea.
TetraSys Oy.