Jari Huttunen kyttää näytönpaikkaa rallin MM-sarjassa. Manageri Marcus Grönholmin mukaan sellainen on kiven takana.
Jari Huttunen kuljetti M-Sportin Fordia Jyväskylän MM-rallissa. Kuva: HANNU RAINAMO / LEHTIKUVA
Rallikuljettaja Jari Huttunen ilmoitti sunnuntaina Instagramissa, että hänen kautensa on ohi. Suomalainen sijoittui Katalonian MM-rallin WRC2-luokassa viidenneksi.
Hän ajoi tällä kaudella kuudessa WRC2-luokan kisassa ja pääsi Fordin Rally1-auton puikkoihin Suomen MM-rallissa.
Huttunen, 28, janoaisi toista näytönpaikkaa ykkösluokan tykillä, mutta sellaista ei ole näköpiirissä.
Huttusen manageri Marcus Grönholm kuulostaa murheelliselta puhuessaan suojattinsa tilanteesta.
- Eipä hirveästi ole ideoita ja keskusteluja käyty. Ensi viikolla juttelen Fordin pomon Malcolm Wilsonin kanssa nopeasti ensi vuoden tilanteesta, että mitä voi realistisesti edes suunnitella. Ei se tilanne oikeasti kovin hyvä ole. Ei, ei ole, Grönholm huokaisee.
Umpikujan syy on tuttu: raha. Grönholm sanoi ennen Jyväskylän rallia, että yksi osakilpailu Rally1-kilpurilla kustantaa "satojatuhansia".
- Joka paikkaan pitää olla hirveästi rahaa takana, ja sitä ei nyt ole. Nyt on tosi hiljaista.
Marcus Grönholm paiskii hommia, jotta Jari Huttunen pääsisi näyttämään taitonsa Rally1-luokassa. Kuva: Seppo Kärki / IS
Huttusen Rally1-debyytti Keski-Suomessa ei olisi juuri huonommin voinut mennä. Ralli meni pilalle perjantaina Fordin bensapumpun ongelmien takia. Lauantaina ja sunnuntaina menoa haittasivat ohjaustehostinmurheet.
M-Sport on yksityistalli, joka kerää osan budjetistaan vuokraamalla autojaan kuljettajille. Huttunen ja hänen sponsorinsa eivät saaneet elokuussa vastinetta sijoittamalleen summalle.
Se harmittaa Grönhomia edelleen.
- Autohan ei toiminut. Siitä näytönpaikasta ei tullut yhtään mitään. Varmasti olisi ollut mahdollista saada jotain kompensaatiota, jos pystyisimme hommaamaan uuden kisan, mutta emme pysty siihenkään. Ei saada rahaa, että voitaisiin edes keskustella Fordin kanssa mahdollisista kompensaatioista, hän kertoo.
Kovin paljoa ei hyödyttäisi sekään, jos Grönholm ja Huttunen saisivat haalittua riittävän rahasumman osallistuakseen yhteen ralliin.
- Budjettia voi kasata vain yhteen kisaan, eihän siinä ole mitään järkeä. Saa taas yhden testinpäivän, ja sitten pitäisi ajaa kärkisijoja. Ei siitä tule mitään, ei se vain onnistu. Jyväskylääkin ennen testasimme yhden päivän ja senkin Virossa. Ihan väärillä teillä, Grönholm sanoo.
Todennäköisimmin Huttunen kurvailee myös ensi vuonna WRC2-luokassa, jossa yhden rallin hintalappu on tuntuvasti pienempi kuin luokkaa ylempänä.
- En osaa sanoa, mitä tässä nyt pitäisi tehdä. Mietintämyssy on päässä, äärimmäisen turhautunut Grönholm summaa.
TetraSys Oy.