Tunnetko reklamaatio-oikeutesi? Halpojen ja pikatuotettujen vaatteiden aikakaudella se kannattaa.
Siihen ei ole yksiselitteistä vastausta, kuinka kauan vaatteiden tulisi vähimmillään kestää, mutta joitain linjoja käyttöiälle voidaan vetää. Kuva: Shutterstock
Äh, vaate menetti pesussa täysin muotonsa. Farkuista irtosi nappi, sauma purkautui auki tai kengistä hajosi vetoketju - vaikka hankit tuotteen vasta muutama kuukausi sitten! Kuulostaako tutulta?
Jos vaate, kenkä tai muu asuste hajoaa nopeasti, ensimmäisenä ei kannata kiikuttaa tuotetta roskikseen ja lähteä ostamaan uutta tilalle. Tuotteen korjauksen, korvaavan tuotteen tai jopa kulutetut rahansa voi saada myyjältä takaisin.
Muun muassa tietokirjailija ja kestävän pukeutumisen asiantuntija Rinna Saramäki on puhunut reklamoinnin tärkeydestä.
-?Jos saat kaupasta huonolaatuisen vaatteen, joka ei kestä kohtuullista käyttöä, se pitää aina reklamoida. Se lähettää vaatefirmalle viestin, että laatu ei kelpaa. Tai toisaalta, jos vaatteen valmistuksessa on käynyt vain jokin virhe, sekin on hyödyllistä tietoa yritykselle.
Lue lisää: Asiantuntija kertoo, mistä materiaalista tehtyä vaatetta ei kannata ostaa koskaan - ja neuvoo 7 kikkaa, joilla laadukkaan vaatteen voi tunnistaa kaupassa
Kuinka kauan vaatteiden tulisi vähimmillään kestää?
Siihen ei ole yksiselitteistä vastausta, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnan erityisasiantuntija Kati Korppoo.
Vaatteiden ja asusteiden odotettua käyttöikää arvioidaan tapauskohtaisesti ja esimerkiksi sen mukaan, millainen on yleinen odotus kestosta kullekin vaatekappaleelle. Käyttöikäodotuksiin vaikuttaa myös esimerkiksi tuotteen hinta.
-?Esimerkiksi farkut voivat olla todella edulliset tai todella kalliit. Hinta vaikuttaa yhtenä tekijänä siihen arvioon, kuinka kauan farkkujen kuuluisi kestää. Kalliilta tuotteelta odotetaan laatua jo hinnankin takia, ja sen täytyy kestää pidempään.
Korppoo kertoo, että reklamaatiotilanteissa asiakkaan tuotetta voidaan verrata Tekstiilihuoltoliitto ry:n kokoamaan taulukkoon tekstiilien todennäköisestä käyttöiästä.
-?He antavat todennäköisyyksiä laadukkaille tekstiileille. Esimerkiksi farkkujen kohdalla he ovat maininneet, että todennäköinen käyttöikä olisi kaksi vuotta. Monesti tähän verrataan asiakkaan tuotetta.
-?Tietysti voidaan miettiä, mitä se laadukas tarkoittaa. Jos ostaa kovin halvan tuotteen, sen ei välttämättä tarvitse kestää taulukossa annettuja aikoja.
Vaatteiden ja asusteiden kohdalla reklamaatiotilanteet käsitellään Korppoon mukaan yleensä tapauskohtaisesti.
Kuluttajansuojalaissa on kulutustavaroihin, kuten vaatteisiin ja jalkineisiin, sovellettava vuoden virheolettama: jos tuotteessa ilmenee virhe vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan siksi myyjän vastuulle.
-?Kyseessä ei ole kuitenkaan varsinainen virhesäännös, mikä kertoisi, onko tavarassa virhe vai ei. On huomattava, että vika ja virhe ovat kaksi eri asiaa. Kaikki viat eivät ole myyjän vastuulle kuuluvia virheitä. Myyjä ei vastaa esimerkiksi väärästä käytöstä aiheutuneen vian korjauksesta, vaikka vika olisikin ilmennyt vuoden kuluessa, Korppoo sanoo.
Siksi reklamaatio onnistuu vain silloin, jos vaatetta tai asustetta on käyttänyt ja käsitellyt oikein. Korppoo muistuttaa, että esimerkiksi vaatteen pesuohjeiden vastaisesti pesemisestä aiheutunut vahinko ei ole myyjän vastuulla.
Vuoden virheolettamaa ei myöskään sovelleta, jos oletus on tavaran luonteen vastainen -?siis esimerkiksi tapauksissa, joissa tavaran normaali kestoikä on alle vuoden.
-?Harvempi saa esimerkiksi tavalliset sukkahousut kestämään vuoden käyttöä, Korppoo sanoo.
Vuoden virheolettamaa sovelletaan lähtökohtaisesti kaikkien kulutustavaroiden kaupassa. Se astui voimaan 1.1.2022 ja koskee sen jälkeen ostettuja tavaroita. Ennen tätä virheolettaman kesto oli kuusi kuukautta.
Tavaran virheellisyyttä arvioidaan sen perusteella, millainen tavara oli, kun kuluttaja sai sen. Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut tavarassa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin.
Kuluttajan pitää näyttää, että tavarassa on virheen perustava vika, puute tai poikkeama sekä ilmoittaa siitä kohtuullisessa ajassa myyjälle.
Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota virheolettama eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön.
Lähde: KKV
Myyjäliikkeen puoleen kannattaa Korppoon mukaan ehdottomasti kääntyä varsinkin silloin, jos tuote menee hankkimisen jälkeen lähes heti rikki tai epäilee, että siinä on jokin muu poikkeama.
Myös vaatetta kuvailevat mainoslauseet tai myyjän antamat tiedot tuotteesta voivat asettaa sille tiettyjä vaatimuksia.
-?Jos vaatteen tai asusteen markkinoinnissa on luvattu esimerkiksi kestosta jotakin, tuotteen on lunastettava tämä lupaus, Korppoo sanoo.
Ensisijaisesti reklamaatiotilanteessa tavaran virhe joko korjataan veloituksetta tai tavara korvataan vastaavalla tuotteella.
-?Jos tavara on korjattavissa kohtuullisessa ajassa, se voidaan korjata, tai vaihtaa samaan tai vastaavaan virheettömään tuotteeseen. Yleensä asiakas saa valita, kumman haluaa.
Rahat pitäisi saada takaisin ainakin niissä tilanteissa, joissa tuotetta ei pystytä korjaamaan kohtuullisessa ajassa tai vastaavaa virheetöntä tuotetta ei ole tarjolla. Toisin sanoen kauppa puretaan. Pienestä tai vähäisestä virheestä voi saada myös hinnanalennuksen, eli osan rahoista takaisin.
Rahanpalautustilanteessa rahojen palauttamiseen yrityksen lahjakortin muodossa ei tarvitse suostua.
-?Jos tapa on kuitenkin itselle sopiva, ja myyjä esimerkiksi tarjoaa lahjakortille kauppahintaa suurempaa arvoa, totta kai asiakas voi oman harkinnan mukaan miettiä, mitä tekee, Korppoo sanoo.
Asiakkaan täytyy pystyä esittämään jokin tosite ostotapahtumasta kyseiseltä yritykseltä. Sen voi tehdä kuitilla tai tiliotteella.
Kati Korppoon mukaan kuluttajaneuvonnassa kehotetaan lähettämään reklamaatio yritykselle sähköpostilla, jos sähköpostiosoite on löydettävissä.
-?Kerro virheestä ja laita valokuva mukaan tuotteesta ja virheellisestä kohdasta tai ongelmasta. Myyjällä on mahdollisuus lukea sähköposti rauhassa ja vastata asiakkaalle.
KKV:n luoma Reklamaatioapuri auttaa kuluttajia reklamaation tekemisessä. Maksuttomassa palvelussa reklamaatiolomakkeen voi täyttää ohjeistuksen avulla valmiiksi ja lähettää omaan sähköpostiin ja sieltä yritykselle.
-?Se on koettu tehokkaaksi ja selkeäksi tavaksi, joka auttaa sekä asiakasta että myyjää. Siinä pyydetään yritystä esimerkiksi vastaamaan asiakkaalle kahden viikon kuluessa.
TetraSys Oy.