Ilta Sanoma

Dietrich Mateschitz oli entinen kauppamatkustaja, joka rakensi suuryrityksen ja perusti formulatallin, joka nyt hallitsee F1-maailmaa.

Dietrich Mateschitz oli kuollessaan 78-vuotias.

Dietrich Mateschitz oli kuollessaan 78-vuotias. Kuva: Sven Simon / Zumapress

Maailman legendaarisin kilpa-autotalli peilautuu ikuisesti perustajansa Enzo Ferrarin nimeen. Aikanaan ympäri maapallon lempinimestään Komentaja - Il Commendatore - tunnettu Ferrari poistui keskuudestamme 34 vuotta sitten.

Lauantaina nukkui pois nykyisen mestaritiimin Red Bull Racingin suuruudenluoja Dietrich Mateschitz. Ferrarin legendaa ei olisi ilman Enzo Ferraria eikä Red Bullin kärkiasemia olisi saavutettu ilman Mateschitzin tinkimätöntä panostusta.

Dietrich Mateschitz vuonna 2016.

Dietrich Mateschitz vuonna 2016. Kuva: Robert Michael / AFP

Kumpaakin voi kehua täysiveriseksi kilpasieluksi. Englannin kielen sana racer kuvaa molempia läpikotaisin. Vissi ero tulee kuitenkin taustasta.

Moottoriurheilun läpikotaisin tuntenut Enzo Ferrari johti joukkojaan etulinjasta varikolla, kun liikemaailman perehtyneempi Mateschitz pestasi alan parhaat ammattilaiset kehittämään talliaan ja miehistöään.

Mateschitz vieraili varikoilla harvakseen. Tapasin hänet yleensä vain talvitesteissä, mihin hän melkein aina ilmaantui yhdeksi päiväksi siitä asti, kun Red Bull alkoi menestyä 2010-luvun taitteessa.

Kukaan ei voinut välttyä aistimasta karismaa, joka energiajuomajätin patruunasta huokui valloittavan hymyn takaa.

Mateschitz toimi aikanaan Unileverin ja Blendaxin kauppamatkustajana. Sattumoisin hän kokeili työmatkallaan thaimaalaista energiajuomaa, josko se auttaisi sopeutumaan Euroopan ja Aasian väliseen aikaeroon.

Juoman vaikutuksen innoittamana hän vaihtoi kauppaamansa hammastahnat ja hygieniatuotteet juomateollisuuteen sen jälkeen, kun hän oli päässyt thaiyrityksen kanssa sopimukseen Red Bull -tehtaan perustamisesta vuonna 1984.

Juomareseptin ja liikemiesvaistonsa avulla Mateschitz olikin kuollessaan Itävallan rikkain mies.

Urheilussa Red Bull näkyy kaikkialla seiväshypyn Euroopan mestari Wilma Murrosta kilpa-ajamisen maailmanmestareihin Max Verstappeniin ja Kalle Rovanperään ja jalkapallosta jääkiekkoon.

Red Bullin F1-taival alkoi lokakuussa 2004, kun Mateschitz osti toimintansa lopettaneen Jaguar-tallin tiettävästi yhden dollarin nimellishinnalla.

Dietrich Mateschitzin muistoa kunnioitettiin Austinin F1-kilpailussa.

Dietrich Mateschitzin muistoa kunnioitettiin Austinin F1-kilpailussa. Kuva: Jim Watson / Lehtikuva

Salzburg ja Milton Keynes valikoituivat Red Bullin päämajoiksi, kun talli aloitti MM-sarjassa kaudella 2005 kuljettajinaan David Coulthard, Christian Klien ja Vitantonio Liuzzi. Autokehitystä lähti johtamaan McLarenilta yhdessä Coulthardin kanssa siirtynyt Adrian Newey.

Vipinää vain lisättiin vuotta myöhemmin, kun Mateschitz lunasti myös Minardi-tallin, joka nimettiin Toro Rossoksi.

Neljä ensimmäistä kautta sujuivat vielä tunnustelun merkeissä, kunnes 2009 sitten rävähti. Sebastian Vettel valittiin Mark Webberin tallikaveriksi, ja saksalainen avasi jo kolmannessa kisassaan Kiinassa Red Bullin voittotilin.

2010 Vettelistä tuli sitten kaikkien aikojen nuorin maailmanmestari ja Red Bull valloitti valmistajien tittelin kuudennen kautensa päätteeksi.

Vettelin ja Red Bullin mestaruusketjut katkaisi sitten Mercedes, kun sääntömuutoksella 2014 käynnistyi hybridiaika F1-urheilussa.

Kaudeksi 2015 Mateschitzin talli onnistui nappaamaan Max Verstappenin, josta Toro Rossolla tuli historian nuorin F1-kilpakuski ja sitten heti Red Bullille yllettyään myös nuorin GP-voittaja toukokuussa 2016.

Verstappenin johdolla Red Bull palasi mestaruuskantaan viime kauden päätteeksi ja kuluvasta vuodesta tuli tallin täydellinen valtakausi kahdella tittelillä.

Mateschitz kuoli lauantaina, ja sunnuntaina Verstappenin F1-sarjan kausiennätystä sivunneella 13. voitolla sinetöity merkkimestaruus omistettiinkin rakastetun pääjohtajan muistolle.

Pariin kertaan myös Kimi Räikkösen ajoura liippasi läheltä Mateschitzia.

Ensin 2001 Red Bullin toimiessa Sauberin pääsponsorina hän olisi halunnut brasilialaisen Enrique Bernoldin kokemattoman suomalaislupauksen sijasta Nick Heidfeldin tallikaveriksi ja suivaantui Peter Sauberin valittua Räikkösen.

Vuonna 2010 Mateschitz kelpuutti sitten Kimin mieluusti sponsoroimansa Citroënin WRC-rallitallin junioritiimiin Sebastien Ogierin rinnalle.

Pitkäaikaiseen sairauteen 78-vuotiaana menehtynyt Mateschitz valmisti Red Bullin organisaation lähtöönsä jo hyvissä ajoin ja asetteli johtopalikat kohdilleen tulevaisuuden varmistamiseksi.

Näköpiirissä ei ole Ferrarin kokemaa kohtaloa Enzo Ferrarin poismenon jälkeen.

Maranellon tallilta kesti kauan palata formulamaailman kärkeen - tai edes voittamaan kisoja.

Ilta Sanoma
lundi 24 octobre 2022 23:07:00 Categories: Formula 1 Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.