Ilta Sanoma

Lomasesonki, Ukrainan sota ja dollarin vahvistuminen ovat nostaneet Aasian-lentojen hinnat pilviin.

Aasian lennot ovat pidentyneet, kun Venäjän ilmatilan kautta ei sodan vuoksi lennetä.

Aasian lennot ovat pidentyneet, kun Venäjän ilmatilan kautta ei sodan vuoksi lennetä. Kuva: Kimmo Taskinen / HS

Joulunajan lennot Thaimaahan ovat nyt erittäin kalliita. Esimerkiksi Finnairilla meno Bangkokiin perjantaina 23. joulukuuta ja paluu viikkoa myöhemmin perjantaina 30. päivänä maksaisi 1?656 euroa. Paluu lauantaina 31. joulukuuta olisi pari sataa kalliimpi, ja sunnuntain paluulennolla hinta nousisi yli 2?200 euroon.

Kilpailijoilta on halvempia lentoja vaikea löytää, vaikka olisi valmis välilaskuun ja pidempi matka-aika ei haittaisi. Finnairin kilpailijan SAS:n lennot Thaimaahan on joulun aikaan jo loppuunmyyty. Turkish Airlinesin ja Qatar Airwaysin lennot joulun aikaan taas maksavat noin pari tuhatta euroa.

Samaa luokkaa ovat joulun tienoilla myös Finnairin lennot Singaporeen, mutta mikäli haluaa lähteä 22. joulukuuta, hinta hyppääkin 5?986 euroon. Syynä on se, että kyseisen päivän lennolla on vapaana enää bisnesluokan lippuja.

Finnairin mukaan lentolippujen hinnoitteluun vaikuttaa muun muassa varaustilanne, ja lentojen hinnat voi vaihdella, jos niille tulee peruutuksia. Hinta riippuu myös matkan ajankohdasta.

- Tyypillisesti esimerkiksi koulujen loma-ajat näkyvät kysynnässä ja siten myös hinnoissa, kertoo viestintäpäällikkö Mari Kanerva Finnairista.

- Thaimaa on hyvin suosittu lomakohde niin Suomesta kuin muualtakin Euroopasta matkustaville ja kysyntä sinne alkaa yleensä loppuvuodesta kasvamaan.

Inderesin pääanalyytikko Antti Viljakaisen mukaan lentolippujen hinnat riippuvat yleisemmin kysynnästä ja tarjonnasta.

- Hinnat määräytyvät samaan tapaan kuin kaikilla muillakin hyödykkeillä. Internetissä käydään päivittäin isoa huutokauppaa, jossa kysyntä ja tarjonta löytävät tasapainon ja hinnat muodostuvat, hän sanoo.

- Joulun aika on tietysti korkean kysynnän aikaa, ja hinnoittelu on sen mukainen ,kun kapasiteettia ei ole kuitenkaan oleellisesti lisätä.

Mikäli haluaa joulunpyhinä Thaimaan rannoille lekottelemaan, pitää olla valmis pulittamaan lennoista.

Mikäli haluaa joulunpyhinä Thaimaan rannoille lekottelemaan, pitää olla valmis pulittamaan lennoista. Kuva: Mladen Antonov / Lehtikuva

Entä mikä on tarjonnan vaikutus, onko lentojen määrä vieläkään palannut koronapandemian aiheuttamasta katkosta aiemmalle tasolle?

- Erot eri reittien kapasiteettien välillä voivat olla isoja esimerkiksi pandemiaa edeltäneeseen aikaan, Viljakainen sanoo.

Jos kilpailua on paljon, voivat lentojen hinnat Viljakaisen mukaan olla samaa tasoa tai alemmat kuin aiemmin. Toisaalta jos lentoyhtiöt ovat vähentäneet kapasiteettia tietyiltä reiteiltä, ovat hinnat voineet nousta merkittävästi.

- Aasian lennot Suomesta ja Euroopasta ovat varmasti merkittävästi kalliimpia kuin ennen pandemiaa, Viljakainen sanoo.

Korkeita hintoja selittävät myös polttoaineiden hinnat, jotka ovat nousseet alkuvuonna muun muassa Ukrainan sodan takia. Viljakaisen mukaan polttoaine reitistä riippuen on yksi lentoyhtiöiden suurimpia kustannuseriä.

- Polttoaineen korkea hinta nostaa osaltaan tuotantokustannusten tasoa, ja osaltaan määrittää sitä, mihin hintaan lentoyhtiöt voivat lippuja tarjota, hän sanoo.

Lentoyhtiöiden kustannuksia nostaa myös dollarin vahvistuminen muihin valuuttoihin verrattuna. Polttoaineet ja monet muut kulut maksetaan usein dollareissa, minkä takia ne ovat kallistuneet viime aikoina euroissa mitattuna selvästi, kun dollari on vahvistunut.

Ukrainan sota on vaikuttanut myös joihinkin Aasiaan suuntautuvien lentojen reitteihin. Venäjän hyökättyä Ukrainaan Euroopan maat sulkivat ilmatilansa venäläisyhtiöiltä, minkä jälkeen myös Venäjä kielsi Euroopan lentoyhtiöiden lennot ilmatilansa kautta.

- Se vaikuttaa oleellisesti Aasiaan suuntautuvien lentojen reititykseen. Venäjän ilmatilan kiertäminen nostaa lentoaikaa ja -matkaa merkittävästi, Viljakainen sanoo.

Asiantuntijan mukaan koronapandemia ja Ukrainan sota ovat vaikuttaneet Aasiaan suuntautuvien lentojen hintoihin.

Asiantuntijan mukaan koronapandemia ja Ukrainan sota ovat vaikuttaneet Aasiaan suuntautuvien lentojen hintoihin. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

- Ja kun siellä ilmassa ollaan pidempään, niin luonnollisesti polttoainetta palaa enemmän.

Esimerkiksi Finnairilla lentoaika Helsingistä Tokioon piteni Venäjän kiertämisen takia noin neljällä tunnilla 13 ja puoleen tuntiin.

Lentoaikojen pidentyminen nostaa myös henkilöstökustannuksia.

- Kun lentoyhtiöt lensivät Aasiaan Venäjän yli, oli mahdollista palata samalla koneella 24 tunnin kuluessa. Kun lentoaika pysyi tällaisena, niin henkilöstöä tarvittiin paljon vähemmän.

Euroopan ja Yhdysvaltojen kohteiden lentomatkoihin sota ei luonnollisesti ole suoraan vaikuttanut.

- Epäsuoria vaikutuksia on toki inflaatio ja kuluttajien ostovoiman heikkeneminen, Viljakainen sanoo.

Ilta Sanoma
dimanche 23 octobre 2022 22:47:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.