Teknisesti ottaen sähköajoneuvojen korkeajänniteakut ovat kemiallisen energian varastoja, joiden ikääntymiseen vaikuttavat ajokäyttäytyminen ja lataussyklit.
Ajoakkupaketin kunnosta ja odotettavissa olevasta eliniästä on tulossa käytettyjen autojen kaupassa yhä oleellisempi kysymys. Nyrkkisääntö kuuluu, että runsas lataaminen pikalatureilla ja ajaminen kovemmalla kuormituksella kuluttavat korkeajänniteakkua yleensä enemmän kuin pieni kuormitus ja hitaampi lataaminen. Kuva: Opel
Autoalan asiantuntijapalveluita autokorjaamoille, katsastusasemille ja autoalan oppilaitoksille tarjoava Diagno Finland Oy kertoo tuoneensa markkinoille helposti suoritettavan kuntotarkastuksen sähköajoneuvojen ja lataushybridien korkeajänniteakuille.
Lue lisää: Espoolaisen sähköautohuuma hyytyi pakkasella -?vaati vaihtoa uuteen, maahantuoja latasi realiteetit pöytään
Käytännössä kyseessä on TÜV-sertifioitu akkutesti, jonka tekee autokorjaamo ja josta asiakas saa myös asianmukaisen kirjallisen raportin. Akkutestillä on nyt selvästi nousevaa kysyntää, sillä ajoakun kunto kiinnostaa luonnollisesti varsinkin käytettyjen sähköajoneuvojen ja lataushybridien ostajia.
Korkeajänniteakun diagnoosi suoritetaan testilaitteella, joka kytketään ajoneuvon diagnoosipistokkeeseen. Testilaite lukee ja tallentaa sen jälkeen ajon aikana korkeajänniteakun olosuhdetietoja, kuten jännitteitä, virtoja ja lämpötiloja.
Lue lisää: Ensimmäinen eurooppalainen kantaverkkoyhtiö valmistautuu rajoittamaan sähköautojen lataamista
Parametrit lähetetään testilaitteen valmistalle analysoitavaksi, jonka jälkeen analyysin pohjalta saadaan akkusertifikaatti, josta selviää korkeajänniteakun jäljellä oleva kapasiteetti ja testatun ajoneuvon täyden latauksen kantama verrattuna vastaavaan uuteen ajoneuvoon.
TetraSys Oy.