Polttokenno voi olla vaihtoehto suurille ajoakuille.
Ilta-Sanomien kanssa samaan aikaan näyttelyssä vieraillut Ranskan presidentti Emanuel Macron kuvattiin myös Hopium-luksusvetyauton ratissa. Kuva: Gonzalo Fuentes / Reuters
Pariisi
Pariisin autonäyttelyn supersportti- ja superluksusvetonaulat ovat molemmat vetykäyttöisiä polttokennosähköautoja Ranskasta.
Lue lisää: Dacian rohkea konsepti yllättää, mutta miksi merkin halpaa sähköautoa ei tuoda Suomeen?
Merkeistä tutumpi on Alpine, jonka Alpenglow-koemallin tarkoitus on olla "lähtöpiste tulevien Alpine-mallien muotoilulle, teknologialle ja läpimurroille".
Alpine Alpenglow antaa vihiä tulevaisuuden rata-auton muotoilusta. Mielenkiintoista konseptissa on muun muassa tekniikka, jonka ytimenä on vetyä käyttävä sähkövoimalinja. Kuva: Toni Jalovaara
Hopium Machina taas on kilpa-autoilija Olivier Lombardin kehittämä avantgardistinen polttokennoauto, jonka kaavaillaan olevan maailman ensimmäinen vetykäyttöinen loistoauto.
Hopium Machinassa on 368 kilowatin moottoriteho, mikä kiihdyttää vetyauton nollasta sataan alle viidessä sekunnissa. Vetytankin puolestaan saa täyteen kolmessa minuutissa ja kantamaa riittää lupausten mukaan tasan tuhannen kilometrin ajoon. Kuva: Toni Jalovaara
Arviolta 120?000 euron hintaisen Hopiumin voi jo tilata, vaikka 20?000 auton vuosituotannon on tarkoitus alkaa vasta vuonna 2025.
TetraSys Oy.