Perinteisten autobrändien ohella Pariisin autonäyttelyssä komeilee myös joukko kiinalaismerkkejä.
Kiinalainen BYD on noussut tänä vuonna maailman suurimmaksi ladattavien autojen valmistajaksi (sähköautot ja lataushybridit). Nyt on alkamassa Euroopan valloitus keskikokoisella Atto 3 -katumaasturilla ja ylellisellä Han-henkilöautolla. BYD:n Suomeen tulosta saimme vastaukseksi, ettei suunnitelmia vielä ole, vaikka kiinalaismerkki on pian myynnissä Ruotsissa. Kuva: Toni Jalovaara
Pariisi
Pariisin tämänkertainen autonäyttely on ranskalaisesta pinnastaan huolimatta myös kiinalaisten automerkkien näyttämö.
Lue lisää: IS Pariisin autonäyttelyssä -?laajat merkkipoissaolot leimaavat
Voi vain todeta, että Kiinassa on selkeästi pantu hösseliksi, varsinkin sähköistymisen suhteen.
Lue lisää: Superautoja leimaa nyt vety -?tässä ovat Alpine Alpenglow ja 120?000 euron Hopium Machina
Ja yllättävän moni kuvien automalleista saattaa yllättävän pian olla vahvasti kaupan myös Suomessa.
BYD Seal edustaa merkin tulevaisuutta. Varsin kookkaan (akseliväli 2,92 m ja pituus 4,8 m) Sealin huippuversion kaksi sähkömoottoria kehittävät 390 kilowattia ja kiihdyttävät auton nollasta sataan alle neljässä sekunnissa. Toimintamatkaksi luvataan komeasti 650 kilometriä. Kuva: Toni Jalovaara
The Next New Ora Cat kertoo sen, että vähän epäonnistuneelta Porsche Panameran kopiolta näyttävällä sähköautolla ei ole vielä nimeä Euroopan markkinoille. Sen sijaan VW Kuplan näköinen Funky Cat on jo Euroopassa myynnissä. Maahantuojana Euroopassa on International Motors Group, ja saamamme tiedon mukaan Ora on tulossa Suomeen vuoden 2023 lopussa tai viimeistään vuoden 2024 alussa. Kuva: Eric Piermont / AFP
Kiinalaisauto Seres 05 tulee vuonna 2023 pienemmän Seres 03:n rinnnalle, joka on jo tullut vaivihkaa myyntiin myös Suomessa. Seresiä edustaa Baltiassa ja Puolassa liettualainen Busnex, joka lupaa toimittaa auton Suomeen viikossa noin 44000 euron hintaan. Kuva: Toni Jalovaara
Wey Coffee 01 teki ensivierailun Euroopassa jo vuosi sitten, mutta nyt sen myynti on lähempänä toteutumista. Tukena lataushybridille ovat Euro NCAP:n viisi tähteä ja tehokkaan auton 145 kilometrin toimintamatka sähköllä. Se tarkoittaa 6 g/km hiilidioksidipäästöä. Hinta "Euroopassa" 55900 euroa. Kuva: Toni Jalovaara
TetraSys Oy.