Ilta Sanoma

F1-sarja vieraili vuonna 1984 Dallasissa. Farssimaisessa kilpailussa maaliin asti selvisi vain kahdeksan kuljettajaa.

Keke Rosberg (oik.) voitti Dallasin värikkään osakilpailun vuonna 1984. Kuvassa Rosberg ja Frank Williams Brasiliassa vuonna 1983.

Keke Rosberg (oik.) voitti Dallasin värikkään osakilpailun vuonna 1984. Kuvassa Rosberg ja Frank Williams Brasiliassa vuonna 1983. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

F1-sarja suuntaa viikonloppuna Yhdysvaltain Austiniin, jossa ajetaan kauden 19. osakilpailu.

Kuljettajia odottavat Texasin osavaltiossa jälleen erittäin kuumat olosuhteet. Lämpötila pysyttelee läpi viikonlopun yli 30 asteessa, ja auringon odotetaan porottavan kuljettajien niskaan lähes pilvettömältä taivaalta.

Ei ole sattumaa, että helteisessä Austinissa kisataan nimenomaan lokakuussa. Vuonna 1984 samalla seudulla Dallasissa ajetusta kilpailusta tuli yksi F1-historian suurimmista farsseista, kun se järjestettiin keskellä kesää heinäkuussa.

Lue lisää: Tätä kisaa F1-pomot eivät halua muistaa: Keke Rosbergin voittoa sävytti skandaali - suomalainen tiivisti asian jäätävästi

Tuolloin Dallasin rata kirjaimellisesti suli autojen alle, kun lämpötila kohosi yli 40 asteeseen. Asfaltin pinnasta irtosi möykkyjä, mikä sai radan muistuttamaan paikalla olleiden mukaan lähinnä rallicross-rataa.

Kilpailun järjestäjät yrittivät ratkaista ongelman kärräämällä radalle sementtiä, mutta se vain pahensi tilannetta. Keke Rosbergin mukaan töyssyinen asfaltti oli huonoin, jonka hän oli koskaan nähnyt.

Arvaamaton radan pinta aiheutti kilpailun aikana lukuisia keskeytyksiä. Vain kahdeksan kuljettajaa selviytyi maaliin asti, kun heitä lähti matkaan 26. Martin Brundle kolaroi jo harjoituksissa niin pahasti, että hänen molemmat nilkkansa murtuivat.

Ayrton Sennan keskeytys oli kilpailun omituisin. Nuori brasilialainen vannoi kisan jälkeen, ettei ollut törmännyt seinään, vaan seinä oli törmännyt häneen. Kommentti vaikutti hullulta, mutta talli pystyi vahvistamaan Sennan väitteen.

- Joku oli törmännyt seinän rakenteisiin toisessa päässä niin, että toinen pää puski esiin pari milliä. Senna ajoi niin tarkalla linjalla, että nuo pari millimetriä olivat riittävästi aiheuttamaan kolarin, insinööri Pat Symonds muistelee kirjassa Ayrton Senna: All His Races.

Dallasin osakilpailu ajettiin 1984 jo kello 11 paikallista aikaa, kun kisajärjestäjät joutuivat aikaistamaan starttia kolmella tunnilla lämpötilan vuoksi.

Niinpä kilpailijoiden oli saavuttava paikallekello 7 aamulla. Jacques Laffite protestoi ratkaisua ilmestymällä varikolle pyjamassa. Hänen mielestään kuljettajien olisi kuulunut olla aamuseitsemältä vielä sängyssä.

Dallasin paahtava kuumuus vaati veronsa kuljettajilta. Kun Nigel Mansellin auto hyytyi dramaattisesti juuri ennen maalia, brittikuski yritti työntää sen urheasti maaliviivan yli, mutta pyörtyi nestehukan takia.

Kisan voittoon ajoi kaikkien yllätykseksi Rosberg. Kahdeksannesta ruudusta lähtenyt suomalainen piti kilpailussa päänsä kylmänä - kirjaimellisesti.

Rosbergilla oli kypäränsä alla kylmähattu, joka toimi nestejäähdytyksellä. Moista keksintöä ei muilla talleilla ollut, ja niinpä Williamsin kuljettaja kurvaili radalla huomattavasti kilpailijoitaan raikkaampana.

Dallasissa ei ole ajettu formula ykkösiä enää debyyttikilpailun jälkeen.

Ilta Sanoma
vendredi 21 octobre 2022 18:06:00 Categories: Formula 1 Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.