Ilta Sanoma

Esimerkiksi pankkien tilinkäyttöön tarjoamiin rajoituksiin kannattaa tutustua.

Luottokortin käyttö debit-kortin sijaan on nettiostoksissa viisautta.

Luottokortin käyttö debit-kortin sijaan on nettiostoksissa viisautta. Kuva: Dnet Studio / Colourbox

Suomalaiset menettävät merkittäviä summia maksuväline- ja verkkopankkirikoksissa. Poliisin tuoreiden lukujen mukaan suomalaiset ovat menettäneet tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana verkko- ja puhelinrikollisille yli 13 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Suomalaisilta huijattu miljoonia - Poliisi: "On kolme asiaa, joita kaikkien tulisi suojella"

Yksilötasolla menetykset voivat olla hyvinkin suuria. IS Digitoday kertoi perjantaina vantaalaisesta Mirjasta, joka menetti valeverkkopankissa 63?950 euroa.

Toisessa taannoisessa tapauksessa honkajokelainen pariskunta joutui huijatuksi 45?000 euron edestä.

Lue lisää: Vantaalainen Mirja, 83, päätyi väärennettyyn netti­pankkiin ja menetti 63?950 euroa - näin pankki kommentoi

Lue lisää: Yle: Pariskunta Honka­joelta menetti netti­huijauksessa 45?000 euroa - pankki ei korvannut

Tavallinen kansalainen pystyy tekemään hyvinkin paljon omaisuutensa suojelemiseksi. Petostorjunnan asiantuntija Elias Alanko listaa Twitter-ketjussaan 5 asiaa, joilla pankkipetosten todennäköisyyttä voi vähentää itsensä ja läheistensä kohdalla.

Jos käytät maksukorttia, hyödynnä aina credit-puolta kun mahdollista. Tällöin ongelmatilanteessa siirrät asian reklamaatiolla korttiyhtiön hoidettavaksi. Debit-maksussa kannat itse isompaa taakkaa - täysin turhaan.

Hyödynnä pankkisi tarjoamia mahdollisuuksia asioinnin lisäsuojaan, jos siltä tuntuu - esimerkiksi kortin maarajat, tilin käyttörajat jne. Ominaisuudet vaihtelevat pankeittain.

Käy läpi pankkien varoitusviestejä huijauksista lähipiirin kanssa.

Jos lähipiirissäsi on vanhus, joka tarvitsee apua, keskustele mahdollisuudesta hakea tilinkäyttöoikeus itsellesi. Laita toistuvat maksut suoraveloitukseen ja sovi, josko itse hoitaisit muut maksut. Näin vanhuksen on helpompi sanoa huijarille ei.

Riitatilanteissa pankin kanssa voi valittaa joko Fineen tai Kuluttaja­riita­lautakuntaan, kumpikaan ei maksa mitään ja pankit käsittääkseni kunnioittavat näiden elinten ratkaisuja, jotka ovat muuten julkisesti saatavilla. Käräjille ei siis kannata ensin lähteä.

Alanko muistuttaa myös, että kuluttajansuoja on huijaustapauksissa vahva. Jos kuluttaja ei toimi törkeän huolimattomasti, maksupalvelulaki rajaa kuluttajan vastuun 50 euroon. Virheitä saa siis tehdä ja silti pankki kantaa enimmän vastuun.

Ilta Sanoma
lundi 17 octobre 2022 09:06:00 Categories: Ilta Sanoma Tietoturva

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.