Uutuus: Skoda Enyaq Coupé tarjoaa viistotun korin ja sporttista perhefiilistä.
Näyttävä erikoisväri limenvihreä on varattu yksinomaan RS-malliin. Kuva: Tommi Lempinen
Ensimmäiset Skoda Enyaq Coupé RS:t ovat nyt Suomessa. Siinä suurin uutinen, sillä vielä viime keväänä Skoda ei osannut sanoa juuta eikä jaata siitä, saadaanko mallia Suomeen ylipäätään lainkaan.
Korimallin osalta kyseessä on täyssähköisestä perus-Enyaqista jalostettu viistoperäversio, jonka varustetasoksi voi siis valita myös RS:n, mikä tarkoittaa valikoiman suurinta ajoakkua, nelivetoa sekä koko Enyaq-malliston suurinta, noin 300 hevosvoiman moottoritehoa.
Malliston kallein RS ei kuitenkaan ole, mutta melkein kuitenkin.
Perusmallia viistompi perä antaa tavaovista huolimatta oikeutuksen Coupé-nimeen. Kuva: Tommi Lempinen
RS-varusteversion tarkoitus on yhtä kaikki tarjota tuttuun tapaan perheauton päälle maustettua urheilullisuutta, minkä myötä kyseessä on pikemminkin hiukan pidemmälle viety urheiluvarustepaketti kuin varsinainen ratakireä kisatykki.
Eniten urheilumaailma näkyy yksityiskohdissa, joista näyttävin on koeajoauton vihreä erikoishuomioväri.
Käyttöjärjestelmän päivitys on kohentanut muun muassa Enyaqin ladattavuutta. Kuva: Tommi Lempinen
Logojen ja tikkausten ohella aitoa omaa tarjoavat myös auton RS-istuimet, joita ei ole lainkaan tarjolla muihin varusteversioihin.
Takatilat riittävät perhekäyttöön. Pitkiä matkustajia kuljettavien kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen ostopäätöstä myös pääntilan riittävyys. Kuva: Tommi Lempinen
Pikaisen ensilenkin perusteella sähköinen sportti-Skoda on mukava maantientaittaja, jonka perustunnelma henkii madalletusta alustasta ja tehoreserveistä huolimatta lopulta enemmän arkea kuin mutkarataa.
Auton paukut riittävät melkoisesta painosta huolimatta esimerkiksi moottoritieohituksiin ihan hyvin, mutta suuremmat kisailut teho-Teslojen ja Porschejen kanssa kannattaa silti suosiolla unohtaa.
Tavaratilaa on 15 litraa perusmallia vähemmän. Käytettävyys on silti kohdallaan ja perustason mökkitavaratkin mahtuvat ongelmitta mukaan. Kuva: Tommi Lempinen
Peruskorista Enyaqia noin 2?500 euroa kalliimpi Coupé-malli sopii lähinnä erikoisuudentavoittelijoille, sillä muotojen vuoksi sisätiloista on tingitty hiukan niin tavaratilalitrojen kuin takapenkkiläisten pääntilankin osalta.
Tinkivaraa on onneksi myös ollut, sillä mukaan mahtuvat yhä niin matkustajat kuin matkatavaratkin.
Kaikkein pisimpien matkustajien oloja helpottaa myös peltivaihtoehtoa enemmän pääntilaa tarjoava vakiovarusteinen lasikatto.
RS-teksti on kuvannut perinteisesti mallisarjojen tehokkaimpia Skodia. Niin nytkin. Kuva: Tommi Lempinen
Uuden korimallin myötä Enyaqiin on ilmestynyt myös uuden käyttöjärjestelmäversio, jonka suurimpia etuja on bugikorjausten ja käytettävyysvirittelyiden ohella akunhallintaan toteutetut parannukset.
Ne pidentävät täyssähkö-Skodan toimintamatkaa ja lisäävät latauksen tehoa, mikä käytännössä merkitsee latausaikojen hienoista lyhentymistä.
Lue lisää: Tässä on nyt maailman sähköautovalmistajien rekisteröintikärki - kiinalaiset aloittaneet jo Suomi-myynnin
Moottori sähkömoottorit, 220 kW (299 hv), 460 Nm
Suorituskyky 0-100 km/h 6,5 s, huippunopeus 180 km/h
Toimintamatka 478 km
Voimansiirto A, neliveto
Akku 77 kWh (netto), 82 kWh (brutto)
Kulutus 16,3 kWh / 100 km
Lataus AC 11kW, DC 135 kW
Mitat p 4?653, l 1?879, k 1?607 mm, akseliväli 2?768 mm, omamassa 2?367 kg, tavaratila 570 l
Hinta 65?340 euroa
TetraSys Oy.