Ilta Sanoma

Koeajo: Maxus Euniq 6 Grand -katumaasturissa on tilaa niin matkustajille kuin tavaroillekin.

Kun katsoo keulaan, auton merkkiä ei tarvitse arvailla. Umpinainen nokka kertoo voimalinjan luonteen. SUV-mallia ei saa nelivetoisena.

Kun katsoo keulaan, auton merkkiä ei tarvitse arvailla. Umpinainen nokka kertoo voimalinjan luonteen. SUV-mallia ei saa nelivetoisena. Kuva: Pekka Virtanen

Suomessa viime vuodesta alkaen myynnissä olleen kiinalaisen Maxuksen uuden SUV-mallin komealta kalskahtavalle Grand-sanalle löytyy katetta, kun avaa 4,74-metrisen Euniq 6:n takaovet ja takaluukun.

Sähköautojen yleisestä linjasta poiketen ajoakun olemassaoloa ei huomaa ainakaan tavaratilaa tutkimalla. Konttiin pääsyä helpottaa tieto, että sähköisen luukun avauskytkin on poikkeuksellisessa paikassa eli takalasinpyyhkimen rungossa. Luukku saisi nousta hiukan korkeammalle.

Lue lisää: Tässä on Suomen ensimmäinen täyssähköinen pick-up -?toimintamatka 330 km, maahan jo lähikuukausina

Hiukan puskurin alapuolella olevan tavaratilan pohjalevyn alta paljastuu todella iso, noin 200 litran alakerta ja metallikehikko, joka osaltaan kannattelee pohjalevyä. Tämän tilan alla on vielä vararenkaan verran tilaa. Maxus ilmoittaa tavaratilan tilavuudeksi 754 litraa, mutta laajennetun tilan tilavuutta ei kerrota.

SUV-mallin takaluukun tekstilogo kertoo, että Maxus kuuluu kiinalaiseen SAIC Motor -konserniin. Vetomassa on vaatimattomat 400 kiloa.

SUV-mallin takaluukun tekstilogo kertoo, että Maxus kuuluu kiinalaiseen SAIC Motor -konserniin. Vetomassa on vaatimattomat 400 kiloa. Kuva: Pekka Virtanen

Reilusti avautuvat isot takaovet ja tavaratilan rakenne kielivät siitä, että Euniq 6 perustuu Maxuksen polttomoottoriseen D60-malliin, jonka saa ainakin kotimarkkinoilla myös seitsemänpaikkaisena.

Pystyssä olevan kosketusnäytön alla on ilmastoinnin painikkeet. Lisää kytkimiä on ajosuunnanvalitsimen ympärillä.

Pystyssä olevan kosketusnäytön alla on ilmastoinnin painikkeet. Lisää kytkimiä on ajosuunnanvalitsimen ympärillä. Kuva: Pekka Virtanen

Takaistuimelle on helppo istuutua. Turhan matalalla penkillä pitäisi istua polvet pystyssä, jos pituustila ei mahdollistaisi jalkojen oikaisua. Kengät mahtuvat edessä olevan penkin alle, ja myös keskipaikalla on riittävästi polvitilaa. Kaikki pääntuet säätyvät riittävästi. Vaikka tila sen sallisi, niin istuimen muotoilun vuoksi takaistuin ei ole miellyttävä kolmelle aikuismatkustajalle.

Digitaalimittaristo on selkeä. Erilaista informaatiota löytyy kohtuullisesti.

Digitaalimittaristo on selkeä. Erilaista informaatiota löytyy kohtuullisesti. Kuva: Pekka Virtanen

Etupenkeissä on mukavasti sivuttaistukea, mutta aavistuksen lyhyet istuinosat. Ajoasennon hakua helpotetaan sähkösäädöillä, mutta ratti säätyy vain korkeussuunnassa. Istuimet on verhoiltu ilmeisesti aidolla nahalla - tästä ei maahantuojallakaan ole täyttä varmuutta.

Istuimissa on sivuttaistukea ja riittävästi säätyvät pääntuet. Ratissa on vain korkeussäätö.

Istuimissa on sivuttaistukea ja riittävästi säätyvät pääntuet. Ratissa on vain korkeussäätö. Kuva: Pekka Virtanen

Takana on reilusti jalkatilaa, joten penkin mataluus ei häiritse. Nojassa on kaltevuussäätö, mutta kyynärnojan takana ei ole suksiluukkua.

Takana on reilusti jalkatilaa, joten penkin mataluus ei häiritse. Nojassa on kaltevuussäätö, mutta kyynärnojan takana ei ole suksiluukkua. Kuva: Pekka Virtanen

Varustelu on varsin hyvä, mutta siinä on samoja heikkouksia kuin muissa Suomessa myytävissä Maxus-malleissa. Näyttävän näköisen multimediajärjestelmän FM-radiossa ei ole RDS-tekniikkaa, eli se ei näytä kuunneltavan kanavan tietoja, eikä etsi automaattisesti saman kanavan vahvinta taajuutta.

Lue lisää: Kiinalainen tila-auto koeajossa: Yksi istuin nyt vähemmän, mutta isommalla akulla ajaa kauemmas

Erilaisia ajoavustimia on kiitettävästi, mutta tekniikan vajavaisuus ilmenee adaptiivisen vakionopeudensäätimen toiminnassa - joka tosin vaikutti toimivan aavistuksen sivistyneemmin kuin Euniq 5 -tila-autossa. Pelkästään kameraan perustuva nopeudensäädin ei erota edessä olevan kohteen liikkumissuuntaa, joten Maxus jarruttaa voimakkaasti, kun ohittaja siirtyy liian lähelle auton eteen.

Takaikkunan alla oleva tarra kertoo, että sähkötoimisen takaluukun avausnappi on pyyhkimen rungossa.

Takaikkunan alla oleva tarra kertoo, että sähkötoimisen takaluukun avausnappi on pyyhkimen rungossa. Kuva: Pekka Virtanen

Ajaminen on helppoa. Auton pyörittelyä helpottaa fiksusti toimiva kamerajärjestelmä. Ajosuunnanvalitsin on keskikonsolissa sijaitseva tukeva kahva. Jarrutusenergian talteenotolle on kolme tasoa, mutta yhden polkimen ajoa Maxus ei mahdollista.

Ajettavuuden suhteen Euniq 6 ei synnytä huimia väristyksiä hyvässä eikä pahassa. Meno on suuntavakaata, mutta aavistuksen tuuliherkkää. Ohjauksen luonteeseen tottuu, samoin jousituksen kovuuteen.

Lue lisää: Maxus-sähköautoista puuttuu ominaisuus, jolla on suuri vaikutus matkantekoon

Etuvetoisessa SUV-mallissa on sama voimansiirto kuin Euniq 5 -tila-autossa, eli 177-hevosvoimainen sähkömoottori ja nettokapasiteetiltaan 70 kilowattitunnin ajoakku. Hitaalla yksivaihelatauksella akku täyttyy noin kymmenessä tunnissa. Pikalatauksen kerrotaan hoituvan 60 kW:lla kolmestakymmenestä 80 prosenttiin 35 minuutissa.

Tavaratilan pohjalevy on rautakehikon varassa. Rakenne kielii seitsemänpaikkaisen version olemassaolosta. Pressumaiselle tavaratilan katteelle ei ole varastointipaikkaa.

Tavaratilan pohjalevy on rautakehikon varassa. Rakenne kielii seitsemänpaikkaisen version olemassaolosta. Pressumaiselle tavaratilan katteelle ei ole varastointipaikkaa. Kuva: Pekka Virtanen

Ajoakussa on nestekierto, joka mahdollistaa akun lämmittämisen ja jäähdyttämisen ladattaessa ja ajettaessa, mutta ei akun esilämmittämistä latausta varten. Sisätilojen esilämmityksen/jäähdytyksen saa ajastettua kymmeneksi minuutiksi, mutta latauksen ja ilmastoinnin etäkäyttöä ei ole.

Euniq 6:n normin mukaiset toimintamatkat ovat 354 ja 400 kilometriä (yhdistetty ja kaupunki). Koeajon aikana auto "lupasi" täyslatausten jälkeen lähes 390 km:n ajomatkoja. 10-20 asteen lämpötiloissa kulutus oli 20-25 kWh/100 km.

Latauspiuha kiinnitetään etulokasuojan yläpuolelle.

Latauspiuha kiinnitetään etulokasuojan yläpuolelle. Kuva: Pekka Virtanen

Koeajon perusteella voi todeta, että Euniq 6:n normiarvot lyövät hyvin yksiin todellisuuden kanssa.

Kesäisissä olosuhteissa autolla pääsee kertalatauksella helposti yli 300 kilometriä.

Euniq 6:n hinta nousi kesällä yli sähköautoille myönnettävän valtion 50?000 euron hankintatukirajan, mutta eipä ole noita tukieurojakaan enää jäljellä.

Lue lisää: Kova kysyntä nostaa nyt sähkö­autojen hintoja -?2?525 euron korotus kävikin asiakkaille 4?500 euron arvoiseksi

TEKNIIKKA

MOOTTORI sähkömoottori 130 kW (177 hv), 310 Nm SUORITUSKYKY 0-100 9,7 s, huippunopeus 160 km/h KULUTUS 21,5 kWh/100 km TOIMINTAMATKA 354 km AJOAKKU litiumioni 70 kWh (netto), sisäinen laturi 7,2 kW LATAUSNOPEUS n. 10 h (7,2 kW, 1-vaihe), 35 min (pikalataus 60 kW 30-80 %) VOIMANSIIRTO A, etuveto MITAT p 4?735, l 1?860, k 1?736 mm, akseliväli 2?760 mm, maavara 190 mm, omamassa 1?885 kg, kokonaismassa 2?285 kg, vetomassa 400/400 kg, tavaratila 754 l HINTA 51 900 euroa

Takapenkin ja tavaratilan väljyyttä

Kohtuullista kulutusta ja toimintamatkaa

Viiden vuoden takuuta

RDS-radion puuttumista

Ratin syvyyssäädön puuttumista

Adaptiivisen vakionopeudensäätimen toimintaa

Ilta Sanoma
dimanche 2 octobre 2022 19:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.