Kun sähköyhtiöiden kilpailu kiristyy ja sähkön markkinahinta nousee, turvautuvat jotkut yhtiöt myynnissään arveluttaviin temppuihin.
Pörssisähkön kohonnut hinta on tuonut viranomaisten mukaan alalle lisää lieveilmiöitä. Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva
Sähkömarkkinan ollessa käymistilassa ovat lisääntyneet myös sähkösopimuksiin liittyvät huijausyritykset.
Esimerkkinä käy Taloussanomien lukijalle soittanut sähkönmyyjä, joka esitteli itsensä ja yhtiön epäselvästi.
Myyjä kertoi, että alueella on paljon sähkön pienkuluttajia ja talouksiin on myönnetty helpotuksia sähkölaskuihin. Näin ollen perusmaksu voidaan pudottaa pois hinnasta heti seuraavasta laskusta alkaen.
Myyjän puheesta sai käsityksen, että vastaajalla oli jo voimassa oleva sopimus yhtiön kanssa. Myyjä pyysi vain henkilötunnusta, jota vastaaja ei kuitenkaan suostunut kertomaan. Siihen loppui puhelu.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan sähkösopimusten aggressiivinen markkinointi on viime aikoina saattanut jopa lisääntyä.
Esimerkiksi Switch Nordic Green on myynyt viranomaisten mukaan sähkösopimuksia kuluttajille, jotka eivät olleet puhelun jälkeen ymmärtäneet solmineensa sähkösopimusta sähköyhtiön kanssa.
Kuluttaja-asiamies arvioi jo kesäkuussa, että Nordic Green Energyn menettely oli ollut kuluttajia kohtaan aggressiivista.
KKV:n johtavan asiantuntijan Jukka Kaakkolan mukaan yhtiö lupasi muuttaa myyntitapansa jo keväällä, mutta kuluttajilta on siitä huolimatta tullut edelleen yhteydenottoja kuluttajaviranomaisille.
-?Huomio näyttäisi edelleen kiinnittyvän tähän Nordic Green Energyyn. Muut puhelinmyyntiä harjoittaneet sähköyhtiöt ovat ehkä sitä jo rajoittaneet, mutta tämä yritys näyttää jatkavan entiseen tahtiin, Kaakkola sanoo.
Hänen mukaansa sähkönmyyntiä koskevat kuluttajien valitukset ovat olleet tänä vuonna kasvussa viime vuoteen verrattuna.
-?Tässä näkyy selvästi energiakriisin vaikutus, Kaakkola sanoo.
Viranomaisille tulleissa yhteydenotoissa korostuvat muutamat yhtiöt eli Nordic Greenin lisäksi sähköyhtiö Väre, sähkönmyynnin jo lopettanut Lumo ja Fortumin omistama Kotimaan Energia, joka toimii ensi kuun alusta lähtien Fortumin brändin alla.
-?Yhteydenottoja tulee edelleen jatkuvasti. Esimerkiksi Väreen datahub-maksuista tuli alkuvuonna noin 150 yhteydenottoa, Kaakkola sanoo.
Datahub on sähköyhtiöiden tietojenvaihtojärjestelmä, joka otettiin käyttöön helmikuussa. Väre alkoi veloittaa määräaikaisissa sopimuksissaan niiden perusteella uusia maksuja.
Kuluttaja-asiamies jätti syyskuussa asiasta kuluttajariitalautakunnalle ryhmävalituksen.
Lue lisää: Sähköyhtiö alkoi periä lisämaksuja kesken määräaikaisen sopimuksen - kuluttaja-asiamies jätti ryhmävalituksen
Kaakkolan mukaan sähkön markkinahinnan nousu näkyy alalla. Monet sähköyhtiöt ovat joutuneet sen takia muuttamaan toistaiseksi voimassa olevien sopimustensa hinnoittelua kireämmäksi.
-?Lumo lopetti myös määräaikaisia sopimuksia ja Väre muutti sopimustensa ehtoja, mutta muuten esillä ovat olleet toistaiseksi voimassa olevat sopimukset, joihin on tehty suuria hinnankorotuksia, Kaakkola sanoo.
Hinnankorotuksia on esitellyt esimerkiksi julkisuudessa ollut Vaasan Sähkö, joka myy sähköä koko maan alueella.
-?Vaasan Sähköä koskevat yhteydenotot ovat lisääntyneet, vaikka tämä ei vielä tilastoissa näykään. Niitä on ollut muutamia kymmeniä.
Takavuosina harmia aiheuttivat nyt jo toimintansa lopettaneet Fi-Nergy Voima ja 365 Hankinta, joista tuli kuluttajaviranomaisille tuhansia yhteydenottoja.
Fi-Nergy päättyi jopa markkinaoikeuteen, joka antoi viime vuonna yhtiölle 100?000 euron uhkasakoilla vahvistettuja kieltoja. Epäselvyydet liittyivät sähkön ennakkolaskutukseen ja sopimusehtojen muuttamiseen.
KKV kertoi vielä tämän vuoden toukokuussa, että monet olivat saaneet laskuja 365 Hankinnalta, vaikka yhtiön sähköntoimitus loppui jo edelliskesänä. Laskuissa vaadittiin aiheettomasti muun muassa 199 euron sopimussakkoja.
Sähköyhtiöiden myyntihuijauksiin ovat kiinnittäneet huomionsa myös muut viranomaiset.
Esimerkiksi Kaakkois-Suomen poliisi ilmoitti viime viikolla, että se odottaa sähkönmyyntiin liittyvien petosten kasvua alueellaan. Asiaan vaikuttaa myös kotkalaisen sähkönmyyntiyhtiö Karhu Voiman tuore konkurssi.
-?Karhu Voiman konkurssi on yksi tekijä muiden joukossa. Ihmisillä on loppumassa tai jo päättyneet kohtuuhintaiset määräaikaiset sopimukset. Tällainen tilanne sähkömarkkinoilla houkuttelee myös rikollisia toimijoita, kertoo rikosylikomisario Juha Junkkari.
Rikokseen syyllistyvä sähkönmyyjä voi lähestyä huijauskirjeillä tai puhelinsoitolla, joissa hinnalla houkutellaan maksamaan esimerkiksi liittymismaksu etukäteen.
Myös laskun näköisiksi laaditut tarjouskirjeet tai kokonaan perusteettomien laskujen lähettäminen ovat yleisiä huijauksia.
TetraSys Oy.