Ilta Sanoma

Ensitesti: DS 7 saa ensimmäisen faceliftinsä -?samalla viimeisen.

Joissakin autoissa olennaista ei ole se, mitä ne tekevät, vaan se, kuinka ne sen tekevät. DS 7:n röyhkein uudistettu pistokehybridi on juuri sellainen. Suorituskykyarvot ovat aidosti hyvää GT-luokkaa ja esimerkiksi uudet pikseli-led-ajovalot tehokkaat.

Joissakin autoissa olennaista ei ole se, mitä ne tekevät, vaan se, kuinka ne sen tekevät. DS 7:n röyhkein uudistettu pistokehybridi on juuri sellainen. Suorituskykyarvot ovat aidosti hyvää GT-luokkaa ja esimerkiksi uudet pikseli-led-ajovalot tehokkaat. Kuva: Harry Kuurio

Nizza

Tiedättehän Dom Perignonin, Cartierin ja Bugattin? Aitoa ranskalaista luksusta, johon kaikilla ei valitettavasti ole ollut ilo syvemmin tutustua. Samaan viiteryhmään haluaa lukeutua myös nuori automerkki DS.

No, miksipä ei, jos rahkeet riittävät. Ulkoisesti monin paikoin virkistävän rohkeita irtiottoja yksityiskohdissaan tarjoava ja kokonaisuutena suoraan premiumin syvään päätyyn sukeltava DS on merkkinä nuori, joka ammentaa silti pitkän linjan traditionaalisesta ranskalaisesta luksuksesta. Se ei ehkä ole kaikille Suomessa tuttua, mutta mitä sitten?

Viitisen vuotta markkinoilla ollut ja nyt tuoreutettava pistokehybridi DS 7 on nykyisessä markkinapuristuksessa hieman poikkitaiteellinen tuote, joka ei kuvia kumartele.

DS:n mallien osalta onkin tärkeätä ymmärtää, ettei ranskalaistehdas vertailuta itseään esimerkiksi vastaavien saksalaistuotteiden kautta, vaikka ne samoilla markkinoilla toimivatkin. Ranskalaiseen tyyliin, hienostuneisuuteen ja aitoon laatuun panostava DS haluaa erottua omin avuin ja edukseen. Elää siis niin sanotusti omaa, ideologisesti oivaltavaa elämäänsä.

Ohjaamossa ajoergonomia on hyvällä tasolla. Sisustuksen materiaalit ovat ilahduttavasti aitoja, ja nahkaa on riittänyt kojelautaankin.

Ohjaamossa ajoergonomia on hyvällä tasolla. Sisustuksen materiaalit ovat ilahduttavasti aitoja, ja nahkaa on riittänyt kojelautaankin. Kuva: Harry Kuurio

Sen se monin paikoin myös DS 7:ssä onnistuu tekemään, ja nyt ulkomuotoon on haluttu vielä entistäkin enemmän karismaa. Tavanomaiseen tapaan uudistetut etu- ja takapuskurit sekä parannetut ajovalot sisältyvät paranteluohjelmaan, ja lisäksi keulamaski on suurempi. Aiempaa kapeampien pikseli-led-ajovalojen ja erityisen päiväajovalohunnun yhdistelmä tavoittelee erottuvaa muodikasta ilmettä. Teknisesti ja meikäläisittäin ilahduttavaa on, että kaukovalojen kantama on parhaimmillaan 380 metriä.

Takana suomukuvioiset takavalot on muotoiltu uudelleen, mutta tyylittely korostuu eniten auton sisäpuolella, sillä ohjaamossa materiaalit ovat aitoja; joko nahkaa, metalleja tai digitaalisten komponenttien premium-vertailun kestäviä tuotteita.

Uusittu 12-tuumainen kosketusnäyttö ja etenkin sen käyttöliittymä toimivat muokattavina entistä notkeammin. Näytölle saa näkyviin myös niin etu- kuin takakameranäytön.

Uusittu 12-tuumainen kosketusnäyttö ja etenkin sen käyttöliittymä toimivat muokattavina entistä notkeammin. Näytölle saa näkyviin myös niin etu- kuin takakameranäytön. Kuva: Harry Kuurio

Kenet tämä sytyttäisi? Etenkin hyvin toimeentuleva ekspressionistinen tyyliniekka tai vaikkapa taiteilijaperhe saattaa löytää keskikookkaasta DS 7:stä mukavaa arvoresonointia.

DS:n tuontiohjelmaan Suomessa kuuluu jatkossa vain lataushybridejä. Tehotasoja on kolme: etuvetoinen 225-heppainen sekä nelivetoiset 300- ja 360-heppaiset E-Tenset.

DS 7 tarjoaa ajajalleen viisi ajotilaa: täyssähköisen, mukavuus-, hybridi-, urheilullisen ja 4x4-tilan. Ohjaustuntuma on neutraalin moitteeton. Fiilis ratin takana on vaivaton ja ohjaustuntuma selkeäpiirteinen. Ohjauksen perustaso on kevyehkö, mutta kuljettaja saa pyörien suunnasta kyllä riittävästi palautetta. Kippuraisempikin tiestö taittuu mukavasti.

Takatilat ovat hyvät ja nappanahkaistuimella kelpaa istua. Auton kapasiteetiltaan 14,2 kWh:n ajoakku on sijoitettu takaistuimen alle. Keskipaikka ei ole erityisen kutsuva.

Takatilat ovat hyvät ja nappanahkaistuimella kelpaa istua. Auton kapasiteetiltaan 14,2 kWh:n ajoakku on sijoitettu takaistuimen alle. Keskipaikka ei ole erityisen kutsuva. Kuva: Harry Kuurio

Sähköajoa järjestyy nyt piiru enemmän, sillä ajoakun kapasiteetti on kasvanut yhden kilowattitunnin verran.

Jousitusmukavuus on kunnossa, mutta jos rehellisiä ollaan, tässä autossa pitäisi olla kyllä ilmajousitus. Sitä ei kuitenkaan ole voitu ottaa tuotantoon, koska merkin hinnoitteluoffensiivi halutaan säilyttää. Eli ilmajouset olisivat DS:n mielestä liian kalliit.

Huomattavaa on myös se, että mallin erikoisuus eli aktiivisesti tien pinnan epätasaisuuksia skannaava ja sen mukaan heilahduksenvaimennusta säätävä järjestelmä toimii vain päiväsaikaan, koska kameran täytyy nähdä. Lisäksi se toimii vain Comfort-ajomoodissa. Parannettavaakin vielä jää.

Peräti 42 prosenttia DS-sortimentin kaupasta tulee DS 7:n kautta, joten malli on valmistajalleen tärkeä.

Peräti 42 prosenttia DS-sortimentin kaupasta tulee DS 7:n kautta, joten malli on valmistajalleen tärkeä. Kuva: Harry Kuurio

Lue lisää: Ensitestissä ranskalaista omaleimaisuutta: DS4 E-Tense Plug-in hybrid 225 Rivoli AT on kiintoista vaihtoehto

Kaikesta hehkutuksesta huolimatta DS 7 on lähestymässä elinkaarensa loppupäätä, Vuoden 2024 jälkeen DS ei nimittäin esittele enää yhtäkään uutta mallia, ei edes faceliftiä, joka ei ole täyssähköauto.

Viimeisiä tässä siis viedään, ja DS 7 pistokehybridin nyt nähtävä uudistuminen jää siis sen viimeiseksi. Seuraaja voi toki kantaa samaa nimeä, mutta polttomoottoria tuossa autossa ei enää ole. Rohkea veto alleviivaa parhaillaan meneillään olevaa käyttövoimamurrosta, joka Euroopassa operoivilla autovalmistajilla on kaikilla lopulta edessään. Historia on jo osoittanut, että vitkuttelu ei kannata.

Lue lisää: IS:n koeajossa töpselilataava DS4 - erottautumishaluiselle sopiva pikkukissa kisaa muun muassa Audin ja BMW:n kanssa

Entäpä uuden mallin saatavuus? Kysyttäessä maahantuojan edustajalta, milloin uutuus saadaan Suomeen asti, vääntyvät hänen kasvonsa epävarmaan irvistykseen ja suusta alkaa kuulua vaikertavaa kiemurtelua -?"katsotaan nyt sitten, ehkä heti ensi vuoden alussa... jos kaikki hyvin menee."

Tekniikka

360-heppaisessa lataushybridissä on 21-tuumaiset pyörät, 15 milliä madallettu alusta ja DS Performance -jarrusatulat.

360-heppaisessa lataushybridissä on 21-tuumaiset pyörät, 15 milliä madallettu alusta ja DS Performance -jarrusatulat.

Moottori R4, 1?598 cm³, turbo, 147 kW (200 hv)/6?000 r/min, 300 Nm/3?000 r/min

Sähkömoottorit etu: 81 kW (110 hv), 320 Nm, taka: 83 kW (113 hv), 166 Nm

Järjestelmän yhteisteho 265 kW (360 hv), 520 Nm

Ajoakusto 14,2 kWh

Latausaika 2 h (7,4 kW)

Suorituskyky 0-100 km/h 5,6 s, huippunopeus 235 km/h

Toimintamatka sähköllä 57 km (WLTP)

Kulutus 1,6 l/100 km bensiini

CO2-päästöt 40 g/km

Voimansiirto A8, neliveto

Mitat p 4?593, l 1?891, k 1?625 mm, akseliväli 2?738 mm, omamassa 1?960 kg, tavaratila 555 - 1?752 l, tankki 43 l

Hinta 78?596 euroa

Ilta Sanoma
dimanche 25 septembre 2022 15:15:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.