Ilta Sanoma

Hannoverin hyötyajoneuvomessuilla näyttää siltä, että raskas kalusto sähköistyy nyt nopeammin kuin juuri kukaan osasi arvata.

Mercedes-Benz eActros LongHaulissa on yhteensä 600 kWh:n akkukapasiteetti jaettuna kolmeen erilliseen akkuyksikköön. Mallin testiajot yleisillä teillä käynnistyvät vielä tänä vuonna.

Mercedes-Benz eActros LongHaulissa on yhteensä 600 kWh:n akkukapasiteetti jaettuna kolmeen erilliseen akkuyksikköön. Mallin testiajot yleisillä teillä käynnistyvät vielä tänä vuonna. Kuva: Tommi Lempinen

Sähköistyminen lyö Hannoverin kansainvälisessä hyötyautonäyttelyssä suorastaan silmille.

Lue lisää: Kuljettajat saavat pian ajaa aiempaa pitempiä jaksoja -?samalla vähimmäislepoaika lyhenee

Voiko todella olla niin, että myös rekkaveturit kulkevat pian sekä ladattavalla että vetypolttokennojen tuottamalla sähköllä?

Sähkökuorma-autot ladataan henkilöautoista tutuilla CCS-latureilla. Järeimpiin megawattilatureihin tulee vielä aivan oma kolmiomallinen liittimensä.

Sähkökuorma-autot ladataan henkilöautoista tutuilla CCS-latureilla. Järeimpiin megawattilatureihin tulee vielä aivan oma kolmiomallinen liittimensä. Kuva: Tommi Lempinen

Kyllä, toteavat osastoilla tavatut kuljetusalan vaikuttajat toinen toisensa perään.

Lue lisää: Tällä Volvolla voi ajaa jopa 1?000 kilometriä päästöttömästi

- Sähkökuorma-autoista pyydetään tarjouksia jo viikoittain, raskaan kaluston freelance-myyjäksi esittäytyvä Sebastian Müller kertoo.

Ivecon suojissa toimivalta sähkökuorma-automerkki Nikolalta on luvassa sekä ladattavia että polttokennolla varustettuja malleja. Kumpikin mainituista tekniikoista perustuu täyssähkömoottoreihin.

Ivecon suojissa toimivalta sähkökuorma-automerkki Nikolalta on luvassa sekä ladattavia että polttokennolla varustettuja malleja. Kumpikin mainituista tekniikoista perustuu täyssähkömoottoreihin. Kuva: Tommi Lempinen

Saman ajatuksen jakaa myös Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen, joka ei vielä muutama vuosi sitten voinut kuvitella sellaista täyssähkövauhtia kuin nyt.

-?Sähköistyminen on edennyt nopeammin kuin koskaan uskoin.

Lue lisää: Dieselin verotusta kiristetään tammikuusta alkaen - SKAL vaatii päätöksen perumista

Ihan uskon varassa ei muutenkaan olla, sillä näyttäviä todisteita muutoksesta löytyy alueen aivan jokaisesta messuhallista.

Esimerkiksi messujen ehdottomiin tähtiin kuuluva Mercedes-Benz eActros LongHaul - jonka sarjatuotantoversion valmistus alkaa jo vuonna 2024 - yltää eTrailer-akkuperävaunun kera jopa 800 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella.

Se on jo niin paljon, että täyssähköinen kuorma-auto alkaa sopia pikku hiljaa kaukokuljetuksiinkin.

Ford paljasti näyttelyssä täyssähköisen kuorma-autoprototyypin, jonka toimintamatkaksi luvataan noin kolmeasataa kilometriä, latausnopeudeksi 20 prosentista 80:een 75 minuuttia ja tuotannon alkamisajankohdaksi vuotta 2024.

Ford paljasti näyttelyssä täyssähköisen kuorma-autoprototyypin, jonka toimintamatkaksi luvataan noin kolmeasataa kilometriä, latausnopeudeksi 20 prosentista 80:een 75 minuuttia ja tuotannon alkamisajankohdaksi vuotta 2024. Kuva: Tommi Lempinen

Ilman eTraileria Mersun lataus riittää noin 500 kilometrin ajoihin.

Ja niin sanotun megawattilatauksen ansiosta ajoakut täyttyvät 30 minuutissa 20:stä 80 prosentin varaustasolle.

Lue lisää: Rekkojen tauko­paikoilla näkyy nyt valitettava ilmiö - "Huono tilanne on heikentynyt entisestään"

Kuljetusalan muutosinto kohti sähköä on tällä hetkellä niin kovaa, että osastoilta on suorastaan vaikea löytää perinteisiä dieselmalleja.

Volvo Trucks testaa nyt muun muassa polttokennosähkökuorma-autoja jotka päästävät vain vesihöyryä ja joiden tuhannen kilometrin toimintasäde on verrattavissa dieselmalleihin. Volvon kaikki näyttelyssä esillä olleet autot olivat sähkökäyttöisiä.

Volvo Trucks testaa nyt muun muassa polttokennosähkökuorma-autoja jotka päästävät vain vesihöyryä ja joiden tuhannen kilometrin toimintasäde on verrattavissa dieselmalleihin. Volvon kaikki näyttelyssä esillä olleet autot olivat sähkökäyttöisiä. Kuva: Tommi Lempinen

Melkein saman kohtalon ovat kokeneet myös kaasukuorma-autot, joiden tekniikka perustuu niin ikään polttomoottoriin. Mersu on biokaasuautoista jo luopunut, mutta esimerkiksi Ivecolta ja Scanialta CNG-autoja yhä saa.

Lue lisää: Video: HCT-jättirekan ohittaminen kestää käsittämättömän kauan ja vaatii lähes kilometrin ohituskaistaa

Toinen selkeä messuhuomio on takavuosina paljon puhutun täysautomaattisen ajamisen sekä erilaisten autonomisten kuljetuspodien siirtyminen keskustelussa taka-alalle.

Scaniankin sähkökuorma-autoihin on mallista riippuen saatavana jo valtavia, jopa 624 kWh:n ajoakkuja. Kyseinen kapasiteetti tarkoittaa 40 tonnin kuorma-autolle jopa 350 km:n toimintasädettä ilman polttokennoa.

Scaniankin sähkökuorma-autoihin on mallista riippuen saatavana jo valtavia, jopa 624 kWh:n ajoakkuja. Kyseinen kapasiteetti tarkoittaa 40 tonnin kuorma-autolle jopa 350 km:n toimintasädettä ilman polttokennoa. Kuva: Tommi Lempinen

Vaikuttaa siltä, että vaikka monet toiminnot jatkuvasti automatisoituvatkin, tarvitaan ihmiskuljettajia vielä pitkään.

Lue lisää: Puolustusvoimille 155 uutta Mercedes-Benziä ja paljon muuta

Kevyemmässä kuljetuskalustossa suunta on raskaimpien ratkaisujen tapaan vahvasti täyssähköinen, minkä myötä myös toimintamatkat pitenevät ja akkukoot suurenevat.

DAFin XD-sarja palkittiin Hannoverissa International Truck of the Year 2023 -palkinnolla. Mallistoon kuuluu dieseleiden ohella myös laaja valikoima täyssähköisiä kuorma-autoja, joiden kertatoimintamatka on jopa 500 kilometriä.

DAFin XD-sarja palkittiin Hannoverissa International Truck of the Year 2023 -palkinnolla. Mallistoon kuuluu dieseleiden ohella myös laaja valikoima täyssähköisiä kuorma-autoja, joiden kertatoimintamatka on jopa 500 kilometriä. Kuva: Tommi Lempinen

Pian luvassa ovat esimerkiksi ensimmäiset täyssähköiset lava-autot eli pick-upit, joista ensimmäiset saapuvat Suomeen vielä tämän vuoden puolella.

Hannoverin autonäyttely on lajissaan maailman suurin. Tänä vuonna mukana on kaikkiaan 1?402 näytteilleasettajaa yhteensä 42 eri maasta.

Ilta Sanoma
vendredi 23 septembre 2022 15:14:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 Initial LI-T6.3.0.40

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.