Ilta Sanoma

Oululainen Jussi Määttä sai useiden satojen eurojen ylinopeussakot keväällä Italiasta, vaikka hän ei ole autollaan ole käynyt siellä päinkään.

Tämän auton väitetään ajaneen ylinopeutta Italiassa, vaikka se ei ole edes käynyt siellä.

Tämän auton väitetään ajaneen ylinopeutta Italiassa, vaikka se ei ole edes käynyt siellä. Kuva: Jussi Määtän arkisto

Eurooppalainen sakotuskäytäntö toimii maasta toiseen monissa tapauksissa moitteettomasti. Aina sakot eivät kuitenkaan ole aiheelliset, kuten oululainen Jussi Määttä, 43, on juuri saanut kokea.

Pari päivää sitten hän sai ilmoituksen kahden kirjatun kirjeen noutamisesta. Kirjeet olivat lähtöisin Italiasta.

-?Ihmettelin mistä on kyse, kun en ole mitään Italiasta tilannutkaan.

-?Käytyäni noutamassa kirjeet selvisi, että ne olivat ylinopeussakkoja, jotka automaattinen nopeusvalvonta eli paikalliset peltipoliisit olivat kirjanneet minun harrasteautoni kilville keväällä Rooman seudulla.

-?Erikoiseksi tilanteen tekee se, että en ole tuolloin ollut Italiassa päinkään, ja kyseinen harrasteautoni, 2000-luvun alun Bemari, on seissyt tallissani viimeiset neljä vuotta. Auto on poistettu liikenteestä, eikä siis mitenkään ole edes voinut olla Italiassa tuohon aikaan, Määttä kertoo.

Kahdesta erillisestä sakosta kertyisi maksettavaa useiden satojen eurojen verran, ja nyt selvitettäväksi jää, mistä oikein on kyse.

Sakkojen mukana tuli maksuohjeet, joiden mukaan sakko pitäisi maksaa luottokortilla - mieluummin pian kuin myöhemmin, sillä viivästyksessä sakkosumma kasvaisi moninkertaiseksi. Kyseessä saattaa olla myös silkka huijausyritys.

-?Ohjeissa pyydettiin ottamaan kopio myös ajokortista ja lähettämään se annettuun verkkolinkkiin, mikä saa kyllä hälytyskellot soimaan, Määttä arvioi.

-?Mitään henkilökohtaisia tietojani en aio kyllä Italiaan lähettää, ja maksun suhteen aion olla yhteydessä Suomen poliisiin, josko siellä osattaisiin neuvoa asian suhteen.

Määttä ei saanut sakkojen mukana kuvaa sakotetusta autosta, josta olisi voinut osoittaa, että kyseessä on joko kilpivarkaus, erehdys tai sitten koko sakotusyritys on vain huijausta.

Lue lisää: Jäitkö kiinni liikennerikkeestä ulkomailla? Caravan: Näin se vaikuttaa kotimaassa

Italiassa mennään maan tavoilla: esimerkiksi ylinopeussakon vastustaminen pitää tehdä kirjallisesti ja italian kielellä, Autoliitto opastaa.

Italiassa mennään maan tavoilla: esimerkiksi ylinopeussakon vastustaminen pitää tehdä kirjallisesti ja italian kielellä, Autoliitto opastaa. Kuva: Kirsikka Kiviniemi

Autoliitto kertoo, että Italian tieliikennelain artiklan 201 nojalla Italian viranomaisilla on 360 vuorokautta aikaa toimittaa liikennesakko ulkomaille.

Määräajan laskenta alkaa siitä, kun rikkomus on todettu tai saatu selvitetyksi. Tällainen rangaistava teko vanhenee Italiassa viidessä vuodessa.

Sakkoa on mahdollista vastustaa annettujen määräaikojen puitteissa. Vastustaminen pitää tehdä kirjallisesti ja italian kielellä, Autoliitto opastaa.

Vastustuskirje toimitetaan rauhantuomarille tai paikkakunnan prefektille. Kirjelmässä on annettava konkreettiset perustelut, miksi sakkoa vastustetaan. Jos valitus hylätään, saattaa sakon summa jopa kaksinkertaistua. Mikäli rikkeen tehnyt ei maksa sakkoa toistuvista maksukehotuksista huolimatta, on vaarana se, että seuraavalla Italian-matkalla ajokielto tai ajoneuvon takavarikointi.

Suomen Autoliiton saksalainen sisarjärjestö ADAC neuvoo, että ulkomaisilta viranomaisilta saatu rangaistusmääräys kannattaa tutkia tarkkaan, ja jos maksumääräys tuntuu oikeutetulta, on syytä maksaa viivyttelemättä, sillä ajan myötä maksun määrä kasvaa.

Sen sijaan ADAC kehottaa epäillä erilaisten perintätoimistojen lähettämiä vaatimuksia. Autoliitto kertoo verkkosivuillaan esimerkkinä Saksassa ilmi tulleista tapauksista, Kroatiasta on tullut perintätoimiston kautta sakkovaatimuksia pysäköintirikkeistä: tavanomaisen 40 euron sijasta perintätoimistot ovat vaatineet jopa 350 euron maksuja.

Lue lisää: Sakkolappu seuraa ulkomailla käynyttä autoilijaa usein kotiin asti

Lue lisää: Suomalaisia käräytetään yllättävillä sakkoansoilla ulkomailla

Ilta Sanoma
vendredi 23 septembre 2022 10:15:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 Initial LI-T6.3.0.40

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.