Ilta Sanoma

Joka kolmas suomalainen arvioi, ettei verkosta ostettu tuote tule perille kuten pitäisi. Ruotsi on muutenkin verkkokaupassa selvästi Suomea edellä.

Suomalaiset eivät luota verkko-ostosten logistiikkaan tai turvallisuuteen läheskään yhtä paljon kuin ruotsalaiset.

Suomalaiset eivät luota verkko-ostosten logistiikkaan tai turvallisuuteen läheskään yhtä paljon kuin ruotsalaiset. Kuva: Sari Gustafsson / Lehtikuva

Suomi on verkkokaupan kehitysmaa, ainakin muihin Pohjoismaihin verrattuna. Ja - mikä pahinta - tällä alalla nimenomaan Ruotsi vie Suomea 4-0!

Madonluvut löi kankaalle Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski Tampereella järjestetyssä verkkokauppaa käsittelevässä tilaisuudessa.

Tutkimustietoa riitti. Kuten se, että 94 prosenttia hollantilaisista käyttää verkkokauppaa, tanskalaisista ja norjalaisista 92 prosenttia, ruotsalaisista 89 prosenttia - mutta suomalaisista vain 81 prosenttia.

Ottelupari Ruotsin kanssa on epätasainen. Suomalaisten verkkokauppaan laittamista euroista joka kolmas (66 prosenttia) menee ulkomaisille kauppiaille. Ruotsalaiset sen sijaan ostavat oman maansa verkkokauppiailta selvästi enemmän: vain 41 prosenttia euroista menee ulkomaille.

Hyvää on se, että 80 prosenttia suomalaista verkko-ostajista tekee ainakin osan ostoksistaan joltain kotimaiselta kauppiaalta. Ruotsalaisten prosentti on tosin ratkaisevasti parempi: 92 prosenttia.

Korkiakosken laskelmien mukaan työllisyys kohenisi Suomessa reilusti, jos ostaisimme kotimaisilta verkkokauppiailta yhtä ahkerasti kuin länsinaapurin asukkaat.

- Ostosten pitäminen kotimaassa toisi Suomeen 3150 uutta työpaikkaa. Plus välilliset vaikutukset koko arvoketjulle, Korkiakoski kertoi G Livelabissa järjestetyssä tilaisuudessa.

Verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken esitys paljasti, että Suomella on paljon oppimista länsinaapurista.

Verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken esitys paljasti, että Suomella on paljon oppimista länsinaapurista. Kuva: Vilkas

Korkiakosken mukaan ongelma on ratkaistavissa. Hän katsoo, että kyse on pitkälti mielikuvista - joista löytyy myös tuoretta tutkimustietoa.

Kun kansalaisilta kyseltiin verkkokaupan ostamisen esteistä, joista suurin on se, että ihmiset suosivat mieluummin kivijalkakauppaa. Tämän ilmoitti esteekseen 40 prosenttia suomalaisista ja 44 prosenttia ruotsalaisista.

Muut esteet olivat ruotsalaisten silmissä käytännössä olemattomia. Esimerkiksi vain kuusi prosenttia ruotsalaisista ilmoitti esteekseen logistiikan luotettavuuden ja nopeuden - eli sen, ettei ostettu tuote löydä tietään ostajan luokse odotetusti.

Suomalaisista sen sijaan jopa joka kolmas (33 prosenttia) suomalainen epäili logistiikan toimivuutta.

Valtava ero oli myös maksamiseen liittyvissä turvallisuus- ja tietosuojaongelmissa. Ruotsalaisista tämän näki esteeksi kuusi prosenttia, suomalaisista 22 prosenttia.

Avainlippu on Suomalaisen Työn Liiton vuonna 1965 lanseeraama tunnus, joka kertoo tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen olevan vähintään 50 prosenttia.

Avainlippu on Suomalaisen Työn Liiton vuonna 1965 lanseeraama tunnus, joka kertoo tuotteen tai palvelun kotimaisuusasteen olevan vähintään 50 prosenttia.

Toinen tuore tutkimus paljastaa, että noin joka toisella suomalaisella verkko-ostajalla on vaikeuksia erottaa kotimainen verkkokauppa ulkomaisesta. Tähän ongelmaan on nyt ratkaisu: verkkokaupan oma Avainlippu.

- Kun suomalainen verkkokauppa kasvaa, kasvaa samalla hyvinvointimme. Kaksi kolmasosaa suomalaisista haluaa ostaa verkkokaupassa enemmän kotimaista, uuden Avainlipun tilaisuudessa esitellyt Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala kertoi.

- Avainlippu verkkokaupoille on vastaus: Suomalaiset voivat nyt helposti tunnistaa verkkokaupan kotimaiseksi ja luoda meille lisää työtä, verotuloja, parempaa turvallisuutta maksamisessa ja asioinnin helppoutta.

Ilta Sanoma
mercredi 21 septembre 2022 19:29:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 Initial LI-T6.3.0.40

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.