Ilta Sanoma

Pilotti vitsaili koneensa huonolla kunnolla ennen kohtalokasta lentoa.

Emiliano Sala kuoli vuonna 2019.

Emiliano Sala kuoli vuonna 2019. Kuva: Action Images / Reuters, Zuma / MVPhotos

Kuohunta jalkapalloilija Emiliano Salan kuolintapauksen ympärillä ei tänä päivänäkään koske pelkästään rahaa tai muita sivullisia tekijöitä. Yhä puhutaan siitä, mitä Salan ja lentäjä David Ibbotsonin kuolemaan johtaneella yksityiskoneen lennolla oikein tapahtui.

Argentiinalainen Sala kuoli 21. tammikuuta 2019 Englannin kanaalin yllä sattuneen lento-onnettomuuden seurauksena. Sala oli kuollessaan 28-vuotias.

Sala oli ollut matkalla Ranskasta Nantesista takaisin Walesiin, jossa häntä odotti uusi seura Cardiff FC. Cardiff maksoi argentiinalaisesta 15 miljoonaa puntaa ranskalaiselle Nantesille.

Pelaaja oli palannut vielä Walesista Ranskaan jättämään jäähyväiset ystävilleen sekä hakemaan viimeisiä tavaroitaan ennen muuttamistaan uuteen kotimaahan.

Salan traaginen kuolema on puhuttanut Britanniassa, Argentiinassa ja hänen entisessä kotimaassaan Ranskassa vuosien ajan. Hänen nimensä nousi otsikoihin jälleen viime elokuussa.

Tuolloin urheilun kansainvälisen välitystuomioistuimen Casin päätöksen seurauksena Salan ex-seura Cardiff määrättiin maksamaan kuusi miljoonaa euroa osana pelaajan hankintakuluja ranskalaisesta Nantesista.

Britannian yleisradioyhtiö BBC paljasti keskiviikkona uusia yksityiskohtia tapauksen tiimoilta.

Lue lisää: Emiliano Sala kuoli karmivassa lentoturmassa - brittiseura joutuu silti maksamaan 6 miljoonan siirtosumman

Lue lisää: David Henderson järjesti vuonna 2019 lennon, joka päättyi kahden ihmisen kuolemaan - nyt hän sai rangaistuksen

Salaa muistettiin näyttävästi Ranskassa ja Walesissa.

Salaa muistettiin näyttävästi Ranskassa ja Walesissa. Kuva: Estelle Ruiz

Jo onnettomuuden alkuperäisen tutkinnan yhteydessä oli käynyt selväksi, ettei Ibbotsonilla - osa-aikaisella lentäjällä - ollut lisenssiä kuljettaa kaupallisia matkustajia. Hänellä ei ollut myöskään lupaa lentää pimeällä.

59-vuotiaalla Ibbotsonilla ei ollut oikeutta edes lentää Piper Malibu -mallin konetta.

Kaikkia näitä rikottiin Salan lennon yhteydessä.

BBC kertoo nyt uutena tietona saaneensa haltuun puhelunauhoitteen, jossa Ibbotson kertoo kollegalleen koneensa huonosta kunnosta vain vähän ennen Salan lennättämistä takaisin Britanniaan.

-?Olin kanaalin puolivälissä, ja kuulin kovan pamauksen. Lensin matalalla, ja pam! Mietin, että mitähän on vialla. Tarkastin kaikki parametrit ja ne näyttivät olevan kunnossa. Kone lensi, mutta kyllä tuo kiinnitti huomion, Ibbotson kertoi ystävälleen.

Ibbotson kertoo myös, että Piper Malibu -koneen vasen jarru ei toiminut laskeutumisen yhteydessä Nantesin lentoasemalle.

-?Tämä kone pitää viedä takaisin hangaariin, Ibbotson kertoi Nantesiin laskeutumisen jälkeen - vain päivää ennen kohtalokasta paluulentoa.

-?Normaalisti pidän pelastusliiviä istuinten välissä, mutta huomenna aion pukea sen ylleni.

BBC:n mukaan puhelu on nauhoitettu vahingossa ja yhtiö sai sen haltuunsa. Nauhoite esitetään kokonaisuudessaan BBC:n podcastissa, jossa käsitellään Salan traagista tarinaa.

Emiliano Sala saatettiin viimeiselle matkalleen Argentiinassa.

Emiliano Sala saatettiin viimeiselle matkalleen Argentiinassa. Kuva: Mario De Fina

Myös Sala pani merkille koneen huonon kunnon. Hän lähetti kiitoradalta ääniviestin ystävälleen, jossa esitti huolensa koneen tilasta. Viesti tuli julkisuuteen vain päiviä onnettomuuden jälkeen.

-?Hei, veljet, mitä kuuluu? Olen väsynyt. Hoidin asioita Nantesissa koko ajan, eivätkä hommat vaan ota loppuakseen. Nyt olen koneessa, joka vaikuttaa siltä, että se hajoaa käsiin. Olen menossa Cardiffiin. Huomenna aloitetaan, katsotaan, mitä tapahtuu. Jos ette puoleentoista tuntiin kuule minusta mitään, en tiedä, lähettävätkö he jonkun etsimään minua, koska meitä ei löydy, mutta tiedättekö... vitsi, että minua pelottaa! Sala lausui karmivan enteellisesti argentiinalaisen Olé-lehden mukaan.

Noin tunti nousun jälkeen Piper Malibu N264DB katosi tutkista Englannin kanaalin yllä. Pelastustoimet käynnistettiin pikaisesti, mutta Sala ja Ibbotson menehtyivät onnettomuudessa.

Salan ruumis löydettiin kaksi viikkoa onnettomuuden jälkeen.

Monia vaivasi turman jälkeen kipeä kysymys: Miksi Sala lensi hämärän yksityiskoneen turvin Walesista Ranskaan?

Cardiff oli tarjonnut ennätyshankinnalleen reittilentoa Pariisin kautta, mutta tiettävästi Salan agentti Willie McKay halusi ehdottomasti järjestää asiakkaalleen yksityiskoneen. Sala halusi lentää mahdollisimman suoraviivaisesti, jotta hänelle jäisi enemmän yhteistä aikaa läheistensä kanssa.

Turmaa käsitelleen oikeudenkäynnin aikana lentäjä David Henderson kertoi oikeudessa McKayn halunneen hänet ehdottomasti lentäjäksi Salan matkalle Walesista Ranskaan ja takaisin. Hän kertoi olevansa vaimonsa kanssa lomailemassa ja ehdotti soittamista Ibbotsonille. Henderson oli aikaisemmin kuljettanut sekä McKayta että tämän asiakkaita.

Hän kiisti oikeudessa toimineensa vastuuttomasti ehdottaessaan Ibbotsonia pilotiksi.

-?Uskoin, että David Ibbotson oli kokenut ja osaava lentäjä. Minulla ei ollut mitään epäilyjä sen suhteen, että hän pystyisi hoitamaan homman, Henderson kertoi oikeudessa Guardianin mukaan.

Oikeudelle esitettyjen todisteiden mukaan Henderson oli reagoinut turmauutiseen vahvasti itsesuojeluvaistonsa johdolla. Henderson oli lähettänyt tukun tekstiviestejä lennosta tietäneille ihmisille ja pyytänyt näitä vaikenemaan, koska puhuminen olisi "voinut avata matopurkin".

Henderson tuomittiin vuonna 2021 18 kuukaudeksi vankeuteen lennon vaarantamisesta tekemiensä järjestelyjen vuoksi.

Ilta Sanoma
mercredi 21 septembre 2022 18:31:00 Categories: Ilta Sanoma Valioliiga

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 Initial LI-T6.3.0.40

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.