Ilta Sanoma

Koeajo: Skodan Karoq-mallisto uudistui kevyesti.

Skoda on uudistanut Karoqia varsin varovaisella kädellä.

Skoda on uudistanut Karoqia varsin varovaisella kädellä. Kuva: Tommi Lempinen

Pieniä muutoksia valoihin ja puskuriin sekä entistä leveämpi etumaski. Siinä suurimmat visuaaliset uutiset Karoq-rintamalta, jossa Skoda luottaa yhä tukevasti perinteiseen polttomoottoritekniikkaan.

Myös Karoqin moottorit ovat kokeneet kasvojenkohotuksen yhteydessä pieniä uudistuksia, ja mallivalikoimassa ovat nyt bensiinipuolella 1,0, 1,5- ja 2-litraiset turbomoottorit sekä kaksi eri tehoista dieseliä.

Etuistuimet ovat urheilullisesta ulkonäöstään huolimatta pehmeät ja mukavat - aivan kuten koko muukin auto.

Etuistuimet ovat urheilullisesta ulkonäöstään huolimatta pehmeät ja mukavat - aivan kuten koko muukin auto. Kuva: Tommi Lempinen

Millään tavalla sähköistettyjä voimalinjaversioita Karoqiin ei siis ole saatavilla.

Kokeilimme 1,5-litraista nelisylinteristä bensiinimallia, jonka voimavaroja voi kuvailla arkeen täysin riittäviksi, mutta ei enää takavuosien tapaan ylenpalttisiksi.

Sähköä moottorin apuna ei siis ole, minkä myötä käytännön kulutus asettuu tavanomaisella ajotyylillä noin seitsemään litraan sadalla.

Tilat ja hyvä muunneltavuus ovat yhä tuttu valtti.

Tilat ja hyvä muunneltavuus ovat yhä tuttu valtti. Kuva: Tommi Lempinen

Skodan alusta on urheilullisista Sportline-somisteista poiketen yllättävän mukavuuspainotteinen, joskin myös lajissaan onneksi erinomaisen täsmällinen ja toimiva.

Vaihteiston virkaa hoitaa VW-konsernin tuttu DSG-kaksoiskytkinautomaatti, joka tuntuu nykypäivän sähköautoihin verrattuna hieman kulmikkaasti toimivalta.

Ohjaamo on yhdistelmä digiaikaa ja perinneratkaisuja.

Ohjaamo on yhdistelmä digiaikaa ja perinneratkaisuja. Kuva: Tommi Lempinen

Ergonomialtaan Karoq edustaa niin sanottua vanhaa hyvää koulukuntaa, jossa ei digihipaisuilla liikaa kikkailla. Tunnelmaltaan kokonaisuus vaikuttaa sekoitukselta nykypäivää ja eräänlaista konservatiivista vanhanaikaisuutta.

Takana muutoksen huomaa oikeastaan vain takavaloista.

Takana muutoksen huomaa oikeastaan vain takavaloista. Kuva: Tommi Lempinen

Kaikkiaan Skoda Karoq on uuspiristettynäkin tuttu perinnepaketti, jolla autoilun perushommat hoituvat niin perhe-, työ- kuin vapaa-ajankäytössä.

Lue lisää: IS ajoi kaasu-S?kodalla 1?400 km: Kulutuslukema lähes naurettavan pieni - yksi "piilokulu" kuitenkin vaanii

Moottori R4, 1?984 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/5?000-6?000 r/min, 250 Nm/1?500-3?500 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 8,9 s, huippunopeus 210 km/h

Kulutus 6,4 l/100 km 95E10

CO2-päästöt 144 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p 4?390, l 1?841, k 1?603 mm, akseliväli 2?638 mm, omamassa 1?405 kg, tavaratila 521-1?630 l, tankki 55 l

Hinta 4?2741 euroa

Mukavaa ajettavuutta

Monipuolisia tiloja

Kulmikasta vaihteistoa

Sähkövoimalinjan puuttumista

Ilta Sanoma
mardi 20 septembre 2022 11:45:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 Initial LI-T6.3.0.40

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.