Ilta Sanoma

Raaseporin Fiskariin toteutettu luomus on autoteollisuuteen liittyvä tilatutkielma.

Näyttävä Polestar Koja on ensimmäinen uuden sähköautomerkin muotoilukilpailussa palkittu muotoilutyö, joka on myös toteutettu. Maja on rakennettu Suomeen, Raaseporissa sijaitsevaan Fiskarin kylään. Rakennelman keskuspilarina on elävä mänty.

Näyttävä Polestar Koja on ensimmäinen uuden sähköautomerkin muotoilukilpailussa palkittu muotoilutyö, joka on myös toteutettu. Maja on rakennettu Suomeen, Raaseporissa sijaitsevaan Fiskarin kylään. Rakennelman keskuspilarina on elävä mänty. Kuva: Tommi Lempinen

Mitä ihmettä hotellihuonemaisella puumajalla on tekemistä automuotoilun kanssa?

Tämä on erinomaisen hyvä kysymys pohdittavaksi Raaseporissa sijaitsevassa mäntymetsässä, jonne on noussut Volvo-taustaisen Polestar-sähköautomerkin nimeä kantava muotoilututkielma Koja.

Lue lisää: Volvon sisarmerkin huippumalli Suomeen - ensimmäinen auto on jo maassa, mutta hinta voi pyörryttää

Sana Koja on ruotsia, ja tarkoittaa suomeksi käännettynä majaa.

Ja eräänlainen majahan puussa sijaitseva Koja toki on. Joskin kyllä kahvikoneineen kaikkineen luksus-etuliitteellä varustettuna.

Jalat ylös ja jotain mukavaa tekemistä. Tämä on nouseva trendi myös tulevaisuuden autoilussa.

Jalat ylös ja jotain mukavaa tekemistä. Tämä on nouseva trendi myös tulevaisuuden autoilussa. Kuva: Tommi Lempinen

Kojan sisälle noustessa auton tuovat ensimmäisenä mieleen seinälle nostettavien sänkyjen mekanismit. Niissä on nimittäin ilmiselvästi käytetty samaa materiaalia kuin Polestarin sporttiversion turvavöissä.

Muuten majan sisustuksessa on hyödynnetty lähinnä puuta ja kangasta, joista jälkimmäinen vaikuttaa enemmänkin huonekalu- kuin autolaatuiselta.

Majan osoite Fiskarissa on salainen, muun muassa turvallisuussyistä. Ja ehkäpä myös pienen jännittävyyslisänkin vuoksi.

Majan osoite Fiskarissa on salainen, muun muassa turvallisuussyistä. Ja ehkäpä myös pienen jännittävyyslisänkin vuoksi. Kuva: Tommi Lempinen

Oleellisinta lopulta lieneekin, että Koja-maja ja toki myös Polestar-auto ovat molemmat tiloja.

Sekä matkustajat että asukkaat siis näkevät ja kokevat ennen muuta jotain sisällä olevaa, yhdistettynä näköyhteydellä ulkomaailmaan.

Ehkäpä siis Polestar-majan isolla kaarevalla lasipinnalla ja Polestar-auton kattoikkunalla on jokin yhteys? Tai jotain muuta vastaavaa?

Vaikea sanoa, tiedä häntä. En ole automuotoilija enkä arkkitehtikään.

Sängyt on kiinnitetty seinään turvavöillä. Tämä on myös majan selkein yksittäinen autoyksityiskohta.

Sängyt on kiinnitetty seinään turvavöillä. Tämä on myös majan selkein yksittäinen autoyksityiskohta. Kuva: Tommi Lempinen

Erilaisia sisätilatutkielmia tarvitaan nyt joka tapauksessa enemmän kuin koskaan, sillä koko autosuunnitteluala pohtii tällä hetkellä sitä, minkälaiseksi autojen matkustamot oikein muuttuvat, kun mukaan tulee koko ajan enemmän ja enemmän ajamista avustavaa elektroniikkaa.

Sisätiloja muuttaa takuuvarmasti myös sähköautoilu, joka tuo tullessaan esimerkiksi aivan uudenlaisia lataukseen liittyviä ajanviettotarpeita.

Lue lisää: Polestar esitteli uuden sähköisen koemallin -?avomalliin on ympätty myös kuvauskopteri

Esimerkiksi perinteistä sohvamaisemmat ja säätyvämmät etuistuimet voivat jatkossa nousta arvoon arvaamattomaan, mikäli autossa olijat haluavat tehdä latauksen aikana töitä, ottaa pienet torkut tai vaikkapa katsella elokuvaa.

Tiennäyttäjämalleissa on jo nähty muun muassa sähköllä nousevia polvitukia, sivusuunnassa kääntyviä etuistuimia ja jos jonkinlaista muutakin olohuonetunnelmaa.

Sivu- ja kattoikkunat avautuvat Polestar-majassa metsään. Ei ihme, sillä ekoarvot, viihtymispohdinnat ja erottautumiskeinot ovat keskiössä myös sähköautojen markkinoinnissa.

Sivu- ja kattoikkunat avautuvat Polestar-majassa metsään. Ei ihme, sillä ekoarvot, viihtymispohdinnat ja erottautumiskeinot ovat keskiössä myös sähköautojen markkinoinnissa. Kuva: Tommi Lempinen

Eli ehkäpä tulevaisuuden Polestareissa vietetään aikaa osin hiukan samalla tavalla kuin fiskarilaisessa puumajassa?

Yhtenä syynä Koja-majan tyyppisten tilojen rakentamiselle on joka tapauksessa taatusti myös brändin rakentaminen.

Volvosta pesäeroa tekevälle uudelle automerkille tällaisen brändityön onnistuminen on jos vain mahdollista, vielä tavallistakin tärkeämpää.

Miten Polestarin brändi eriytyy jatkossa Volvosta? Koja-majalla on pieni osuutensa myös tässä pohdinnassa.

Miten Polestarin brändi eriytyy jatkossa Volvosta? Koja-majalla on pieni osuutensa myös tässä pohdinnassa. Kuva: Tommi Lempinen

-?Meitä kiinnosti Kojan idea ja se, miten onnistuneesti se ilmentää meille tärkeitä arvoja, sanoo Polestarin muotoilujohtaja Maximilian Missoni.

Ja sitten tullaan heti itse asiaan.

Koja-puumajassa tiivistyvät nimittäin Missonin mukaan Polestarin muotokieli ja vastuullisuusarvot.

Näyttävällä muotoiluelementillä voi kerätä laajaa huomiota esimerkiksi Instagramissa. Sääntö koskee myös autobrändejä.

Näyttävällä muotoiluelementillä voi kerätä laajaa huomiota esimerkiksi Instagramissa. Sääntö koskee myös autobrändejä. Kuva: Tommi Lempinen

Vastuullisuus, sepä se. Kukapa sitä ei haluaisi brändissään korostaa.

Kojan suunnittelija, konseptimuotoilija Kristian Talvitie puolestaan sanoo hakeneensa työssään eniten majamuotoilun ja ympäristön välistä harmoniaa. Sekin on muotoilullisfilosofinen tosiasia, joka toteutuu tavalla tai toisella aina myös autossa.

Lue lisää: Ensimmäinen virallinen kuva ja tilauspäivämäärä julki: Tältä näyttää sähköautovalmistaja Polestarin upouusi malli

Suomalaisittain Polestar Kojan suurinta antia lienee joka tapauksessa hankkeen kansainvälinen näkyvyys.

Eli Suomi mainittu - jälleen kerran.

Ja vieläpä yhtä aikaa sekä autoalalla, taideteollisuudessa että arkkitehtuurissa.

Majan

Majan "takapiha" on näyttävää etuosaa vaatimattomampi. Kuva: Tommi Lempinen

Lue lisää: Polestarin toimitusjohtaja paljasti seuraavan automallinsa hinnan

Koja-tilakonsepti on ensimmäinen kansainvälisessä Polestar Design Contest -kilpailussa palkittu työ, joka on myös toteutettu.

Polestar Kojaksi nimetty lopputulos sijaitsee Raaseporin Fiskarissa, salaiseksi julistetussa osoitteessa.

Vuoden 2021 kansainvälisen Polestar Design -kilpailun, jossa Koja siis palkittiin kunniamainilla, teemana oli edistyksellisyys.

Tuomariston mukaan Koja palkittiin, koska se "otti kantaa kekseliäällä tavalla tuomalla ihmiset lähemmäs luontoa ja kannustamalla pohtimaan lähi- ja luontomatkailun mahdollisuuksia".

Ilta Sanoma
mardi 20 septembre 2022 10:02:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa
NorpaNet Beta 1.1.0.18818 - Firebird 5.0 Initial LI-T6.3.0.40

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.