Sähköyhtiö Väre alkoi kesäkuussa periä asiakkailtaan datahub-maksuja.
Kuva: Mikko Stig/Lehtikuva
Sähköyhtiö Väre alkoi periä kesäkuussa kahdenlaisia uusia maksuja: datahub-käyttöönottomaksun 3,72 euroa sekä jatkuvan datahub-maksun 0,23 euroa kuukaudessa. Maksut ovat koskeneet myös määräaikaisia sähkösopimuksia.
Väreen mukaan kyse on "viranomaisluonteisista maksuista", joita se perustelee datahubin käyttöönotolla ja lainsäädännön muuttumisella. Datahub on keskitetty sähkön vähittäismarkkinoiden tiedonvaihtojärjestelmä, joka otettiin käyttöön helmikuussa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut noin 140 yhteydenottoa kuluttajilta Väreen maksuista.
Kuluttaja-asiamies on vaatinut yhtiötä luopumaan maksuista, sillä sen mukaan yhtiö ei voi muuttaa määräaikaisia sopimuksia esimerkiksi lisäämällä uusia kuluja.
Kuluttaja-asiamies on jättänyt asiasta kuluttajariitalautakunnalle ryhmävalituksen.
-?Vaikka sähkönmyyjälle tulisikin lisävelvoitteita ja kustannuksia, on selvää, ettei se oikeuta muuttamaan määräaikaisia sopimuksia ja vyöryttämään maksuja suoraan kuluttajille, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedossa ei ole, että mikään muu sähkönmyyntiyhtiö olisi toiminut vastaavalla tavalla.
Kuluttaja-asiamies vaati jo keväällä Värettä luopumaan maksuista, mutta yhtiö alkoi tästä huolimatta periä niitä kesäkuussa.
Kuluttaja-asiamies vaatii, että kuluttajariitalautakunta suosittaa Värettä luopumaan veloittamasta datahub-maksuja ja palauttamaan datahub-maksut siltä osin kuin asiakkaat ovat maksuja jo maksaneet. Ryhmävalitus koskee määräaikaisen sopimuksen tehneitä asiakkaita.
TetraSys Oy.