Ilta Sanoma

Onko legendaarisen Volkswagen Golfin taru todella päättymässä?

Volkswagen Golf on ollut pitkään mittatikku omassa kokoluokassaan, mutta mikä on mallin tulevaisuus?

Volkswagen Golf on ollut pitkään mittatikku omassa kokoluokassaan, mutta mikä on mallin tulevaisuus? Kuva: Harry Kuurio

Keskipitkällä aikavälillä sähköauton hankinta tulee edullisemmaksi kuin polttomoottoriautolla ajaminen. 10?000 euron aloitushintoja jälkimmäiselle tekniikalle ei enää ole tulevaisuudessa. Volkswagen kyseenalaistaa siksi, tuleeko nykyiselle Golf 8:lle edes seuraajaa.

Näistä asioista puhuessaan Volkswagen-brändin uusi johtaja Thomas Schäfer jätti saksalaislehden haastattelussa avoimeksi Golfin, yhden Euroopan myydyimmän automallin, tulevaisuuden.

Koska sähköautojen kysyntä kehittyy nopeasti, "on katsottava, kannattaako kehittää uutta ajoneuvoa, joka ei kestä seitsemää tai kahdeksaa vuotta", hän sanoi.

VW työskentelee parhaillaan nykyisen Golf 8:n päivityksen parissa. Vielä ei ole päätetty, tuleeko Golf 9 markkinoille sen jälkeen.

-?Tiedämme lisää kahdentoista kuukauden kuluttua.

Lue lisää: Volkswagen Golfin suosio on jyrkässä alamäessä - korvaako tämä malli automaailman ikonin?

VW-konserni ei näe polttomoottoreita kustannustehokkaana vaihtoehtona sähköautolle keskipitkällä aikavälillä.

Volkswagen-brändin uusi johtaja Thomas Schäfer odottaa ajoneuvojen hintojen nousevan merkittävästi EU:ssa suunnitellun Euro 7 -päästödirektiivin seurauksena.

Polttomoottoriautot olisivat 3?000-5?000 euroa kalliimpia pakokaasujen monimutkaisemman puhdistuksen vuoksi, hän sanoi Welt am Sonntagin haastattelussa.

-?Pienellä autolla näitä lisäkustannuksia tuskin voi kompensoida. Joten lähtötason liikkuvuus polttomoottoreilla tulee huomattavasti kalliimmaksi, hän sanoi.

Kymppitonnin lähtöhintoja ei ole enää tulevaisuudessa.

-?Yksilöllinen liikkuvuus on perustarve, ja sen on oltava saavutettavissa myös tulevaisuudessa, Schäfer sanoi.

Ratkaisu on sähköliikkuvuus. Vuodesta 2025 lähtien konserni tuo markkinoille neljä sähköistä pienautomallia, Schäfer ilmoitti. ID.2:n lisäksi tulee toinen malli VW:stä sekä Skodan ja Cupran vastaavat mallit.

-?Aiomme tarjota ID.2:ta alle 25?000 eurolla. Kolmen vuoden kuluttua se on erittäin houkutteleva hinta sähköajoneuvolle.

Näinden ajoneuvojen toimintamatka olisi vähintään 350-400 kilometriä.

Lue lisää: Kannattiko ostaa 9?000 euron täyssähköauto vai 2?100 euroa maksanut bensapeli? Moottori-lehti ajoi reilun kymppitonnin ja laski

Shäfer on toiminut VW-brändin johtajana 1. heinäkuuta lähtien ja vastaa konsernin volyymimerkeistä Volkswagen, Skoda ja Seat sekä Cupra.

Kun puhe siirtyi kilpailijoihin, kuten Toyotaan ja Stellantisiin, Schäfer sanoi, että VW:ssä "ei ole ollut kyse markkinaosuudesta, vaan kannattavasta liiketoiminnasta".

-?Aiemmin olemme tarjonneet myös niche-tuotteita halussamme tulla maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi. Nykyään kyse on monimutkaisuuden poistamisesta järjestelmästä, Schäfer sanoi.

Schäfer haluaa saada brändin loistamaan jälleen.

-?Tätä varten tarvitsemme ydinmalleja, jotka toimivat todella hyvin, kuten Beetle tai Golf.

Ilta Sanoma
jeudi 18 août 2022 16:45:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.