Kiinan ihmisoikeuspolitiikkaa arvostellut yhtiö oli poistettu kiinalaisesta verkkokaupasta yli vuosi sitten.
Ruotsalaisen H&M:n tuotteet ovat olleet suosittuja Kiinassa. Kuva: Florian Gaertner/Zuma
Ruotsalainen muotijätti Hennes & Mauritz (H&M) on avannut uudestaan verkkokauppansa kiinalaisen Alibaban Tmall-kauppa-alustalla.
H&M:n tuotteet katosivat yli vuosi sitten kiinalaisilta verkkoalustoilta sen jälkeen kun yhtiö oli arvostellut Kiinan politiikkaa uiguurialueilla.
H&M ilmoitti aiemmin, ettei se aio myöskään käyttää uiguurialueelta Xinjiangista tulevaa puuvillaa tuotteissaan.
Kiinassa H&M:n tuotteita alettiin tämän jälkeen boikotoida ja useat tunnetut kiinalaiset irtisanoivat sponsorisopimuksensa ruotsalaisyhtiön kanssa.
Vuoden 2021 maaliskuun jälkeen H&M on voinut myydä Kiinassa vain oman verkkosivustonsa sekä puhelinsovellus WeChatin kautta, mutta ei esimerkiksi Alibaban suositulla alustalla, jossa se oli ollut vuodesta 2018 lähtien.
Tämä on näkynyt H&M:n myynnin laskuna yhtiölle tärkeällä markkinalla. Osin alamäki johtuu myös koronasta sekä sen tuomista tiukoista rajoituksista.
Sen enempää H&M kuin Alibabakaan eivät ole kommentoineet uutistoimisto Reutersille, miksi H&M oli palannut kauppa-alustalle.
TetraSys Oy.