Ilta Sanoma

Viron kuluttajaviranomainen laittoi Puhelinfix.fi:n mustalle listalleen kaupan jätettyä toimittamatta lukuisia tuotteita.

Valtaosa valituksista koskee toimittamatta jääneitä tuotteita. Kuvituskuva.

Valtaosa valituksista koskee toimittamatta jääneitä tuotteita. Kuvituskuva. Kuva: Luis Alvarenga / Colourbox

Puhelinfix.fi-nettikaupan omistava virolainen Sampobrand OÜ joutui Viron kuluttajaviranomaisen mustalle listalle, Euroopan kuluttajakeskus (ECC) Suomessa kertoo.

Lue lisää: Kymmeniä valituksia suomen­kielisestä verkko­kaupasta - ostoksia jätetty toimittamatta

Tiedotteen mukaan Suomen keskus on saanut kuluttajilta kuluneen vuoden aikana noin 120 yhteydenottoa Puhelinfix.fistä, ja valtaosa valituksista koskee toimittamatta jääneitä tuotteita.

Suomenkielinen Puhelinfix.fi myy mobiililaitteiden tarvikkeita, kuten latureita, kaapeleita, varavirtalähteitä sekä puhelimien, tablettien ja älykellojen panssarilaseja.

Sekä kuluttajilla että Euroopan kuluttajakeskuksen Viron-toimipisteellä on kuitenkin ollut vaikeuksia saada yhteyttä kauppaan, ja valituksia on ohjattu ECC:n Viron-toimipisteelle.

Mustalle listalle yritys laitettiin heinäkuussa, kun se ei noudattanut virolaisen riidanratkaisuelimen antamaa suositusta siitä, miten virhe tulisi hyvittää kuluttajalle. Yritys ei myöskään vastannut Viron Euroopan kuluttajakeskuksen yhteydenottoihin.

Kuluttajan tulee tehdä kirjallinen valitus, jos hän ei ole saanut tilaamaansa tuotetta sovitun toimitusajan puitteissa tai tuote on ollut virheellinen. Tämä kannattaa tehdä omien oikeuksiensa turvaamiseksi, vaikka yritys ei vastaisikaan.

Luottokortilla maksetusta virheellisestä tai toimittamatta jääneestä tuotteesta voi pyytää rahoja takaisin luottokorttiyhtiöltä. Pankkikortin tapauksessa ehdot voivat vaihdella, joten tarkista pankkisi sopimusehdot.

Korttiyhtiöiden verkkosivuilta löytyy yleensä valmis lomake maksunpalautusvaatimuksen tekoon esimerkiksi hakusanalla "korttireklamaatio".

Laskulla tai osamaksulla maksaneiden tulee ottaa yhteyttä maksunvälittäjä Paytrailiin.

Kuluttajakeskus ohjeistaa viimeisenä oljenkortena käynnistämään niin sanotun eurooppalaisen maksamismääräysmenettelyn tuomioistuimessa. Sen kulut asianosaisille ovat yleensä kohtuulliset.

Huomaathan kuitenkin, että jos yritys ajautuu maksuvaikeuksiin, kauppahinnan takaisin saaminen ei välttämättä onnistu maksamismääräyksenkään avulla.

Kuvaus virheestä eli esimerkiksi sen toteaminen, että ostettu tavara on rikkinäinen tai että sitä ei ole toimitettu kuluttajalle lainkaan.

Kuluttajan vaatimus eli tieto siitä, mitä kuluttaja vaatii yritykseltä virheen johdosta. Vaatimus voi olla esimerkiksi virheellisen tavaran korjaaminen tai vaihto vastaavaan virheettömään tuotteeseen. Jos tavaran korjaaminen tai vaihtaminen ei ole mahdollista, kuluttaja voi vaatia kaupan purkamista. Jos vaatimuksia on useita, ne kannattaa numeroida selkeyden vuoksi.

Todisteet eli esimerkiksi kauppasopimus ja maksukuitti. Myös valokuva tai video, jolla osoitetaan tavarassa tai palvelussa oleva virhe, on tällainen todiste. Jos virheestä on aiheutunut vahinkoa, tästä on oltava kuitti tai muu luotettava selvitys. Jos todisteita ei ole, kuluttajan kannattaa laatia oma selitys tapahtuneesta.

Kuluttajan pankkiyhteystiedot hyvityksen maksamista varten. Kun kyse on valtioiden rajat ylittävästä maksutapahtumasta, yritykselle on hyvä antaa kuluttajan tilinumeron lisäksi kuluttajan pankin BIC-koodi.

Lähde: Euroopan kuluttajakeskus Suomessa

Ilta Sanoma
lundi 15 août 2022 21:06:00 Categories: Digitoday Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.