Venäjän sota Ukrainassa on saanut suomalaiset pohtimaan itärajan taakse suuntautuvien tankkaamismatkojen moraalia. Tankkaajien mielestä Suomen po" /> Venäjän sota Ukrainassa on saanut suomalaiset pohtimaan itärajan taakse suuntautuvien tankkaamismatkojen moraalia. Tankkaajien mielestä Suomen po" />

YLE


Onko tankkaaminen Venäjällä Putinin sodan rahoittamista ja maanpetturuutta vai järkevää toimintaa ja pakon sanelema juttu?

Tätä kysymystä on pohdittu siitä alkaen, kun Venäjä avasi kesällä rajan suomalaisille kävijöille. Asiasta on keskusteltu myös rajanylittäjien sosiaalisen median suljetussa ryhmässä.

Osa ryhmän jäsenistä katsoo, että tankkaaminen tukee Venäjän hyökkäystä Ukrainassa, kun taas osa sanoo suoraan, ettei pode asiassa minkäänlaista huonoa omaatuntoa.

Rajanylittäjien sosiaalisen median ryhmässä on mukana myös rääkkyläläinen Sirpa Laurimo, joka on juuri saanut uuden Venäjän viisumin.

Laurimo on aiemmin käynyt tankkaamassa perheen kolmella autolla Venäjällä viikoittain, parhaimmillaan jopa kahdesti päivässä.

- Laskin, että säästöä tulee 240 euroa kuussa, kun käyn siellä joka viikko tankilla.

Autoja jonossa Niiralan raja-asemalla, Venäjälle vievällä kaistalla.
Bensiini on Venäjällä yli puolet edullisempaa kuin Suomessa.Antti-Petteri Karhunen / Yle

Liikkeellä myös kaksoiskansalaiset

On arkipäivä, ja Niiralan raja-asemalla on hiljaista. Rajapuomille ajaa harvakseltaan autoilijoita, joista monet ovat Suomessa asuvia kaksoiskansalaisia.

Yksi rajan takana säännöllisesti tankkaavista on kiteeläinen Juri Kadykov.

- Pari kertaa viikossa, hän hymyilee.

Passintarkastukseen astelee myös Andrei Harginen, joka on menossa Venäjälle tapaamaan sukulaisia. Se ei ole kuitenkaan käynnin ainoa syy.

- Myöskin se polttoaine. Hinnat ovat nyt nousseet voimakkaasti, hän myöntää.

Tullimies tarkastaa helsinkiläisen Andrei Harginenin autoa Niiralan raja-asemalla.
Andrei Harginen odottaa, että tulli tarkastaa hänen autonsa.Antti-Petteri Karhunen / Yle

Moraalista pohdintaa

Venäjän sota Ukrainassa on saanut monet tankkaajat pohtimaan asian moraalista puolta.

Sitä on miettinyt myös kiteeläinen Vladimir Kulikov, joka on menossa rajan taakse hakemaan halpaa bensiiniä. Kulikov myöntää, että hän tuntee tankatessaan rahoittavansa samalla Putinin sotaa.

- Kyllä, tunnen. Mutta eläke on pieni, vaimo on työtön, ja on kaksi lasta. Miten elää, hän kysyy.

Kulikovin mukaan hänellä ei ole nykytilanteessa vaihtoehtoa.

- Jos sulkevat rajan, sitten elämme suomalaisella bensalla, hän parahtaa.

Kiteeläinen Vladimir Kulikov Niiralan raja-asemalla.
Vladimir Kulikovin mukaan hän rahoittaa tahtomattaan Venäjän sotaa Ukrainassa silloin, kun käy tankkaamassa rajan takana.Antti-Petteri Karhunen / Yle

Ilomantsilainen Anne Järvelin on päätynyt toisenlaiseen johtopäätökseen. Järvelin tankkasi aiemmin Venäjällä vähintään kerran viikossa, mutta nyt mieli on muuttunut.

- Venäjä hyökkäsi itsenäiseen valtioon, mitä en hyväksy.

Järvelinin mukaan hänellä on kuusikymmentä kilometriä edestakaista työmatkaa, ja tankatessa bensiinin hinta on välistä lähes itkettänyt.

Hän ei aio silti enää tankata Venäjällä, sillä hän ei halua omien sanojensa mukaan rahoittaa Putinia.

- Säästän sitten jostain muusta.

Ilomantsilainen Anne Järvelin autonsa edustalla.
Anne Järvelin ei halua enää tankata Venäjällä, vaikka Suomessa bensiini maksaa paljon enemmän.Antti-Petteri Karhunen / Yle

"Minun tankkauksella ei maailmaa pelasteta"

Sirpa Laurimon mukaan Venäjällä tankkaaminen ei ole suora tuki Putinin sodankäynnille, vaan se voi päinvastoin auttaa tavallisia ihmisiä rajan takana.

- Se raha ei ole Putinille, vaan se on niille ihmisille.

Laurimo sanoo, että hänen tankkaamatta jättämisellään ei maailmaa pelasteta. Hänen mukaansa sotaa rahoittavat ihan muut tahot.

- Toivon, että minua ei koeta minään maanpetturina. Haluan vain säästää, että rahaa jää sähkölaskuun, hän selittää.

Niiralan raja-aseman Venäjältä saapuvien autojen kaista.
Sirpa Laurimon mukaan paikalliset ihmiset hyötyvät siitä, että suomalaiset käyvät tankkaamassa Venäjällä.Antti-Petteri Karhunen / Yle

Kanisteribensiini palautettava Venäjälle

Suomen tullissa ei tankkaamisen moraalia pohdita, eikä rajan takana tankkaavia suomalaisia syyllistetä. Suomeen palaavien autot kuitenkin tarkastetaan, sillä maahan ei ole nykyisin lupa tuoda Venäjältä polttoainetta kanisterissa.

Niiralan tullitoimipaikan varapäällikön Jouni Jormanaisen mukaan autoista löytyy viikoittain kanistereita, jotka tulli määrää palauttamaan takaisin.

Tullimies tutkii Venäjälle menevän matkustajan papereita Niiralan raja-asemalla.
Jos autosta löytyy bensiinikanisteri, tulli määrää palauttamaan sen Venäjälle.Antti-Petteri Karhunen / Yle

Vaihtoehtoja on kaksi: autoilija joko vie itse kanisterin takaisin Venäjän puolelle tai antaa sen Venäjälle menossa olevalle autoilijalle.

- En tiedä tarkemmin, palauttavatko he sen takaisin huoltoasemalle vai mitä sille tapahtuu Venäjän puolella, Jormanainen toteaa.

Jos palautus ei onnistu, tullilla on Jormanaisen mukaan myös muita keinoja.

- Meillä on mahdollisuus ottaa polttoaine haltuun ja hävittää se myöhemmin.

Tähän saakka kaikki ylimääräinen polttoaine on Niiralan raja-asemalla onnistuttu palauttamaan.

Niiralan raja-aseman tullin varapäällikkö Jouni Jormanainen.
Jouni Jormanaisen mukaan tullin ei ole vielä tarvinnut ottaa haltuun kanisteribensiiniä Niiralan raja-asemalla.Antti-Petteri Karhunen / Yle

Voit keskustella artikkelista 13.8.2022 klo 23:een saakka.

Lue lisää:

Sota ei ole este suomalaisten tankkausmatkoille Venäjälle - imatralainen nainen haki tankin täyteen halpaa bensaa: "Oli kiva käydä tankilla"

Bensaralli käy nyt Ruotsiin - länsirajalla käydään tankkaamassa halvempaa bensiiniä Ruotsin puolelta

Maahantulorajoitukset poistuivat kokonaan, mutta itärajalla matkustajia ei näy: "Liikenne kasvoi 300 prosenttia, kun Suomeen saapui jopa kolme autoa"

vendredi 12 août 2022 08:30:00 Categories: YLE bensiini

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.