Tapaturmariski kasvaa merkittävästi, jos lautailee päihtyneenä." /> Tapaturmariski kasvaa merkittävästi, jos lautailee päihtyneenä." />

YLE


- Olen hoitanut kesän aikana enemmän sähköpotkulautailijoita kuin polkupyöräilijöitä. Näin kertoo kertoo Etelä-Karjalan keskussairaalan päivystyksessä Lappeenrannassa työskentelevä sairaanhoitaja Aaro Paattinen.

Eniten päivystyksissä on hoidettu haavoja, mutta myös murtumia ja päävammoja.

Naapurimaakunnan Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän ensihoidon ja päivystyspalveluiden ylilääkäri Kimmo Salmio kertoo, että Kymenlaaksossa pyöräilyonnettomuuksia tapahtuu vielä lautailuonnettomuuksia enemmän, mutta lähitulevaisuus voi olla toista.

- Minulla on pieni huoli siitä, että mitä enemmän nämä lisääntyvät, sitä enemmän vammoja tulee.

Sähköpotkulaudoilla sattuneet onnettomuudet ovat moninkertaistuneet myös esimerkiksi Kanta-Hämeessä, jossa tänä kesänä tapaturmia on sattunut jo 45, kun viime vuonna niitä oli vain muutama.

Kymmeniä onnettomuuksia

Poliisin tutkittavaksi on kaakossa päätynyt muutamia sähköpotkulaudalla sattuneita onnettomuuksia, vaikka niitä on ollut arviolta kymmeniä.

- Vaikka meille asti ei tulisi tieto, että on kaaduttu tai muuta vastaavaa, niin tällaiset tilanteet ovat lisääntyneet tänä vuonna huomattavasti viime vuoteen verrattuna, sanoo valvonta- ja hälytystoimintasektorista vastaava ylikomisario Jukka Lankinen Kaakkois-Suomen poliisista.

Poliisin tutkittavaksi tulevat lähinnä tapaukset, joissa on vaatimuksia. Moni poliisin tutkimista onnettomuuksista on sattunut suojatiellä ja toisena osapuolena on ollut autoilija.

Eniten palautetta poliisi ei suinkaan saa holtittomasta ajosta, vaan sähköpotkulautojen lojumisesta keskellä pyöräteitä ja jalkakäytäviä.

- Katsoisin, että se on suurin ongelma. Ne ovat turvallisuusriski, jos niitä ei ole mahdollista huomata tarpeeksi ajoissa. Esimerkiksi jos pyörällä mennään alikulkutunneliin ja siellä on kaksi potkulautaa keskellä tietä, voi pyöräilijälle tulla aika kiire jarruttaa tai väistää, Lankinen toteaa.

Toimittaja Riina Rastas ajamassa sähköpotkulaudalla Kouvolan keskusta-alueella.
Poliisi muistuttaa, että sähköpotkulaudalla ajaessa ei pitäisi käyttää puhelinta tai ajaa kaksi samalla laudalla.Antro Valo / Yle

Ensin väljemmille vesille

Sähköpotkulauta ei ole sinänsä vaarallinen kulkupeli, sanoo suomalaisen sähköpotkulautoja vuokraavan Joescooterin toimitusjohtaja Ville Haapasalo. Onnettomuuksia tulee Haapasalon mukaan siksi, että laudoilla ajetaan paljon.

- Paljon on kyse siitä, että tämä on uusi ilmiö ja se on sitä kautta kiinnittänyt ihmisten huomion, Haapasalo sanoo.

Sähköpotkulaudoilla onnettomuuksia tulee esimerkiksi siksi, ettei lautojen käsittely, kuten jarrutusmatkat, ole vielä kaikilla hallussa. Uusille lautailijoille saattaa olla myös epäselvää, missä on turvallista ajaa, Haapasalo selittää.

- Se ei ole samalla tavalla monelle kirkasta kuin vaikka pyöräily, joka on aloitettu jo nuorena. Sen takia suosittelemmekin, että jos lähtee kokenemattomana ajamaan, kokeilisi sitä ensin väljemmillä vesillä.

Sähköpotkulautoja vierekkäin Kouvolan keskustassa.
Ensimmäisenä sähköpotkulaudat ottivat käyttöön nuoret. Nyt käyttäjäkunta on kuitenkin laajentunut, sanoo Joescooterin toimitusjohtaja Ville Haapasalo.Antro Valo / Yle

Vuokralaudat ovat saapuneet Kaakon kaupunkeihin hiljattain, osaan viime vuonna ja toisiin vasta tänä kesänä. Kaakon kaupungeissa vuokralautoja tarjoaa suomalainen Joescooter, saksalainen Tier ja yhdysvaltalainen Bird.

Tierin Etelä-Suomen aluepäällikkö Sonja Hakala sanoo, että sähköpotkulauta tulee olemaan osa liikennettä tulevaisuudessakin. Siksi hän toivoo, että niiden käyttäminen turvallisesti olisi osa liikenneturvallisuuden opetusta.

- Kun kouluissa opetetaan polkupyöräilyn liikennesääntöjä, mukaan voitaisiin ottaa myös sähköpotkulaudat.

Ei lautailua humalassa

Sairaanhoitopiireissä toivotaan, ettei sähköpotkulaudoilla ajettaisi humalassa, sillä se lisää onnettomuusriskiä.

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset suunnittelevat erilaisia keinoja, joilla humalassa ajoa voitaisiin estää. Näitä ovat muun muassa reaktiotesti ja holtittoman ajon keskeyttäminen. Tällöin sähköpotkulauta tunnistaisi, ettei henkilö ole ajokunnossa.

Tierin Sonja Hakala sanoo, että yksi selkeimmistä keinoista saada päihtyneet pois tieltä, olisi kuitenkin asettaa sähköpotkulautailuun promilleraja. Viranomainen valvoisi rajan toteutumista.

- Tällöin olisi sama tilanne kuin vaikka autoilun kanssa. Ihmiset tietävät, että voi tulla rajujakin seurauksia siitä, että ajaa humalassa.

Poliisi ei usko, että valvontaa pystyttäisiin nykyresursseilla tekemään tehokkaasti.

- Kannatettava idea, mutta käytännön toteutus ja valvonta voisi olla aika haastavaa, sanoo ylikomisario Jukka Lankinen.

Miten sähköpotkulautailusta tehtäisiin turvallisempaa? Keskustelu auki 11.8. kello 23 asti.

Lue lisää

Skuutilla kaadutaan humalassa suoraan kasvoilleen ja jälki on pahaa - lääkäri näkee onnettomuuksien seuraukset päivystyksessä joka viikonloppu

Suomessa sähköpotkulautabisnestä ohjaa vain vapaa markkinatalous - nyt yritykset kaipaavat alalle edes jotain sääntelyä

Karut tilastot: joka toinen sähköpotkulaudoilla loukkaantunut ajoi humalassa, tavallisimmin onnettomuudessa 26-vuotias mies

Sähköpotkulautojen vahingot lisääntyneet - kaatumisista aiheutuu ruhjeita ja usein rikki menevät myös lauta, puhelin ja aurinkolasit

Tutustu sähköpotkulautaa koskeviin liikennesääntöihin Liikenneturvan sivuilla.

mercredi 10 août 2022 12:48:00 Categories: YLE sähköpotkulaudat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.