Kaupunkiliikenteen valtasuonen remontointi alkaa ensi keväänä, ja kaupungin tavoite on saada se valmiiksi vuonna 2025. Suurimpia voittajia ovat p" /> Kaupunkiliikenteen valtasuonen remontointi alkaa ensi keväänä, ja kaupungin tavoite on saada se valmiiksi vuonna 2025. Suurimpia voittajia ovat p" />

YLE


Liikkuminen Helsingin keskustassa vaikeutuu merkittävästi seuraavan parin vuoden aikana, kun Mannerheimintie peruskorjataan. Myös alueen asukkaat saavat varautua meluun ja pölyyn.

Kaupunki arvioi, että edessä on Helsingin historian isoin, vaativin ja kaupunkilaisille vaikein työmaa.

Ensi keväänä alkaa remontti Postitalon ja Opperatalon välisellä alueella. Tämän eteläisen osuuden pitäisi valmistua vuoden 2024 aikana, minkä jälkeen remonttialue siirtyy pohjoiseen jäähallin tasalle Reijolankadulle saakka. Tavoite on saada pohjoisosan työt valmiiksi vuonna 2025.

Tarkemmista aikatauluista ja kiertoteistä ei ole vielä tietoa, mutta ainakin osan joukkoliikenteestä pitäisi kulkea läpi Mannerheimintien koko remontin ajan.

  • Kuuntele yksikön päällikkö Liisa Taskilan arvio siitä, millaisia häiriöitä liikenteeseen on näillä näkymin luvassa:

Alla olevaan karttaan on merkitty remonttialueen lisäksi neljä paikkaa, joissa muutos erityisesti näkyy. Muutoksen paikat on merkitty punaisilla ympyröillä, joita painamalla saa tietoa muutoksesta.

Voittajia ovat kadunvarren kiinteistöt sekä joukko- ja kevyt liikenne

Kaupunki kutsuu urakkaa kaikkien aikojen katuremontiksi.

Kadun alla uusitaan kunnallistekniikka eli esimerkiksi sähkökaapelit sekä vesi- ja viemäriputket, joista osa on 1900-luvun alusta.

Maan pinnalla suurimmat uudistukset koskevat julkista liikennettä ja kevyttä liikennettä.

Yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmille puolille

Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden elämä helpottuu, kun molemmille puolille katua tulee erikseen jalkakäytävä ja yksisuuntainen pyörätie.

Havainnekuvassa Mannerheimintien reunassa Kisahallin edustalla kulkee yksikaistainen pyörätie.
Havainnekuva tulevista kevyen liikenteen väylistä kisahallin nurkalla. Tällä hetkellä kummallakaan puolella katua ei ole pyörätietä tai -kaistaa Oopperasta pohjoiseen.Kai Hakala / Ramboll

Vähemmän suojateitä ilman liikennevaloja

Kevyen liikenteen kannalta toinen merkittävä muutos on se, että Mannerheimintiellä on remontin jälkeen merkittävästi vähemmän suojateitä ilman liikennevaloja. Alla olevalla videolla näytetään, mitä kullekin liikennevalottomalle suojatielle tapahtuu.

Erikoisin muutos tapahtuu Linnankoskenkadun tasalla raitiovaunupysäkin pohjoispäässä. Sen liikennevalo-ohjaamaton suojatie korvataan kadunylityspaikalla.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että katukiveykseen tehdään ylityksen mahdollistava madallus, mutta tiessä ei ole suojatiemaalauksia ja kävelijä on aina väistämisvelvollinen.

Ratikkapysäkin toisessa päässä on jatkossakin liikennevalo-ohjattu suojatie.

Havainnekuvassa Mannerheimintien reunassa kulkee yksikaistainen pyörätie.
Raitiovaunupysäkille vievä suojatie korvataan kadunylityspaikalla, jonka merkkinä katukiveys on madallettu. Pohjoisesta tulevat autot voivat remontin jälkeenkin kääntyä Mannerheimintieltä länteen Linnankoskenkadulle jalankulkijoita ja pyöräilijöitä väistäen.Kai Hakala / Ramboll. Kuvankäsittely Petteri Juuti / Yle
Auto, jalkakäytävä, suojateitä ja ratikkapysäkki Mannerheimintiellä  Linnankoskenkadun risteyksessä.
Tällä hetkellä Mannerheimintien yli menee useita suojateitä ilman liikennevaloja.Petteri Juuti / Yle

Helpompaa kulkemista liikuntarajoitteisille

Suojatiet rakennetaan esteettömyyden erikoistason mukaisesti, eli niihin kiinnitetään tavallista enemmän huomiota ja vaatimukset ovat tarkemmat. Käytännössä esimerkiksi pyörätuolilla liikkuville on enemmän tilaa ja nousut kaduille ovat loivempia. Näkövammaiset huomioidaan muun muassa suojateiden varoitusalueilla.

Lisäksi raitiovaunupysäkkien esteettömyyttä parannetaan.

Raitiotiet remontoidaan pikaratikoita varten

Raitiotiet ja ratikkapysäkit remontoidaan tulevia pikaraitiovaunuja varten. Kannelmäestä Munkkiniemen kautta Mannerheimintielle kulkeva Vihdintien pikaraitiotie on tarkoitus rakentaa vuosina 2025-2029.

Karttakuva Vihdintien pikaraitiotien suunnitellusta reitistä Kannelmäen kauppakeskus Kaaresta Valimon aseman, Munkkiniemen, Töölön tullin, Oopperan kautta Kolmikulmaan.
Tämänhetkinen suunnitelma Vihdintien pikaraitiotien reitistä ja pysäkeistä.Petteri Juuti / Yle

Voit keskustella aiheesta tiistaihin 9. elokuuta kello 23:een asti.

Lue seuraavaksi:

Milloin Helsinki on valmis? Animaatio näyttää minne kaupunkia rakennetaan

lundi 8 août 2022 09:35:00 Categories: Mannerheimintie YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.