Sallassa haaveillaan myös junayhteydestä. VR:n mukaan Sallan yhteys on mahdollinen, jos olemassa oleva rata laitetaan kuntoon ja jos liikennöinni" /> Sallassa haaveillaan myös junayhteydestä. VR:n mukaan Sallan yhteys on mahdollinen, jos olemassa oleva rata laitetaan kuntoon ja jos liikennöinni" />

YLE


Sallan uusi kansallispuisto on piristänyt selvästi alueen yrityselämää. Noin 3500 asukkaan kunnassa tehdään investointeja noin 10 miljoonan euron edestä.

Sallan poropuistosta tulee uuden kansallispuiston keskus ja portti. Sitä remontoidaan ja laajennetaan tuleviin tarpeisiin. Poropuistoa laajennetaan ja sinne tehdään uudisrakennuksia parilla miljoonalla eurolla Sallan kunnan ja alueen yrittäjän yhteistyönä.

Myös pienemmät yritykset ovat aloittaneet investoinnit tai niiden suunnittelun. Pienemmät matkailuyrityksen suunnittelevat ja rakentavat uutta laadukasta majoitustilaa.

Paikallinen K-market rakentaa uutta myymälää noin 3-4 miljoonalla eurolla. S-market laajentaa ja peruskorjaa myymäläänsä noin kahdella miljoonalla eurolla.

Metsähallitus korjaa ja rakentaa reittejä ja taukopaikkoja yli neljällä miljoonalla eurolla. Taukopaikkojen purkaminen ja uusien rakentaminen alkoi tänä kesänä. Iso Pyhätunturilla alkoi porrasremontti, minkä vuoksi perusreitti on ollut suljettu, mutta huipulle pääsee vaikeakulkuista kiertoreittiä pitkin.

Kansallispuistosta päätettiin viime vuoden marraskuussa. Suomen 41. kansallispuisto otettiin käyttöön kesäkuussa.

Lue lisää: Sallalaiset iloitsevat kansallispuistostaan - tällainen se on: vanhaa metsää, tuntureita ja rotkolaakso

Sallassa on nyt etsikkoaika

Sallan kunnanjohtaja Erkki Parkkinen kertoo, että Sallan yrittäjät ovat hakeneet oppia Hossasta, joka sai kansallispuistostatuksen viisi vuotta sitten.

- Alueen väki kertoi meille, että Sallassa on nyt etsikkoaika kansallispuiston myötä. Kävijöitä riittää varmasti, palvelut vain pitää saada kuntoon tulevaa varten, Parkkinen sanoo.

Ohjelmapalvelupäällikkö Hannu Virkkula.
Sallan Jotos on pyörittänyt Sallan Poropuistoa jo pitkään. Toimitusjohtaja Hannu "Upi" Virkkula rakentaa tasokasta ja elämyksellistä majoitusta muun muassa hollantilaisille matkailijoille. Hollantilaiset ovat mukana myös investoinneissa.Juuso Stoor / Yle

Jotoksen toimitusjohtaja Hannu "Upi" Virkkula uskoo homman kannattavan.

- Me rakennamme tänne mahdollisuuksia elämyksille. Yhä useampi eurooppalainen matkailija haluaa tulla tänne hiljaisuuteen ja varmasti puhtaaseen ympäristöön. Kansallispuisto on sen takuu. Yli 50 prosenttia haastattelemistamme matkailijoista pitää nimenomaan kansallispuistostatusta tärkeänä perusteena matkakohteen valinnassa, Virkkula kertoo.

Erkki Parkkinen kuvaa oloaan tosi onnelliseksi. Matkailijamäärien kasvu näkyi jo viime kesänä, ja siitä hyötyvät tuloina ja työpaikkoina niin rakennusyrittäjät, poronhoitajat kuin ohjelmapalveluyritykset.

Nyt kehitys jatkuu ja työtä on luvassa yhä useammalle taannoisen massatyöttömyyden Sallassa. Ainoastaan työvoimapula voi hidastaa Sallan kukoistusta.

Sallan kunnanhallituksen puheenjohtaja Petteri Salmijärvi.
Sallan kunnanhallituksen puheenjohtaja Petteri Salmijärvi haaveilee siitä, että matkailijat pääsisivät kuntaan junalla.Juuso Stoor / Yle

Junayhteys tarvitaan - sille pitäisi löytyä maksaja

Sallan kunnanhallituksen puheenjohtaja Petteri Salmijärven (kesk.) mukaan kaikki on muuten reilassa, mutta puiston saavutettavuus huolettaa. Alueella ei ole lentokenttää ja junaraiteilla ei ole kulkenut henkilöliikennettä vuosikausiin.

Sallan kunta on esittänyt VR:lle rautatien henkilöliikenteen avaamista Sallaan asti.

- Olisi erittäin tärkeää, että junaliikennettä Sallaan kehitettäisiin. Puukauppa Venäjältä on tyrehtynyt sodan vuoksi ja alueen puut pitäisi saada esimerkiksi Kemin tehtaalle joustavasti. Samalla raiteille olisi helppo myös saada matkustajaliikennettä, Salmijärvi kertoo.

Tällä hetkellä matkustajaliikenne kulkee Kemijärvelle saakka ostoliikennöintinä. VR:n mukaan myös Sallan yhteyden tulisi olla ostoliikennettä. Rahoitus pitäisi saada joko valtiolta tai kunnilta.

- Uskomme kyllä, että Sallan kansallispuistostatus kasvattaa kiinnostusta Sallaa kohtaan, mutta emme ennusta kasvusta tällä hetkellä niin suurta, että liikennöinti voisi onnistua muuten kuin ostoliikenteenä, sanoo suunnittelujohtaja Juho Hannukainen VR:ltä.

Toinen onglema koskee rataa. Väylävirasto ei tällä hetkellä ylläpidä Patokankaan ja Sallan välistä rataosuutta. Hannukaisen mukaan se pitäisi myös kunnostaa, jotta radalla voisi liikennöidä turvallisesti. Osuus on myös sähköistämätön, joten sen käyttö vaatisi dieselveturia ja aggregaattivaunua.

- Tämä dieselvetoinen liikenne ylimääräisine vaihtotöineen on kilometrikustannuksiltaan kalliimpaa kuin Kemijärvelle ulottuva sähkövetoinen liikenne, mutta mikäli ostoliikenteestä päästäisiin sopimukseen ja Väyläviraston rata olisi liikennöitävässä kunnossa, matkustajaliikenne toki olisi VR:n puolesta mahdollista, Hannukainen sanoo.

Lue myös:

Suomen 41. kansallispuisto avautui itärajan kupeessa Sallassa

Suomessa on yli sata kansallispuisto-opasta, jotka puuttuvat roskaamiseen ja koirien irtipitämiseen luonnossa

Kävijäryntäys kansallispuistoihin meni jo - kävijöitä riittää, mutta jonot parkkipaikoille saattavat olla historiaa

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun Yle Tunnuksella 4.8. kello 23 saakka.

mercredi 3 août 2022 22:32:19 Categories: Sallan kansallispuisto YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.