Helsingin metro täyttää pyöreitä tänään tiistaina. Nykyään metrolla tehdään 60 miljoonaa matkaa vuosittain, mutta tie tähän tilanteeseen on ollut" /> Helsingin metro täyttää pyöreitä tänään tiistaina. Nykyään metrolla tehdään 60 miljoonaa matkaa vuosittain, mutta tie tähän tilanteeseen on ollut" />

YLE


Hakaniemen torin alla, noin 20 metrin syvyydessä on metroasema. Junia kulkee kahdella linjalla kohti Itä-Helsinkiä ja yhdellä linjalla länteen kohti Espoota.

Syvimmillään metro kulkee noin 42 metriä maan alla Sörnäisten kohdalla.

Tänään tiistaina on juhlapäivä, sillä Helsingin metro täyttää 40 vuotta. Juhlapäivästä tviittaa muun muassa Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski.

Presidentin tehtäviä tuolloin hoitanut Mauno Koivisto leikkasi 2. elokuuta 1982 Kompassitasolla nauhan sen merkiksi, että Helsingin metro oli virallisesti avattu. Koeliikennettä tosin oli ollut jo kesäkuun alusta arkiaamuisin ja -iltapäivisin.

Vastustetusta suosituimmaksi joukkoliikennevälineeksi

Suunnitteluvaiheessa maan alla kulkeva liikenne herätti paljon epäilyjä ja vastustusta. Esimerkiksi ajatus ahtautumisesta putkeen maan alle oli epämiellyttävä.

- Metroa pidettiin kalliina, turhana ja liian isona hankkeena Helsingin kokoiseen kaupunkiin, sanoo HSL:n viestintäasiantuntija Tapio Tolmunen. Hän on kirjoittanut kirjoja metrosta, muun muassa sen historiikin.

Valmistuttuaan metrosta tuli kuitenkin matkustajien mieluisin joukkoliikenneväline muutamassa vuodessa ja suosio on säilynyt. Metrolla kulki vuonna 1982 vajaat kymmenen miljoonaa ihmistä, viime vuonna metromatkoja kertyi 56 miljoonaa. Vuosittain metrolla tehdään keskimäärin noin 60 miljoonaa matkaa.

Tolmuselle metro on tärkein liikenneväline. Matkustamisesta on tullut rutiinia ja arkipäivää.

- Joskus kirjaa lukiessa tai älypuhelinta selaillessa voi mennä Itäkeskuksessa väärälle haaralle. Sitä sattuu minulle edelleen, vaikka olen matkustanut tällä välineellä vuosikymmeniä.

Hän ei kuitenkaan usko, että metro tulisi kovin helposti muualle maahan, sillä kannattava liikennöinti edellyttää isoa matkustajamäärää ja lisäksi esimerkiksi Turun maaperä on liian suoperäinen. Pääkaupunkiseudulle sen sijaan on ollut helppoa rakentaa, koska maaperä on pääosin kovaa peruskalliota.

Metroa juhlistetaan sunnuntaina

Kaupunkiliikenne Oy, HSL ja Länsimetro Oy julistavat metron keski-ikäistymistä tulevana sunnuntaina 7.8. ajamalla Itäkeskuksen ja Ruoholahden välillä juhlajunalla, vanhalla 1980-luvulta tutulla kalustolla.

Kolmen vaunuparin kyytiin voi nousta kaikilta asemilta Itäkeskuksen ja Ruoholahden välillä. Lähdöt Itäkeskuksesta kello 11.18, 12.18 ja 13.18 ja Ruoholahdesta kello 11.48, 12.48 ja 13.48.

Itäkeskuksessa juna on paikallaan ennen jokaista lähtöä noin 12 minuuttia, jolloin voi muun muassa tutustua ohjaamoon. Ruoholahdessa matkustajat saavat olla poikkeuksellisesti kyydissä myös kääntöraiteella.

HKL:n harmonikkaorkesteri juhlistaa päivää. Vuonna 1963 perustettu orkesteri on vastannut metron juhlatilaisuuksien musiikista metron alkuajoista lähtien. Tosin se toimi alkuun nimellä Bussihanuristit.

Mutkia ja riitoja matkan varrella

Metron historia alkaa vuodesta 1955, jolloin neljä sosiaalidemokraattien kaupunginvaltuutettua teki aloitteen maanalaisen rakentamisesta Helsinkiin.

1960-luvulla keskusteltiin autojen ja metron käytöstä kaupungissa. Itä-Helsingin metrosuunnitelmilla oli myös poliittinen värinsä.

- Käytännössä oikeisto vastusti ja vasemmisto kannatti metroa. Poliittiset linjat näkyivät myös metroväittelyissä, mitä silloin käytiin, HSL:n Tapio Tolmunen sanoo.

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti metron rakentamisesta Kampista Puotinharjuun aamuyöllä 8.5.1969 kello 3.30. Rakentamista kannatti 49 ja vastusti 25 valtuutettua. Ennen äänestystä asiasta oli väitelty yli kuusi tuntia.

Metron neljään vuosikymmeneen mahtuu paljon mutkia ja riitojakin, jopa oikeudessa puitu lahjustuomio 1980-luvulla.

Metroliikenne laajenee Espooseen

Junat kulkivat reilut 19 vuotta edestakaisin Mellunmäestä ja Vuosaaresta Ruoholahteen. Helsingissä odoteltiin Espoon ratkaisua, eikä rataa ole laajennettu esimerkiksi lentokentälle tai Töölöön.

Espoon kaupunginvaltuusto päätti syyskuussa 2006 metron rakentamisesta Ruoholahdesta Matinkylään. Liikenne alkoi marraskuussa vuonna 2017, jolloin otettiin käyttöön kahdeksan uutta asemaa.

Katso alta video Länsimetron avajaistunnelimista.

Radan pituus päästä päähän eli idästä länteen on tällä hetkellä 35 kilometriä ja asemia on 25. Metro laajenee yhä, seuraava etappi Espoossa on Kivenlahti.

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 3.8.2022 kello 23:een saakka.

Lue myös:

Länsimetron tie vitsistä kulkuvälineeksi - olemmeko matkalla yhteen suureen Helsinkiin?

Tunnistatko nämä kuusi tunnettua metroa linjakartan perusteella? Testaa tietosi Ylen metrovisassa

Raideasiantuntijan suorat sanat länsimetrosta: Nämä viisi asiaa vain harva näkee tai ymmärtää

Tässä kaikki länsimetrosta - meren alta löytyy muun muassa "haamuasema"

mardi 2 août 2022 17:31:00 Categories: YLE metro

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.