Ilta Sanoma

"Tarvitaan sytytysainetta ja joku, joka sen sytyttää."

Huvijahdin palo kesti pitkään ja lopulta alus upposi.

Huvijahdin palo kesti pitkään ja lopulta alus upposi. Kuva: Timo Jaakonaho

Suomen lipun alla seilaava huvijahti roihahti lauantaina Tallinnan edustalla. Palosta nousi sankkaa mustaa savua, joka näkyi kauas merelle ja mantereelle.

Aluksella olleet kymmenen henkeä onnistuivat pakenemaan palavasta jahdista.

He pelastautuivat ensin lautalle ja pääsivät sitten paikalle osuneen suomalaisen purjehtijan veneeseen.

Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg ei uskalla lähteä arvailemaan, mikä on voinut aiheuttaa voimakkaan palon.

-?Mikä tahansa tekninen vika, josta syntyy kipinää. On niin paljon vaihtoehtoja, että ei pysty lehtitietojen pohjalta edes arvaamaan.

Huvijahdin matkustajat pelastanut suomalaispurjehtija kertoi IS:lle, että huvijahti oli ennen risteilyä käynyt tankkaamassa ja aluksessa oli 6?000 litraa dieseliä.

-?Jos palokuorma on ollut iso ja alus palanut pitkään, kuten Viron viranomaiset ovat lehdissä kertoneet, se on totta kai vaikeuttanut sammutustöitä, Stenberg kommentoi.

Lue lisää: Kokenut purjehtija Hanna päätyi pelastamaan liekehtivän luksus­jahdin matkustajia

Venepalot ovat Suomessa harvinaisia, Stenberg lisää. Meripelastuksella on parituhatta tehtävää vuodessa. Venepaloja on vuodessa yhdestä kahteen.

Tänä vuonna Meripelastuksen tietoon on tullut muutamia huviveneiden paloja.

Stenberg muistaa yhden palon, jossa moottoriveneen konetilaan pääsi bensahöyryä ja vene leimahti.

Syitä venepaloihin on monenlaisia, Stenberg sanoo.

-?Tarvitaan sytytysainetta ja joku, joka sen sytyttää. Se voi olla kuuma pakoputki, polttoainehöyry, spriikeitinkaasujärjestelmä. Voi olla mitä vaan.

Venepalo on aina vaarallinen, Stenberg varoittaa. Veneestä kannattaa poistua nopeasti.

-?Vene palaa ja kaasut ovat myrkyllisiä. Jos puhutaan huviveneen kokoluokasta, kysymys on ihan minuuteista.

Stenberg muistuttaa, että merialueella pelastusyksikön saapuminen kestää pitkään. Hänen mukaansa Helsingissä on totuttu siihen, että ensimmäinen pelastusyksikkö on paikalla kuudessa minuutissa. Merellä ei tällainen onnistu.

-?Merellä tuntikin voi olla lyhyt aika, että saadaan apua.

Palavasta veneestä poistuminen olisi Stenbergin mukaan nopeampaa, jos matkustajilla ovat pelastusliivit.

Stenberg muistelee, miten muutama vuosi sitten Savonlinnan vesillä vene syttyi palamaan. Veneessä oli paljon väkeä, myös lapsia. Liivejä ei ollut kaikilla päällä eikä kaikilla ollut uimataitoa.

-?Siinä selvittiin onnella, kun lähellä oli pelastusyksikkö.

Tallinnan edustalla oli onni onnettomuudessa, että huvijahti oli lähellä mannerta ja purjevene oli lähistöllä.

Lue lisää: Tallinnan edustalla roihunnut luksusjahti oli aikoinaan suosittu julkkisten jatkopaikka

Vesiliikennelaki määrää, että pelastusliivit pitää olla veneessä kaikille matkustajille. Laki ei kuitenkaan velvoita pitämään liivejä päällä.

Meripelastusseura toivoi Stenbergin mukaan jo lain valmistusvaiheessa, että olisi säädetty pelastusliivien käyttöpakko.

-?Ihan sen takia, että ne olisivat päällä silloin, kun niitä tarvitaan. Tilanteet tulevat nopeasti. Jos mietitään veteen putoamista, se tapahtuu yllättäen.

Palotilanteessa ei Stenbergin mukaan ole aikaa lähteä hakemaan pelastusliivejä komeroista eikä penkin alta.

Hän on ollut pelastusaluksen päällikkönä tilanteessa, jossa veneen vieressä löytyi hukkunut ja pelastusliivit olivat veneessä.

Ilta Sanoma
lundi 1 août 2022 18:21:00 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.