Viime vuoden lakimuutos palautti yrittäjäkokeen läpäisyn taksiluvan myöntämisen edellytykseksi. Jotkut ovat jopa yrittäneet huijata kokeessa - hu" /> Viime vuoden lakimuutos palautti yrittäjäkokeen läpäisyn taksiluvan myöntämisen edellytykseksi. Jotkut ovat jopa yrittäneet huijata kokeessa - hu" />

YLE


Neljän vuoden takaisen taksiuudistuksen yksi tavoite oli lisätä tarjontaa. Tässä onnistuttiin, sillä alalle tuli paljon uusia yrittäjiä. Yksi heistä on turkulainen Abdi Ahmed Hussein.

Hän on juuri vienyt asiakkaan Turun Runosmäkeen. Sen jälkeen hän ehtii hetken jutella ennen seuraavaa ajoa.

- Jos uudistusta ei olisi tullut, niin ei olisi ollut toivoa saada omaa taksilupaa.

Uudistus mahdollisti Husseinille oman taksin hankkimisen ja yrittäjäksi ryhtymisen.

Hän kuitenkin sanoo suoraan, ettei uudistus ole ollut asiakkaan näkökulmasta onnistunut. Luottamus takseihin on laskenut, minkä Hussein on itsekin huomannut.

- Asiakkailta tulee negatiivista palautetta taksiuudistuksesta. He kokevat, ettei ole enää turvallista ajaa taksilla. Aiemmin takseihin luotettiin enemmän.

Nyt tätä luottamusta yritetään palauttaa.

Taksilupa ollaan perumassa noin tuhannelta yrittäjältä

Viime vuonna tuli voimaan korjaussarjaksi kutsuttu lakimuutos, jolla pyritään korjaamaan taksiliikenteen vapauttamisessa tehtyjä virheitä. Taksiluvan saamiseksi henkilön pitää läpäistä yrittäjäkoe kuten aiemmin oli vaatimuksena.

Yrittäjäkokeen ja siihen liittyvän koulutuksen tavoite on nostaa taksiyrittäjien osaamisen tasoa, kertoo taksialaa valvovan Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti.

Viime syksynä eri puolilla maata tehdyissä valvontaiskuissa selvisi, että monelta kuskilta puuttui perustiedot toimimisesta yrittäjänä Suomessa.

- Osin tämä johtuu kielitaidosta. Usein on vain tietämättömyyttä asioista sen sijaan, että olisi tahallaan jätetty asioita hoitamatta, Hautalahti kertoo.

Viime vuoden valvonnassa selvisi, että 520 taksiyrittäjältä puuttui vaadittava Y-tunnus, mikä johti taksiluvan peruuttamiseen. Y-tunnuksen saa, kun perustaa toiminimen yrityksen pyörittämistä varten.

Taksiyrittäjäkoe ei siis ole ollut pakollinen vuosina 2018-2021.

Viime vuonna voimaan tulleen lakimuutoksen myötä taksiyrittäjät, jotka ovat tulleet alalle vuoden 2018 jälkeen, saivat vuoden aikaa suorittaa yrittäjäkoe. Tuo määräaika päättyi toukokuun lopussa. Jos koetta ei ole suorittanut, taksilupa perutaan.

- Nyt näyttää siltä, että taksilupa perutaan noin tuhannelta yrittäjältä, Traficomin johtajava asiantuntija sanoo.

Traficom postittaa parhaillaan näitä päätöksiä ihmisille, joilta lupa on peruttu.

- Osa taksiyrittäjistä ei ole aikeissa suorittaa koetta ja on pyytänyt itse luvan peruuttamista, Hautalahti kertoo.

turkulainen taksiyrittäjä Abdi Ahmed Hussein
Hussein ajaa itsenäisenä yrittäjänä Taxidatan palveluksessa. Taxidatalla on myös oma yrittäjäkoe, kertoo Hussein: "Se oli vaikeampi kuin lain vaatima pakollinen koe."Kimmo Gustafsson / Yle
turkulainen taksiyrittäjä Abdi Ahmed Hussein
Taksissa pitää olla näkyvillä liikenneluvan haltijan nimi, yhteystiedot ja myöskin kuljettajan nimi.Kimmo Gustafsson / Yle

Hussein sanoo suorittaneensa yrittäjäkokeen. Hänen mielestään yrittäjäkoe ei ole vaikea, jos kielitaito ei tuota ongelmia. Hussein valmistautui kokeeseen lukemalla Taksiliiton taksiyrittäjän oppikirjaa.

Hussein pitää yrittäjäkoetta tarpeellisena, jotta ihmisten luottamus takseihin palautuisi.

Verotukseen liittyvät asiat ovat tuttuja Husseinille, koska hän on opiskellut merkonomiksi. Tästä syystä yrittäjäkoe ei tuntunut hänestä erityisen vaikealta.

Kaikille kokeen läpäisy ei ole yhtä helppoa, ja siksi jotkut ovat jopa yrittäneet huijata kokeessa.

Yrittäjäkokeessa on nähty monenlaisia yrityksiä huijata

On kirjoitettu vastauksia käteen, kätketty mobiililaite vaatteisiin tai esiinnytty väärillä henkilötodistuksilla, luettelee Epic Autokoulun toimitusjohtaja Kalle Lahervo havaittuja huijausyrityksiä yrittäjäkokeessa.

Epic Autokoulu kouluttaa myös taksinkuljettajia. Koulussa voi suorittaa lain vaatiman taksien yrittäjäkokeen. Traficomin verkkosivuilla on lueteltu 17 tahoa, joilla on lupa järjestää koe.

Havaittuja huijausyrityksiä on ollut kuitenkin vain muutamia, ja niistä jää Lahervon mukaan aina kiinni.

- Meillä on kokeessa aina valvoja paikan päällä. Kokeen suorittajia valvotaan koko ajan. Kyse ei ole valvomattomasta kokeesta. Vilppiä on aika mahdoton tapahtua siinä kohtaa.

Traficomin Hautalahti on samoilla linjoilla. Hän pitää yrittäjäkoetta luotettavana mittarina.

Epic on järjestänyt 1 700 taksiliikenteen yrittäjäkoetta, joten siihen nähden huijausyritykset ovat olleet yksittäistapauksia. Kokeen läpäisyprosentti on ollut 65.

Viime syksyn lakimuutoksen voimaantulon jälkeen liikennöintilupaa hakeneiden pitää suorittaa 21 tunnin pituinen yrittäjäkoulutus ennen koetta.

Epicin järjestämä yrittäjäkoe tehdään tabletilla, josta ei ole pääsy muille verkkosivuille. Kokeessa on 50 monivalinta kysymystä, joista 35 pitää saada oikein.

- Kysymykset ovat meidän tekemiämme. Traficom valvoo, mutta me olemme vastuussa laadusta, kertoo toimitusjohtaja Lahervo.

Helsingin Sanomien mukaan taksikuskien keskuudessa on levitetty kuvia paperisista yrittäjäkokeista. Kuvista on ollut luettavissa kokeiden monivalintakysymyksien oikeat vastaukset.

Epicin sähköisen kokeen kysymykset valikoituvat sattumanvaraisesti 300 kysymyksen pankista, joten edellä kuvatun kaltainen huijaus ei käytännössä toimisi heidän järjestämässään kokeessa.

Taksiliikenneluvan peruuttaminen ei estä taksikuskina toimimista, jos henkilöllä on taksinkuljettajan ajolupa. Hän voi lähteä töihin toiseen yritykseen kuljettajaksi vaikka oma yritystoiminta loppuu.

- On liikaa toivottu, että yrittäjäkoe ratkaisisi näitä kentällä tapahtuvia ongelmia, joihin kuljettajien lisäkoulutus tai kuljettajakokeen vaatimusten kiristäminen voisi auttaa, toteaa Epicin Lahervo.

Syksyllä valvotaan, etteivät luvattomat taksit jää liikenteeseen

Traficomissa on nyt tehty valvontasuunnitelma syksyksi.

- Olemme ehdottomasti kentällä mukana. On valittu muutamia paikkakuntia, joissa tehdään yhteisvalvontaiskuja eri viranomaisten kanssa, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti.

Valvonnalla pyritään varmistamaan, että liikenneluvan menettäneet taksit eivät jatka ajamistaan.

Viime syksynä lakiin tehty korjaussarja edellyttää, että taksissa on aina mukana taksilupa tai sen jäljennös. Poliisi pystyy sen perusteella tarkistamaan, onko lupa voimassa. Luvattomasta taksiliikenteestä seuraa sakkorangaistus.

Taksien välityskeskuksilla on myös velvoite tarkistaa, että kaikilla heidän piirissä olevilla takseilla on luvat kunnossa.

turkulainen taksiyrittäjä Abdi Ahmed Hussein
Hyvin myös englantia osaava Hussein sanoo, että monikielisyys on positiivinen asia: "Turussa käyneet turistit ovat kehuneet ja kommentoineet, että monessa maassa taksikuskit eivät osaa englantia kuten täällä."Kimmo Gustafsson / Yle

Heinäkuussa taksilupia oli koko maassa 10 499. Määrä on ollut laskussa, sillä viime vuonna lupia oli vielä lähes kaksituhatta enemmän.

Taksiuudistus on luonut monelle maahanmuuttajalle työpaikan. Abdi Ahmed Hussein saapui Suomeen vuonna 2013.

Taksiyrittäjä Hussein on suunnittelut, että hänellä olisi useampi auto ja kuskeja töissä. Korona-aika hiljensi kysyntää, ja siksi hänellä on toistaiseksi vain yksi auto, jota hän ajaa itse.

Hän kertoo tulleensa alalle, koska ei saanut muualta töitä.

Sitten ystävä vinkkasi, että taksikuskeille voisi olla kysyntää. Hussein aloitti työt taksikuljettajana kuusi vuotta sitten. Hän ehti ajaa taksia pari vuotta ennen oman taksin hankkimista.

Hussein pitää yrittäjäkoetta tarpeellisena palvelun laadun varmistamiseksi.

- Jos ei ole rajaa ja vaatimuksia, niin taksiala menee koko ajan huonommaksi.

Voit keskustella takseista tiistaihin 2.8. kello 23:een asti.

Lue myös:

Asiakkaan asema on heikentynyt taksiliikenteessä -?Tilastokeskuksen mukaan hinnat ovat nousseet jopa 40 prosenttia

Tuhannet taksiyrittäjät ovat joutuneet tehovalvontaan ja voivat menettää liikennöintilupansa - "Valvontaa syytäkin kiristää", sanoo kuljettaja

Taksin tilaaminen sivukylille on edelleen vaikeaa, hankaluuksia etenkin yöaikaan

lundi 1 août 2022 08:15:00 Categories: YLE taksiliikenne

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.